Tabe Bas overleden

29 januari jongstleden is zanger/acteur en schaker Tabe Bas overleden. Hij werd geboren op 27 februari 1927. Sommigen van u zullen hem kennen als operazanger, of van films als Pastorale en Wat zien ik?.
Tabe Bas won in de jaren vijftig een keer de bondswedstrijden, later werd die wedstrijd het open NK schaken in Dieren. Tabe was hier zelf altijd heel bescheiden over: ” Natuurlijk ben ik nooit open Nederlands kampioen geweest. Ik kan er niets van. Weet je wat ik nu lees op schaakgebied? Stap 5! En ik vind het lastig!”

Tabe Bas, een bescheiden man, met een mooie, bulderende, niet-kwade stem. Ik hoor hem een praatje houden bij een boekpresentatie: Tabe heeft geen microfoon nodig. Tabe zingt de Euwe-mars… en vertelt me na afloop dat het een onbenullig lied is. Nooit eerder ontmoette ik een man die zo enthousiast was. Over alles.

Kinderlijk in zijn enthousiasme, volwassen in zijn kijk op de zaken.

Ik zei hem eens, we waren weer in druk gesprek, dat als wij in deze tijd jong waren geweest, we ongetwijfeld het etiket ‘ ADHD’ zouden hebben gekregen. Terwijl wij alleen maar enthousiast waren! Tabe was het met me eens, en begon het onmiddellijk enthousiast aan Jan Nagel te vertellen.

Ik wilde Tabe interviewen voor ‘Schaaknieuws’, maar hij aarzelde:
“Renzo, ik kijk niet zo terug in een blad, ik kijk liever vooruit.” Toch vertelde hij graag over ‘vroeger’. Toen hij een interview aan ‘ Matten’ toegestaan had, verontschuldigde hij zich uitgebreid bij me. “Het geeft niet Tabe”, zei ik.

Ik belde Tabe wel eens op op als ik iets wilde schrijven over het schaakleven vroeger. Toen toen professor A.D. de Groot overleed bijvoorbeeld.
Toen ik een stuk schreef over de wonderlijke Nederlandse schaker Christian de Ronde. Of over schaakpoezië. Altijd had hij een vriendelijk woord, altijd gaf hij leuke en goede informatie. Op zo’n gesprek kon ik dagen teren, het maakte me helemaal vrolijk.

Tabe was slechts een kennis van me, ik kende hem echt niet goed. Maar de wereld voelt een stuk leger zonder hem. Ik kon me altijd verheugen op een ontmoeting met hem, of een telefoongesprek.

Tabe werd bijna 82. Ik dacht altijd dat hij 100 zou worden. Al zei hij zelf altijd dat hij met touwtjes aan elkaar zat, er was niets van te merken – hij had energie van een twintigjarige.

Op de site van Max Pam lees ik in een artikel over Lodewijk Prins: ‘Met Tabe Bas als passagier verzeilde Prins met zijn automobiel in een nauwe., doodlopende straat. In plaats van achteruit terug te rijden, trachtte Prins de auto te keren en Tabe Bas, die niet-geheel zeker was van de goede afloop van deze onderneming, vroeg daarop: “Zeg, Lodewijk kun je hier wel draaien?’. ‘Wat de aarde kan, kan ik ook’, zei Prins en hij zette de wagen in het goede spoor. Volgens Prins zelf zijn dit echter apocriefe verhalen.’

Zie voor een necrologie over Tabe Bas ook: KNSB-site

(Later meer)

Op internet is verrrassend weinig over Bas te vinden en ook de media pakken niet echt op: bij Hans Beerekamp lees ik nog: Nederlandse tenor en (musical)acteur. Speelde een hoerenlopende operazanger in Wat zien ik? (Paul Verhoeven, 1971) en andere kleine filmrollen in De bende van hiernaast (Karst van der Meulen, 1980), Het verboden bacchanaal (Wim Verstappen, 1981), De aanslag (Fons Rademakers, 1986), Iris (Mady Saks, 1987) en Dropouts (Will Wissink, 1999). Ook in korte films als Beer of geen beer (Ruud Schuitemaker, 1976), Horizon (Henk Muller, 1977) en Brieven aan mijn vader (Diego Pos, 1983). Verteller op de geluidsband van Carna (Adriaan Ditvoorst, 1969).

4 gedachten over “Tabe Bas overleden

  1. Karel van der Weide

    Als zanger was Tabe in het bezit van een goed stel longen. Het sprintje dat hij en mijn vader een jaar of tien geleden trokken om een trein te halen, kostte geen enkele moeite. De conducteur kon echter niet waarderen dat ze zonder kaartje reisden…

  2. Peter vdL

    Ik ken Tabe Bas van de elpee De man van La Mancha, met Guus Hermus als Don Quichotte. Tabe Bas als herbergier?
    Nog een apocrief verhaal over Tabe Bas: Herman Pieter de Boer – auteur en reclameman – zat ooit een tijdje in een soortement van dipje. Na een ontmoeting met Tabe Bas voelde hij zich – precies zoals Renzo ook vertelt – een stuk beter. “Ik voel me weer in m’n sas met Tabe Bas,” aldus HPdB. Dimitri Frenkel Frank, die toevallig langsliep – ook zo’n soortement reclamenan – hoorde deze uitspraak, terwijl hij net bezig was met een opdracht voor douchemerk Badedas. Wie herinnert zich niet de commercial “Zo in m’n sas met Badedas?” Wim T. Schippers en Rijk de Gooijer hebben nog geprobeerd om Herman Pieter de Boer en Tabe Bas een deel van de royalties te doen toekomen, maar dat feest ging niet door, mogelijk mede vanwege de bescheidenheid van Tabe Bas. “Ach, jongens, laat maar, doe voor mij geen moeite.” Herman Pieter de Boer wilde echter de media inschakelen om de zaak tot de bodem uit te laten zoeken en kwam terecht bij het programma “Hoe bestaat het!” met Joop Bromet en Ati Dijkmester (en nog een dikke meneer, van wie me de naam ontschoten is). In dit geestige VARA-programma werden altijd allerlei misstanden in het bedijsfleven op de hak genomen. Helaas! Het programma verdween rond die tijd van de buis, waarna “Ook dat nog!” (van de KRO?) er met dezelfde formule vandoor ging. Natuurlijk zonder Bromet en Dijkmeester, maar met Sylvia Millecam en… Gregor Frenkel Frank, de broer van Dimitri, die er natuurlijk alle belang bij had, dat slechts broer Dimitri voor de Badedasreclame betaald kreeg! Hans B”ohm – collegasachaker van Tabe – nam het voor Bas en de Boer op, maar werd door de beide Frenkel Franken dusdanig gedwarsboomd, dat B”ohm uiteindelijk uit het programma verdween om plaats te maken voor Titus Tiel Groenestegen.

Geef een reactie

