VPRO Thema: Mannen volgens Vrouwen (28 aug, Ned. 3, ca. 20.30 uur)

VPRO Thema: Mannen volgens Vrouwen (28 aug, Ned. 3, ca. 20.30 uur)

De ideale man van nu. Wie is hij? Wat doet hij? Hoe ziet hij er eruit? Hoe gedraagt hij zich? Wat moet hij kunnen en wat moet hij laten? VPRO Thema laat vrouwen de ideale man anno 2008 construeren. Een levendige, bijna letterlijke montage van het even zo vaak verfoeide als ook beminde verschijnsel x91manx92.
Vrouwen weten immers precies hoe de ideale man er uit zou moeten zien: De sexy minnaar, de lieve vader, de vlijtige werknemer, de attente collega, de betrokken baas, de goede vriend. De lieve, stoere, attente, slimme, charmante, rijke, sportieve, vruchtbare, zachte, sterke, betrouwbare, woeste, empatische, romantische, gespierde man. De ideale man evolueert. Van een aapachtige holbewoner tot middeleeuwse ridder, dandy, man met zijscheiding op de grasmaaier, via onzekere navelstaarder die, gehuld in tuinbroek, aan het nieuwe niet-neuken deed, via metroman met geepileerde wenkbrauwen, tot de recente uberseksueel en de brulaap. De man in al zijn aspecten, aan de hand van de verhalen, ervaringen, analyses, irritaties en liefdesverklaringen van vrouwen en meisjes. Laveren tussen lusten en lasten.

Met ondermeer een gedramatiseerde column van schrijfster en filosofe Stine Jensen die meer onder de indruk is van een man die iets met zijn handen kan dan van een intellectuele man: x93 Als hij een hamer kan vasthouden of kan autorijden, dan bewonder ik dat enorm.x94
Verder cabaretixe8re en zangeres Mylou Frencken over haar ideale maar overleden man Bert Klunder: Ik vond het ergens ook heus wel een bevrijding dat ik nou ook eens iets met andere mannen kon. Ik ben toch weduwe, wie maakt mij wat.
Ook een intiem vakantiefilmpje van de verliefde documentairemaakster Marijn Frank over haar eerste vakantie met x91 de man van haar levenx92 .
Wetenschapsjournalist Mark Mieras, auteur van het boek x93ben ik dat?x94, laat zich door de VPRO photoshoppen tot de ideale man.
In VPRO Thema meerdere generaties vrouwen over de man als geliefde, vader van hun kinderen, broer, vriend, collega, baas en lekker ding. (bron: vpro.nl)


Ik ben benieuwd.Op de een of andere manier doen de aankondiging + voorbeschouwing in de VPRO-gids mij het ergste vrezen. Vrouwen over mannen.

Wat me altijd weer opvalt aan dat soort programma’s en discussies over m/v:
er wordt altijd over mannen gepraat, nooit echt MET ze. (En als er mannen aan dit soort discussies deelnemen zijn het van 100%-feministen.)

Ook vrouwen onderling hebben daar een handje van – het spreken over mannen in plaats van MET ze: onder het mom: ze begrijpen ons toch niet, met hem is niet te praten.
Het eindeloos praten over mannen brengt vrouwen van de wal in de sloot en erger..

Die ideale man, het schijnt een halve tv-avond te duren.
En dan altijd weer die eisen aan de man. Vooronderstelling is altijd dat ‘ aan vrouwen al genoeg eisen worden gesteld door de maatschappij en dat mannen het maar makkelijk hebben.’

Maar waar is het idee gebleven dat mannen ook wel eens eisen aan een vrouw mogen stellen?
die mogen nauwelijks.

Het heeft er ook wel mee te maken, realiseer ik me, dat mannen veel minder dat waanzinnige idee van DE WARE hebben. zij geloven minder dan vrouwen in die sprookjes.

Wat ook opvalt, is dat de vrouw als per definitie goed wordt voorgesteld. Zij weet wat ze wil, ze weet wat een ideale man. Terwijl mij opvalt dat vrouwen juist niet goed weten wat ze willen.

 

10 gedachten over “VPRO Thema: Mannen volgens Vrouwen (28 aug, Ned. 3, ca. 20.30 uur)

  1. Karel van der Weide

    Zoiets kxe1n niet meevallen, Renzo! De doorgedraaide feministenmaffia is in Nederland aan de macht. Ze zijn gevaarlijker dan alle klimaatveranderingen en Islamitische fundamentalisten bij elkaar. Gelukkig heb ik voor donderdag een eetafspraak. Ik zie mijn vader trouwens al woedend met de afstandsbediening in zijn handen: ‘Godallejezuschristus, niets blijft ons bespaard!’ of ‘Dertig kanalen en niets op TV!’

  2. Renzo

    zag een stukje> Het was niet best. Zit een stel vrouwen te praten over een man en hij moet van alles kunnen. En ook nog een goede baan hebben. Maw: ze zijn dus te koop.

    Maar als je dan gaat kijken wat voor vrouwen dat zijn…
    ik bedoel: mooie, bijzondere vrouwen, die kunnen eisen stellen. Maar er zat me toch een stel zelfingenomen, lelijke vrouwen aan tafel…
    En maar eisen stellen..

    Hoe hoger opgeleid de vrouw, hoe dommer, begin ik bijna te denken.

    Malou van hintum was ook heel erg. Een anti-feministe eigenlijk. Het kwam erop neer, dat mannen niet zwak mogen zijn, maar vrouwen wel.

    ONgelooflijk, als dat emancipatie is…

    En zo zag ik nog meer onzin… tot de telefoon ging en ik een goed gesprek ging voeren.

  3. herman

    Moet je de telegraaf van vandaag eens lezen, renzo, dat tijdschr vrouw. 3 alleenstaande moeders op zoek naar een man. en die onzin. Premisse is altijd: wij vrouwen zijn leuk, niksmis met ons, hij moet ons nemen zoals we zijn..
    Aan ons mogen geen eisen worden gesteld.

    Maar hij: hij moet van alles.
    Geld hebben, dat vooral ook.

    Hele toon van het stuk is ookerg.
    En wat ze zeggen… zichzelf opblazen.
    Wat is dat toch met vrouwen en hun sprookjeswereld? Hebben ze niet door dat ze fantaseren???

    Enfin, we kunnen het op net5 zien binnenkort.

  4. remke

    Je zou bijna denken dat alleen mannen zich gexebrgerd hebben aan het programma of aan alle andere onzin erom heen maar wees gerust er zijn ook vrouwen (waaronder ik) die dit totale onzin vinden. Natuurlijk mag ik zo nu en dan een clichxe9 gebruiken maar ik vind ook dat een man dat mag. En mannen hebben toch ook wel wensen/eisen die ze aan een vrouw stellen of verbeeld ik me dat maar?

  5. renzo

    Minder remke, mannen zijn minder kritisch doorgaans. Is ook hun natuur. zij hebben niet van die idiote fantasieen over de perfecte partner en over de ware – dat is echt meer iets vrouwelijks.
    en natuurlijk hebben ze ook wensen.
    alleen staan op de een of andere manier in bijv de media en het publieke debat – maar ook in de kroeg_ altijd de vrouwelijke wensen centraal.

    Kreeg vandaag goede reactie van binnen van een therapeut opgebied van rela’s en man vrouw dingen; hoop dat ik de rea van hem mag plaatsen.

  6. Maarten Moens

    De voorbeschouwing in de VPRO-gids deed mij ook al het ergte vrezen. Zo erg dat ik uiteindelijk niet gekeken heb.

    De Ideale Man bestaat niet. Dus daar hoeven we geen tijd aan te besteden. De Ideale Vrouw ook niet, maar dat wisten wij al als mannen. (Mannen lijken realistischer naar vrouwen en partnerkeuze te kijken. )

    Daarbij betekent Ideaal hier ‘ideaal in de ogen van vrouwen’, en daarmee gaan we al helemaal de bietenbrug op (zoals ze hier in West-Friesland zeggen).

    In mijn praktijk voor sekse-specifieke hulpverlening komen vaak vertwijfelde mannen die willen voldoen aan de eisen/verwachtingen van (hun) vrouwen. Nou, als je ergens van in de war raakt, is het dat wel.

    In contactadvertenties van vrouwen die een man zoeken zie je soms ook verlanglijstjes staan die Mister Perfect beschrijven….vind je het gek dat er steeds meer vrouwen zijn die alleengaand zijn….

    Dat wil niet zeggen dat het heel goed kan zijn je in te leven in je partner, of elkaar te bevragen op wederzijdse verwachtingen. Maar dan spreek je elkaar aan op het niveau van een volwassene, en niet als prins of prinses in een sprookje…

    Gelukkig is er het Mannenforum als plek waar mannen met elkaar kunnen spreken!

    Maarten Moens

    http://www.hetmannenforum.punt.nl
    http://www.devuurcirkel.nl

  7. remke

    Goed, ik neem het aan dat mannen minder kritisch zijn. En ik ben het helemaal eens dat je elkaar het beste kan bevragen op wederzijdse verwachtingen, in zover ga ik echt met ‘jullie mannen’ mee. Toch nog een vraag, waarom zouden vrouwen dan meer eisen stellen, wat is dat toch?
    Ik ben veeleisend, in ieder geval qua werk maar ik hoop dat ik naar de mannen toe niet zo erg overkom, ik dacht dat ik niet zo veel eisen had maar ja misschien ben ik toch te ‘veel vrouw’ en ben ik ‘net’ zo erg als de types uit de film, contactadvertentie. Wat een gedoe om vrouw cq man te zijn.

  8. jonn1

    comment4, ambien cr absobtion, 65837, who manufacturers ambien, %], ambien on drug test, vlz, ambien headline restful nights, bbfr, drug ambien withdraw, 542107, ambien discount online, cdk, torrent pharmaceuticals ltd ambien zolpidem, 60926, ambien cr alternatives, 8-))), rozerem and ambien, 4771, online ambien cheap, 158620,

Geef een reactie

