telefonische aanbiedingen

U kent het wel: de telefoon gaat en iemand wil je iets geweldigs aansmeren: deelname aan de lotto, een mooi pensioen, een anderetelefoonaanbieder etc.

Soms luister ik naar het voorstel, soms zeg ik heel
nee.

Dan komt altijd die eeuwige zeurvraag: waarom.
Ik kreeg zelfs te horen bij de lottoman die mij belde: ” waarom wilt geen miljonair worden?’
Pff, het staat zeker in het script. Ik vind het nogal onzin. Net als dat wanneer snelheidsovertreders, ik zie het wel eens op tv, gevraagd wordt: waarom reed u te hard?
tja, waarschijnlijk omdat ie haast had, wat denk je oom agent.

Maar goed, waarom dus. Kennelijk moet je overal een reden voor hebben.

Het kan nog wel eens lastig zijn een goed antwoord te geven. ik heb er een paar bedacht die goed kunnen werken:

– Simpelweg zeggen: ik weet het niet. reactie: gelach.
– Zeggen:” Ach meneer/mevrouw, ik haal mijn pensioen toch niet. ”  de reactie aan de andere kant van de lijn was gelach… Mijn antwoord stond zeker niet in het script.
– zoals een vriend van me wel zegt: ” ach meneer/mevrouw, ik heb toch geld zat, dus ik hoef niet op uw aanbieding in te gaan.”

In een eerder stadium van het gesprek, kunt u al als volgt snel afhaken: zo gauw de beller vraagt of ie een paar vragen mag stellen -meestal gebeurt dat – , kun je vragen: goed, wilt  u dan eerst 50 euro op mijn rekening overmaken? Ik las het in een boek van Bob den Uyl die vragen over wasmachines kreeg te beantwoorden.
Den Uyl  kreeg als reactie: ‘ meneer ik ben serieus”
Den Uyl: ” ik ook!”

Misschien zijn dit vooral handige tips voor wie altijd nee wil zeggen. de mensen die moeilijk nee zeggen, zouden wel eens moeite kunnen hebben met bovenstaande antwoorden..

4 gedachten over “telefonische aanbiedingen

  1. Karel van der Weide

    Hierbij het gebruikelijke minderheidsstandpunt van K.E. van der Weide. Bekijk het eens vanuit de verkoper. Een geestelijk minder bedeelde kuntsbroeder/zuster, die niet het voorrecht heeft het beroep van schrijver of schaker uit te oefenen. Mogelijk worden ze zelfs per afname van het product betaald.
    Deze existentie lijkt me afgrijselijk, temeer daar men doorgaans door de klant, terecht of onterecht, geschoffeerd wordt. Vaak zijn ze aan de andere kant van de lijn xc3xbcberhaupt al bij als ze door mij fatsoenlijk te woord worden gestaan…

  2. renzo

    Heel goed Karel, sympathiek ook. Doch was jij niet degene die mij de tip van de hand deed ‘ och ik haal mijn pensioen toch niet’ en het ook eens zei?

Geef een reactie

