een van de beste nederlandstalige liedteksten

Rozanne
Weet je nog die nacht, Rozane,
Dat we samen op de stoep
Dat we lachten omdat huilen
Zoveel meer pijn doet dan geroep
Dat we de jenever proefden
Bij die oude, gekke Gust
Al wisten we dat alcohol
De pijn laait maar niet blust.

Ik had best iets willen schrijven
Op de voering van je jas
Waar je me steeds kan vinden
Als je zin hebt in een glas
Hoe je langs het muurtje
Zo binnen komt in huis
De achterdeur staat open,
Alleen de poes is thuis.

Weet je nog hoe ik vertelde
Hoe pijnlijk het afscheid is
Hoe traag een schip de kaai afvaart,
Hoe lang het wuiven is
Voordat het schip een stip wordt,
Dat helemaal verdwijnt
En hoe lang je nog zal blijven
In de havenkroeg Westeind.

En toen we afscheid namen,
Was ik rotsentimenteel
Ik wou voor ’t laatst met jou naar bed
En God, het scheelde echt niet veel
Niemand was die nacht, Rozane,
Zo gek als wij, ons twee
Hoe raar het ook mag lijken,
’t viel allemaal wel mee.

Toen zag ik pas dat Prinsenhof
De naam was van de straat
De straat waarin je woonde,
De straat met jouw gelaat
Ik herinner mij de stoepen
En het schoongeveegd trottoir
De bakker met vakantie
Met ervoor de voddenkar.

Van wat er toen gebeurde
Zal niemand iets vernemen
Het was er koud, Rozane,
En wij, wij zouden afscheid nemen
Er waren geen geraniums,
Geen straatmus was erbij
Ik had zachtjes willen huilen,
Maar ook dat ging voorbij.

Paridaeee
Paridaeee
Paridaeee

Rozane,
Oh, Rozane,

Kent iemand het? Ik ken alleen de uitvoering van Hans de Booij – heel mooi ook.

Wim de Craene
Titel
Een gedachte over “een van de beste nederlandstalige liedteksten

  1. wout eenhoornxc2xa0

    Ja, ik ken het. Heb het stukgedraaid.
    Bovendien is het talloze malen gedraaid in het VRT programma ,,Van Zinne-en minnestrelen”. Helaas bestaat dat niet meer.

Geef een reactie

