Vraagtekens bij Maria Mosterd

“Voordat ik haar in tv-interviews had gezien vond ik de leeftijd van twaalf jaar bij intrede in de prostitutie al zeer onrealistisch klinken, maar zeker in combinatie met de lange duur van de werkzaamheden is het beweerde slachtofferschap van Maria nog onwaarschijnlijker. Minderjarigheid inde prostitutie is in Nederland al decennia zeer zeldzaam door een consensus bij politie, sector en publiek over de onwenselijkheid ervan. Deze zorgt ervoor dat minderjarigen door meldingen snel in het vizier van de politie komen en hun activiteiten nooit langer dan enkele weken kunnen duren. Bovendien betreft het dan in meerderheid zestien- en zeventienjarigen die qua uiterlijk nog vrij overtuigend voor meerderjarig kunnen doorgaan.

Haar tv-tournee in 2008 op youtube gezien hebbend bleek me dat zij een puber is (geweest) die er zeker niet ouder dan haar werkelijke leeftijd heeft uitgezien, en vreemden dus nooit wijsgemaakt kan hebben dat zij achttien is, wat sommige volwassen ogende dertien- en veertienjarigen wel kunnen. Al vrij snel was zij dan als slachtoffer in een ernstige misbruikzaak in beeld gekomen waarvan ongetwijfeld een hoop werk van was gemaakt.

Langdurig misbruik van minderjarigen is alleen mogelijk in een geïsoleerde setting met een zeer beperkt aantal betrokkenen. Maar het aantal betrokkenen in de verhalen van Maria is eindeloos. Daarnaast combineert zij de prostitutie met het genieten van onderwijs, komt de loverboy thuis – ook niet echt realistisch – en heeft de moeder wel vier jaar lang door dat er iets aan haar dochter schort maar slaagt zij er niet in tot deze door te dringen.

Voor iedereen met een beetje nuchterheid, levenservaring en gezond verstand aanwijzingen dat hier waarschijnlijk een fantast aan het werk is die alles uit haar duim heeft gezogen of enkele (seksuele) akkefietjes meteen paar foute vriendjes tot mythische proporties heeft opgeblazen.Maar niet voor de media die weten dat een smeuxc3xafg loverboy-verhaal kassa is en het jeugdige publiek door xe2x80x9cvoorlichtingxe2x80x9d en eindeloos herhalen alles met dit etiket voor zoete koek slikt.”

Lees verder op de site misdaadjournalist

Ik had ook al aan mijn vraagtekens bij het verhaal van Mosterd…Korterink gaat verder!

10 gedachten over “Vraagtekens bij Maria Mosterd

  1. WholeLottaRosie

    Heb een groot deel van het gelinkte stuk gelezen. Ik ben zelf docente in een jeugdgevangenis en kan bevestigen dat het weldegelijk gebeurd. Ik zal niet zeggen dat het verhaal van MM klopt, daar was ik niet bij (in de buurt). Maar ik weet wel dat loverboys bepaald geen urbanlegend is! Sterker nog, geen aangifte doen begrijp ik wel. Exc3xa9n zo’n loverboy is doorgaans een lid van een hele groep. Ik ken bv een groep die werkt met een aantal rayon”directeuren”. Doe je aangifte van die xc3xa9ne, staat er geheid een medewerker op je stoep! En niet om bloemen af te geven.
    Nog triester… de slachtoffers zitten als OTS’er (voor bescherming) in een jeugdgevangenis. Daar waar loverboys ook zitten. Ik heb al heel vaak meegemaakt dat de loverboys daar “geweldig” zitten! Ronselen is nog nooit zo makkelijk geweest! En je krijgt er (verdomme) de vinger nixc3xa9t achter! Ik kan hier werkelijk txc3xa1l van krommigheden vertellen waarvan gedacht wordt: “Dat kxc3xa1n toch niet??”.

  2. lucie mosterd

    Tja, het zoveelste zogenaamde ‘bewijs’dat Maria liegt en haar moeder een domme gans is. Ik ben blij met de reactie van Trude. Dat wat onvoorstelbaar is hoeft niet een fabel te zijn. Dat dit realiteit is ervaar ik dagelijks als moeder van deze ‘leugenachtige’ Maria. Verdiep je maar eens werkelijk in de problematiek, dan zul je zien dat er nog niet eens erkennig is voor de enorme omvang van het probleem.Ik weet geen cijfers, ben geen wetenschapper, maar ik weet wel door alle gesprekken met ouders, slachtoffers en ex-slachtoffers dat het aantal kinderen dat in de val loopt heel groot is. Kritisch zijn is goed, ben ik ook (ja, zelfs naar mijn dochter toe, nooit verwacht zeker), maar het ontkennen van feiten vind ik ronduit dom. Ja, slachtoffers kunnen waarheid en fictie soms niet meer scheiden door trauma’s en drugs misbruik. Dat had iedereen die dergelijke artikelen schrijft horen te weten, voordat hij/zij zich ook maar waagde aan het doen van zeer stellige uitspraken.Mijn ervaring met de artikelen die z.g. aantonen dat Maria iets heeft verzonnen en er vervolgens geld mee wil verdienen getuigen vaak van slechte journalistiek. Hendrik Jan Korterink schrijft een verhaal, rechtstreeks uit de dikke duim, heeft zich niet voldoende verdiept, had niet eens mijn boek gelezen. Wie vertelt er nu sprookjes? Maar goed, iedereen heeft recht op een eigen mening. De toekomst zal uitwijzen wie er gelijk heeft. Lucie Mosterd

  3. Laetitia

    Tja Lucie Mosterd, nu een paar maandjes verder en een rechtszaak verloren later, heb je toch niet echt een poot meer om op te staan? Maria, die gewoon op school bleek te zijn al die jaren. Ongelofelijk, er kan bijna niks waar zijn van die boeken.

  4. nikitaaa

    Dit is ongelofelijk
    ik geloof er niks meer van, en ja iederen heeft recht op een eigen mening. Maar ik geloof helemaal niks meer. ik geloof niet dat het alleen een beetje opgeblazen is, ik denk gewoon dat 99% bullshit is.

Geef een reactie

