een schandaal

Ik ben blij dat ik niets heb gegeven:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1109607.ece/Niemand_weet_waar_tsunami-geld_is?source=rss

Je vraagt je toch steeds meer af, waar die ontwikkelingsgelden heengaan.. in elk geval worden de ontwikkelingswerkers en de regeringen ter plaatse er veel wijzer van..
Stoppen maar die hap.

Waarschijnlijk is dat humaner dan dit gefrut , dit handelen uit schuldgevoel.

6 gedachten over “een schandaal

  1. Nirvana

    Renzo, je stelt een goede vraag. Het is een vraag die te weinig is en wordt gesteld.

    Ik ben op dit moment aan het lezen in het boek:
    “De crisiskaravaan: Achter de schermen van de noodhulpindustrie” van Linda Polman.

    Ik heb het nog niet uit. Je moet je realiseren dat als al die hulporganisaties gezamenlijk een land zouden zijn het dan de 5e economie van de wereld is.

    Soms komt het er ook op neer dat gelden richting de foute partij vloeien. Zoals in Goma waar de internationale hulpindustrie de groep Hutu’s hielpen die zich schuldig had gemaakt aan genocide op de Tutsi’s. Zonder die humanitaire hulp was de oorlog aldaar sneller bexc3xabindigd.

  2. renzo

    Ik ben hetzelfde boek aan het lezen. maar ik ben vooral boos op de rekenkamer die stelt dat er 68 miljoen is verdwenen, maar dat er geen reden is tot wantrouwen.

    In andere kringen heet dat gewoon fraude.

    68 miljoen laten verdwijnen is weinig respectvol voor de tsunamislachtoffers EN voor de mensen die geld geven

  3. Nirvana

    @Renzo: Ja. Het is een vorm van ontkenning. Ik weet niet hoe lang men dit blijft volhouden.

    Men moet nu niet doen of de vraag waar het geld is gebleven geen goede vraag is. Voor alles wat er met geld van hulporganisaties buiten Nederland gebeurt, bestaat geen enkele controle.

    Dat noem ik vragen om moeilijkheden.

  4. renzo

    En ook die kleine hulp Liesbeth, komt helaas vaak op verkeerde plekken terecht. Of verhoogt prijzen, zorgt voor afhankelijkheid, houdt oorlogen in stand etc.

    Zie dat boek de crisiskaravaan

Geef een reactie

