Reformatorisch Dagblad

Zo, de afgelopen week en de komende week ontvang ik het Reformatorisch Dagblad.
Ik heb een proefabonnement, twee weken gratis.

Leerzaam om te lezen. Geen sport, geen tv-gegevens, vaak artikelen die een situatie als die in Thailand samenvatten.
Interessant is ook de hele andere wereld die er uit zo’n krant tevoorschijn komt.
Als je wereldse kranten leest als bijv. de Volkskrant krijg je nog wel eens het idee  dat de wereld aardig geseculariseerd is en dat gelovigen (Islam, christendom) die aan alle kanten bedreigen met pleidooien voor inperking van vrijheid van meningsuiting enz.

Het aardige van het lezen van het Reformatorisch Dagblad is dat alles net andersom is.
een onschuldige campagne als ‘Er bestaat waarschijnlijk geen God’ op billboards, wordt gezien als een keiharde aanval op het geloof. Enkele boeken van athexc3xafsten als Dawkins is aanleiding voor de krant om een artikel te publiceren over ‘de agressie van athexc3xafsten’. Een kunstwerk in het openbaar dat met de dood te maken heeft, wordt als anti-christelijk uitgelegd. Enzovoorts enzovoorts.

Heel andere sferen… heel leerzaam. Kringen waarin elke twijfel, ook van anderen, aan het – strenge- geloof eigenlijk verboden moet worden -als het aan hen ligt
Wat mij daar vooral aan opvalt is de klaarblijkelijke enorme twijfel aan het eigen geloof. Want als hun geloof zo sterk is, reformatorische gelovigen, dan maakt het toch niet uit wat anderen daarvan vinden, dan hoeven ze toch niet te gaan twijfelen? Of willen ze dat iedereen bekeerd wordt?

Apart. maar natuurlijk mogen zij zo handelen, maar ik had meer zelfvertrouwen bij een sterk geloof verwacht…

zie bijv.: Reformatorisch Dagblad

Advertenties

Een gedachte over “Reformatorisch Dagblad

  1. J. Soeteman

    Het is fijn te horen dat er een `hele andere wereld` voor je opengaat dankzij je kennismaking met het Reformatorisch Dagblad, Renzo. Het is weer een klein wonder, zoals gelovigen zoals ik elke dag weer mogen ervaren, dat mensen ogenschijnlijk xc2xb4toevalligxc2xb4 in aanraking komen met Gods woord. Maar toeval bestaat niet. Want zoals de nobelprijswinnaar Albert Einstein al treffend zei xc2xb4God dobbelt nietxc2xb4. De heer is onze herder. Hij zal altijd schapen die van de kudde zijn afgedwaald veilig terugbrengen in zijn hand. Wij moeten daarbij echter geduld hebben want voor God is 1000 jaar als 1 dag, maar we hebben de zekerheid dat Zijn wil zal geschiedden. Dat, beste Renzo, dat is het mooie van het Christendom en sterkt ons zelfvertrouwen. Ik nodig je uit je geest open te stellen voor Zijn liefde en barmhartigheid opdat je ziel niet voor eeuwig verloren gaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s