Agostinho 24 jaar terug overleden

agostinho.jpg

 

Gisteren was een nationale rouwdag in Portugal, al vraag ik me af of er nog zo intensief herdacht wordt. Joaquim Agostinho, de beste Portugese wielrenner en grootste brokkenpiloot in het wielerpeloton overleed op 10 mei 1984, nadat hij sinds koninginnedag van dat jaar in coma lag.Hij stierf in het harnas, in de leiderstrui van zijn eigen ronde, die van Portugal.

Ik kan het niet nalaten te benadrukken, wat een afschuwelijk harde sport is het wielrennen toch, als je dit ziet:

Mart Smeets vertelde ooit over hem:

“In een warme bergetappe in de Pyreneeen schiet Agostinho dwars door een bocht. Hij rolt een boerenerf over en neemt in zijn val als het ware tractoren, hooibergen en hele varkenshokken mee. Hij lag van boven tot onder helemaal open. Je zag alleen maar bloed. En wat doet-ie? Hij staat op, trekt zijn stuur recht en stapt weer op om verder te gaan. Onwaarschijnlijk.”

Op http://www.sportkroniek.nl/sporthistorie1/840430_Agostinho.html lezen we verder:

Waar haalt Agostinho die hardheid vandaan?

De Portugees heeft daar wel een verklaring voor. Agostinho vecht in de jaren ’60 drie jaar in Mozambique en Angola waar Portugal de onafhankelijkheid van de overzeese gebieden met harde hand onder de duim wil houden.

Agostinho maakte er verschrikkelijke taferelen mee. Hij rijdt met een vrachtwagen op een mijn en overleeft als een van de weinigen die aanslag. ‘Ik heb daar drie jaar gevochten. Gewoon tijdens dienstplicht. Het was een vreselijke tijd, een keihard leven. Daar heb ik mijn hardheid opgedaan. Als ik niet in die oorlog had gezeten, had ik nooit zo kunnen lijden op de fiets.’

Als Agostinho nu nog geleefd had, was hij mogelijk pas net gestopt met wielrennen – hij had weinig andere bezigheden/interesses..

Geef een reactie

