over coaching en sportjournaals

Cor van Geest, judocoach en vader van twee judoende zoons:

,,Ik hou van al mijn sporters, helemaal geweldig dat Ruben Houkes wereldkampioen is geworden. Ik gun het die jongen zo. Maar met je eigen kinderen is het toch allemaal net even iets anders. Dat lijkt me duidelijk.

,,Er zijn nog steeds mensen die mij maar een schreeuwlelijk vinden. Dat komt omdat dat beeld van mij is ontstaan door de televisie. Als ik tien uur bij een wedstrijd ben, dan functioneer ik negen uur en 58 minuten normaal en maak ik misschien twee minuten stampei. En die twee minuten ziet heel Nederland. Dus denken ze dat Cor van der Geest een of andere gek is.

,,Helaas wordt er meestal maar twee minuten van judo uitgezonden en dan moeten we ook nog het geluk hebben dat Patrick Kluivert of een andere voetballer zijn teennagel niet scheurt, want dan gaat alle aandacht daar naartoe.

,,Ik doe in mijn opperste verdriet best wel eens dingen die ik niet moet doen. Ik heb twee jaar geleden toen Elco bij de vorige WK zo zwaar geblesseerd raakte, Maarten Arens weggeduwd. Maarten wilde me duidelijk maken dat op dat moment ook Dennis de mat op moesten ik hem moest coachen.

,,Dat voorval was ook weer op televisie te zien. Het was een vreselijke dag.”

Verlang je wel eens naar het moment dat je zonen met judo stoppen?

,,Ja.Ik ben ook maar een mens, he. Als ze zijn gestopt, kunnen we weer eens wat anders gaan doen met zijn allen. Ik verlang naar het moment dat ik niet zo gespannen door het leven ga. Dan ga ik ook eens genieten van alle successen die we door de jaren heen hebben behaald. Dat kan ik nu nog niet. In topsport telt alleen de volgende wedstrijd, niet het verleden.

Lees verder op:

http://www.ad.nl/sport/article1677840.ece
Geef een reactie

