over identiteiten en dergelijke

Interessant stuk vind ik, ben het er niet helemaal mee eens, maar geeft wel aan dat identiteit niet zomaar wel of niet bestaat…:

” Maxima en de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) hebben daar een oplossing op gevonden. Die vinden dat er helemaal geen duidelijke Nederlandse identiteit bestaat. Dat scheelt een hoop gedoe. Als het Nederlanderschap weinig inhoudt, dan is Nederland eigenlijk alleen maar een land waarvan je kunt zeggen dat er een heleboel blankemensen wonen. Want als de bevolking van een land geen identiteit heeft,dan kunnen we de bewoners niet identificeren aan de hand van hun taal, gewoonten of geschiedenis. En dan blijft er maar één ding over: hoe zeer uitzien.

(…)

Hoe meer ik van de Nederlandse maatschappij te horen kreeg dat er geen Nederlandse identiteit bestond, des te sterker voelde ik mij aangetrokken tot mijn Joodse achtergrond. Die had tenminste wel inhoud.Zonder gelovig te zijn vond ik in het jodendom een antwoord op wie ik was. Uiteindelijk identificeerde ik me niet meer met Nederlanders maar met Joden, en vertrok ik naar Israel. Was ik een moslim geweest, dan was ik misschien naar Afghanistan gegaan. Of strenggelovig geworden. En als ik erg linkse ouders had gehad dan had ik me wellicht aangesloten bij de FARC in Colombia.”

Lees verder op:

http://www.peterbreedveld.com/archives/00001156.html

The image xe2x80x9chttps://i0.wp.com/www.vormen.org/AllemaalAnders/Images/identiteit.gifxe2x80x9d cannot be displayed, because it contains errors.

 

Een gedachte over “over identiteiten en dergelijke

Geef een reactie

