wat mag een beveiliger allemaal?

Interessant stuk uit de column van Theodor Holman, eergisteren in het Parool

" De aanslag vond plaats binnen vijftien meter van de koningin. Dat hoort niet. Ik heb ooit eens met een beveiliger van Ayaan gesproken en die vertelde me dat als iemand zich binnen een straal van vijftien meter gewelddadig zou opdringen, hij neergeschoten zou worden."

Nu vraag ik mij af: wat mag een beveiliger allemaal? Schieten dus? En moet hij zich ook verantwoorden bij schieten net als politie-agenten? En moeten beveiligers aan bepaalde eisen voldoen? Wat als ze om een man als T uit te schakelen vele anderen moeten neerschieten?

Vragen, vragen. Ik heb de antwoorden niet. En omdat ik geen journalist meer ben, zoek ik ze ook niet uit, maar werp ze op.

Een gedachte over “wat mag een beveiliger allemaal?

  1. Karel van der Weide

    Volgens Yochanan Afek (Isr) had dit voorval om meerdere redenen nooit in Israel kunnen plaatsvinden. Daar wordt meteen geschoten. Typisch Nederlandse reactie van de agent die het eerst bij de Suzuki stond: ‘Gaat het weer een beetje, meneer Tates?’

Geef een reactie

