nummertje 2

Norman_Mailer_Life_Magazine_Cover_August_1969.jpg

Afgelopen donderdag at ik bij een vriendin, en ik zei tijdens de maaltijd: “Ik ben bang dat ik binnenkort in de krant lees ‘ Norman Mailer dood. Of Philip Roth, John Updike” . Twee dagen later was het zover en was Mailer (1923 – 2007) dood.
De VS zullen nooit meer hetzelfde zijn… mijn tip: the executioners song, eigenlijk al zijn meer journalistieke werk. Zijn romans zijn niet allemaal erg geslaagd. Goed is natuurlijk wel The naked and the dead  en het volstrekt bizarre, doch uiterst leesbare An American dream. In de laatste stort Mailer zijn volledig universum aan obsessies (is dit goed Nederlands? Nu ja we zien wel) over de lezer uit: moord, seks, paranormale krachten, spiritualiteit, oerkracht, Amerika, het niet-logisch in elkaar zitten van mensen…).

Mailer had een berucht leven: zo was hij zesmaal getrouwd, had hij een relatie met Marilyn Monroe, ging in debat met feministes (4 tegen hem alleen, en ook de zaal was nog tegen hem…), en o.a. grondlegger van de term hipster

Vanochtend zie ik – nota bene in De Telegraaf – dat een andere favoriete schrijver van me overleden is: Ira Levin (1929 – 2007). De man wordt altijd in een adem genoemd met zijn twee beroemdste romans, The boys from Brazil  en Rosemary’s baby genoemd. Beter vind ik – ik heb alleen de Nederlandse titels bij de hand: De dag der dagen (een soort ‘ a Brave new world, maar dan leesbaarder en spannender!) en  De vrouwen van Stepford :

The image xe2x80x9chttps://i1.wp.com/www.nnbh.com/base/44/LBcover/9086260144.jpgxe2x80x9d cannot be displayed, because it contains errors.

over vrouwen die in het stadje Stepford allemaal verworden tot huisvrouwen. Zo leuk en cool opgeschreven dat zelfs de grootste feministe er nog lol in kan hebben.

Nou, laat ik maar zwijgen over andere voorkeuren voor schrijvers, anders sneuvelen die ook nog…

2 gedachten over “nummertje 2

Geef een reactie

