Griep

Dus daarom zwijg ik even op de log. Al heb genoeg gezien, gelezen en gevoeld om van alles over te schrijven: het hoofd zit vol voor een mooi verhaal. Morgen naar mijn werk! En gisteren ook.

Nu ja, een ding dan. Een vraag. De zogeheten recessie waar we in zitten, is dat wel een recessie?

Het moest toch een keer ophouden, die ongebreidelde consumptie? Waarom gaat het nu opeens slecht met de economie nu er minder keukens en auto’s gekocht worden? Dat lijkt me alleen maar een zinniger economie opleveren als mensen wat langer met hun spullen doen.

En die werkeloosheid dan hoor ik u zeggen.
JA, dan gaan die mensen die nu werkeloos worden maar in de zorg werken. In het onderwijs.
Tegen minder geld ja.

ANDERE PRIORITEITEN.

Helaas. de bomen groeien niet tot in de hemel, maar commentatoren doen nog steeds alsof we daar recht op hebben.

Overigens vraag ik me sterk af waarom we nu allerlei commentatoren (vele economen, de jort kelders etc. die pleiten voor overheidsingrijpen of voor meer uitgeven of weet ik wat,serieus moeten nemen.

Als zij nou de kredietcrisis hadden zien aankomen en verder ook zinnig commentaar gaven…
nou dan wil ik ze wel geloven.
Nederig zijn, dat zou ze meer passen!

Amen.

5 gedachten over “Griep

  1. OJ

    Goede column Renzo, volgens mij heb je geen last van griep. Op zich zorgwekkend dat zodra er een keer wat minder wordt uitgegeven en de files kleiner worden men moord en brand roept. Misschien kan er de komende tijd eens wat minder geld aan oerlelijke bedrijventerreinen, jsf’jes of hoofdkantoren worden besteed en meer aan jaren 30 huizen die nu zo populair zijn en toch in een tijd van crises zijn gebouwd.

  2. Nirvana

    @Renzo: “De zogeheten recessie waar we in zitten, is dat wel een recessie?”

    Ja, maar hij is ook deels aangepraat. Er is veel onterechte angst. Dat deel kan ontaarden in een self-fulfilling_prophecy.

    Mensen zouden zich zo min mogelijk door die recessie moeten laten bexc3xafnvloeden. Er is niks op tegen om te blijven consumeren als je dat kunt (blijven) betalen. Zeker tegenwoording niet, want daarmee help je ook anderen.

    Mensen en bedrijven die het vertrouwen waard zijn, mag je dat vertrouwen ook geven. Zo zou ik jou bijvoorbeeld een kritisch journalistiek artikel schrijven wel toevertrouwen.

    Ik heb onlangs ook een blogje over recessie geschreven:
    http://ellendula.web-log.nl/ellendula/2009/02/mencken.html

  3. Nirvana

    @Renzo: “Helaas. de bomen groeien niet tot in de hemel, maar commentatoren doen nog steeds alsof we daar recht op hebben.”

    Een dergelijk recht bestaat niet.

    @Renzo 20 feb, 16:55:

    Jawel.
    Beterschap trouwens.

    Overigens kan het voor bedrijven onverstandig zeer om mensen te ontslaan als je die mensen over 1 of 2 jaar weer opnieuw aan moet nemen, als het weer beter gaat met de economie. Dat kan namelijk de consequentie hebben dat je een ervaren kracht ontslaat en nieuwe, onervaren kracht moet aannemen.

    Blijven investeren in onderwijs en onderzoek lijkt me heel verstandig.

Geef een reactie

