Schaken, Fischer, PR en zo meer. En: komt er dit jaar een Nederlands kampioenschap schaken??

 

keeping-secret-253“Wordt het nog wat met dat schaken?”, vraag ik me wel eens af.

Bijvoorbeeld toen ik las dat er een film over het leven van Bobby Fischer aankomt. De film wordt gemaakt door Damian Chapa, een omstreden filmmaker begrijp ik. De man is regisseur en gaat ook de hoofdrol in zijn eiigen film spelen.

Over schaken en publiciteit schreef ik al eens een log. En ik maakte er al eens een leuk interview over met Jaap van Ginneken – misschien moet ik het maar eens plaatsen.

En het (Nederlandse) schaken is nu echt in zwaar weer beland. De schaakbond bezuinigt en bezuinigt, er is een kleine ledentoename, maar een Nederlands Kampioenschap schijnt dit jaar niet georganiseerd te kunnen worden. Ivan Sokolov wil niet meer voor Nederland uitkomen, meer en meer profschakers stoppen met hun vak.

Schaken moet gepopulariseerd worden, vinden veel schakers. Dan komen de sponsors weer, dan stijgt het respect voor het spelletje en voor de schakers zelf.

Terwijl ik dit opschrijf, twijfel ik alweer. Want veel schakers vinden het prima in hun scene te zitten. Als ze maar kunnen schaken. Het onder-ons-sfeertje.

En er wordt geklaagd over het gebrek aan media-aandacht –  die ook veel minder is dan bijvoorbeeld in de jaren tachtig toen in het journaal de WK-matches ruim aandacht kregen. Nu besteedt Studio Sport per jaar een paar minuten aan schaken – omdat het verplicht is.

Langzamerhand bekruipt mij het gevoel dat er echt maar één manier is om veel aandacht voor schaken in de media te krijgen. Schakers, sluit u niet op in uw eigen groep, maar treedt binnen in societykringen.

Wat ik zo voor me zie:
Daniel Stellwagen legt het aan het Yolanthe Cabau van Kasbergen. Het liefst in een parkeergarage, terwijl ze nog een relatie heeft met Wesley Sneijder. Wesley begint er vervolgens op los te beuken.

Karel van der Weide doet het met Susan Smit  – die daarna ook echt verstandige boeken gaat schrijven.
Dimitri Reinderman zou iets kunnen krijgen met een zangeres, die dame van Krezip bijvoorbeeld.
Een andere schaker (Yge Visser, of Henk-Jan Visser) redt Amy MacDonald uit de verslavingskliniek.

En dan moeten er waarschijnlijk nog meer rellen komen. Dan komt schaken (schakers) elke dag in RTL-Boulevard, SBS-6-programma’s etc.

Het is vijf voor twaalf…
Het is niet anders. Er zijn geen andere oplossingen. Schaken is al geridiculiseerd tot een buiten de wereld staand spel voor halve zolen..

Reacties welkom!

En ja, dat van dat NK verzin ik niet. Het zou een grof schandaal zijn, geen nationaal kampioen over 2009…
al zal er geen man overboord zijn. En de niet-schakers zouden het sowieso niet missen, haha.

3 gedachten over “Schaken, Fischer, PR en zo meer. En: komt er dit jaar een Nederlands kampioenschap schaken??

  1. Peter vdL

    Een schaakweetje (misschien al bekend):
    Tanith Lee (wie? Schaam u, nog nooit van Tanith Lee gehoord/iets van haar gelezen? Nou, ik las pas kort geleden voor het eerst iets van haar, nl. Heerser van de nacht, Meulenhoff, 1e dr., 1980, een geweldig boek!!!),
    Tanith Lee dus schreef ooit een kort verhaal getiteld Northern Chess (Nl.: Schaakspel in het noorden)
    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tanith_Lee
    Of het echt met schaken te maken heeft weet ik niet.
    Annotatie: Jaisel comes upon a group of knights preparing to attack Maudras’s haunted last castle. She thinks their plans are foolish, considering the numbers who have died mysterious deaths in earlier attacks. And yet, that night, she finds herself compelled to enter the castle alone.
    Bron: http://www.daughterofthenight.com/tlb005.html#B.033

  2. Peter vdL

    En in Eppo nr. 8 van 2009, in het in de toekomst spelende s.f.-vervolgverhaal Storm, het rode spoor:
    (Storm loopt rond in de vermaakwijk van Romilly)
    Storm: “Kijk eens aan… het schaakspel, dat ik hier ooit heb gexc3xafntroduceerd*), heeft een hoge vlucht genomen! Die speltafels doen me denken aan Washington Square in New York!”
    Storm besluit een spelletje te spelen, met iemand, die een beginneling lijkt te zijn. Vervolgens lezen we echter in de denkwolkjes boven Storms hoofd:
    “Deze kerel is HELEMAAL niet zo’n beginneling… Hij heeft dan misschien wel nooit van Bobby Fisher gehoord… …maar IK heb mijn schaakliteratuur ook niet bijgehouden!”
    NB Er wordt gespeeld met rood en wit ipv zwart en wit.
    Tekst Martin Lodewijk

    *)lees deel 13 De doder van Eriban

  3. Wim Sanders

    Beste Renzo, wat dacht je van een jonge Nederlandse schaker/schaakster met een fluwelen oogopslag, een gezonde dorst, een sympathieke babbel en een goede pen die het kan opnemen tegen een duidelijke en eigenzinnige wereldkampioen, zou dat het schaken niet veel populairer maken? Of werkte dat met dammen en schaken alleen zo in de jaren zeventig?

Geef een reactie

