Het hele erge

Martin Ros (1937) zit vijftig jaar in het uitgeversvak en hoe kan zo’n man beter geëerd worden dan met een boek?

In  Martin Ros vijftig jaar op wacht: schetsen over een boekenfanaat halen bekenden, collega’s en vrienden herinneringen op aan uitgever/schrijver/presentator/enthousiasteling/mens Ros

De bijdragen zijn van onder anderen Maarten ’t Hart, Jeroen Wielaert, Perry Pierik en Boudewijn van Houten. Node mis ik een verhaal van een oud-Arbeiderspers-collega als Ronald Dietz of Theo Sontrop, maar die konden of wilden wellicht niet.

De verhalen bevatten veel bizarre anekdotes. Over Ros totale liefde voor boeken. En voor Surinaamse vrouwen. Over zijn wilde plannen. Dat zijn vooral de geschikte verhalen om om te lachen.

Vaak terugkerend de term: ‘Het Hele Erge’.Voor Martin Ros betekent het vooral neuken, maar soms ook liefde, plagiaat, doping, verschrikkingen in een oorlog of een slecht geschreven boek.

Het boeiendst vond ik de bijdrage van Boudewijn van Houten. Deze schrijver levert ook kritiek op Ros en beschrijft een ontwikkeling van vriendschap, vijandschap (‘Dat Martin Ros mij van de ene dag op de andere liet vallen, stelde me teleur. Ik was destijds nogal absoluut in mijn standpunten , deels omdat ik me dat met een gefortuneerde vriendin kon veroorloven. Dat iemand concessies moest doen, kon ik me gewoon niet voorstellen’)en weer terug naar vriendschap.

Ook biograaf Hans Renders geeft inhoudelijke kritiek op Ros (‘Hij schrikt er niet voor terug om de verschrikkingen van het antisemitisme aan de kaak te stellen door zonder duidelijke bronvermelding te beweren dat de nazi’s kinderen gekruisigd hebben.’).

Dergelijke kritiek maakt de persoon Martin Ros niet minder. Integendeel: hij wordt er menselijk door….

Vele jaren lang had Ros een boekenrubriek op zaterdagochtend bij de Tros. Over de rubriek en het onverkwikkelijke einde ervan wordt veel geschreven in het boek. Ros is nog steeds te beluisteren: op de site van Selexyz Boekhandels:http://www.selexyz.nl/pages/products/S2/martinros_boekenprogramma.aspx

 

Perry Pierik (red.): Martin Ros vijftig jaarop wacht: schetsen over een boekenfanaat. Uitg. Aspekt,2009.  146pag.  ISBN 9059117204.

EURO 15,-.

Geef een reactie

