Maarten van der Weijden versus Lance armstrong

 

Zwemmer Maarten van der Weijden overwon kanker en won goud. Een nieuwe Armstrong, een succesverhaal: alles komt goed, als je maar wilt?

NEE zegt Van der Weijden:

Zie het interessante achtergrondverhaal op:

http://www.telegraaf.nl/telesport/peking2008/zwemmen/1745864/__Van_der_Weijden__Geen_Armstrong__.html?p=9,1

 

Onder ‘ Zienswijze ; staat daar:

Van der Weijden is Van der Weijden. 2.02 meter werkelijkheidszin. Noem hem niet de Lance Armstrong van de Lage Landen. Want de visie van de Amerikaanse zevenvoudig Tourwinnaar staat haaks op de zienswijze hoe hij de ziekte overleefde. “Armstrong is voor kankerpatiënten een geweldige held”, benadrukte de olympisch kampioen. “Maar zijn verhaal is mij iets te Amerikaans. Hij lag in het ziekenhuis, vocht tegen de kanker en iedere keer als hij moest overgeven, gooide hij de zieke vijand er uit. Hij streed en overwon. Ik heb die periode heel anders beleefd. Eigenlijk heb ik alles lijdzaam ondergaan. Ik wil hier niet de indruk wekken dat ik zelf de ziekte heb overwonnen. Dat is niet zo.”

Dankbaarheid bleek eens temeer de hoogste vorm van gebed. “De mensen om me heen, de dokters en medici hebben me genezen. Ik heb nooit hoeven vechten tegen kanker. Vandaag heb ik pas gevochten. Voor deze gouden medaille.”

Kijk – dat bevalt me nu heel erg. Niets aan toe te voegen: Van der Weijden heeft gelijk!

Een gedachte over “Maarten van der Weijden versus Lance armstrong

  1. carla van baar

    Hallo maarten en ouders en nel( tante)
    Even een felicitatie van een groot bewonderaar en mede dorpsgenoot.
    Geweldig hoe je deze prestatie gedaan heb, olypisch goud wie had dat kunnen denken zeven jaar terug.
    Wat een sterke mentaliteit en doorzettingsvermogen op alle gebieden, marcel( mijn man) en ik hebben er van genoten en het is een grote stimulans om door te vechten tegen die k.. ziekte leukemie.
    Mijn man kreeg 4 jaar terug AML en is behandeld in het AMC.
    Marcel kon alleen genezen met cellen van een ander en gelukkig was er een donor in de familie, zijn broer.
    Na de transplantatie kwam de leukemie weer terug en is marcel behandeld met Tcellen.
    Marcel kreeg een ernstige afstoting op zijn huid en ontwikkelde sclerodermie(verharding van het bindweefsel)hij kwam voledig in een harnas te zitten.
    Na vele medicatie en fysiotherapieen en nog andere therapieen is hij uit het harnas.
    Wel ziet hij er nog voledig anders uit, pigmenteringvlekken,geen haargroei.
    Na al die medicatie kreeg hij ook nog een virus in zijn hersenen waardoor hij nu visueelbeperkt is en de schade op de hersenen zijn blijvend.
    Er zijn nog veel meer dingen gebeurd dat we een boek over kunnen schrijven maar daar zal ik je niet mee vermoeien.
    Wat ik en als ik naar mijn man en zonen kijk wilde zeggen is dat je een grote inspiratiebron ben voor lotgenoten, helemaal geweldig.
    Onze zonen teren op de goede berichten dat je kan genezen na kanker en marcel loopt te stralen, bijna of hij het zelf gezwommen heeft, geweldig.
    We vinden je het boegbeeld voor de leukemie, mensen die net de diagnose hebben gehoord krijgen steun en kracht na jou verhaal.
    Inderdaad moet je geluk hebben bij de genezing en de artsen geld voor de therapieen, zonder dat had marcel er ook niet geweest, maar ook wilskracht en lieve mensen om je heen dat steunt.
    Bedankt maarten namens allen die strijden tegen kanker( en medestrijders zoals partners, ouders enz)
    Doe je lieve tante de groeten, zei was iemand waarmee ik gewerkt heb in magnushof en die zeer begripvol was naar mij toe en ook veel vertelde over jou en je genezing.
    Geniet van alle aandacht en wie weet komen we elkaar ooit in het dorp tegen.

    groetjes carla van baar.

Geef een reactie

