Voelen volgens de emonorm, een toelichting op de vorige log

In de log hieronder heb ik het over de emonorm. Deze heb ik ontleend aan Joep Schrijvers, de auteur van o.a. Hoe word ik een rat?
In een interview met hem in De Groene Amsterdammer uit 2006 zegt Schrijvers: “Onze economie drijft op emotie. Ze draait dankzij onze verlangens en angsten. Onze emoties zijn netjes ingekapseld in het systeem. We voelen volgens wat ik noem: de emonorm. Wilde passie wordt nauwelijks meer gedoogd, laat staan begrepen.

En de liefde dan, mijnheer Schrijvers?
Ik geloof dat er ergens een niet-gekoloniseerde marge bestaat. Mijn allerlaatste boek zal gaan over de liefde. Liefde zorgt altijd voor onregelmatigheid en verstoring. Maar ik vrees dat ook de liefde onderdeel is geworden van het systeem. Het leven wordt ervaren als een eenmalige aanbieding.Mensen worden verliefd volgens checklists: wat doet hij, waar scoort hij op, hoe past deze man in mijn leven? Mensen zeggen tegenwoordig: ‘Ik werk aan mijn relatie.’ Alsof de liefde werk is! Wie dat zegt, is verloren.

Wordt u zelf nog een beetje gelukkig van al dat tomtomdenken?

Ik ben principieel geluksweigeraar. Op een gegeven moment heb ik besloten mijn schouders op te halen over geluk. Ik besloot niet meer mee te willen doen in dat obsessieve najagen van geluk. En weet je wat er toen gebeurde? Helemaal niets. De wereld draaide gewoon door. Geluk is niet groots; geluk is bijzaak. Het kan bestaan, maar dan als bijwerking. Het valt niet na te streven. Zie het zo: geluk vind je, als je een beetje geluk hebt.

Joep Schrijvers: Het wilde vlees –  de tomtomisering van de passionele mens (Scriptum,  2006)

Een gedachte over “Voelen volgens de emonorm, een toelichting op de vorige log

Geef een reactie

