debat

Omdat er steeds de neiging bestaat bij debatten de boodschapper te bediscussieren ipv de boodschap (en dat heeft mij met name bij de discussie over de vrijheid van godsdienst en het niet vrij de Islam mogen verlaten erg gestoord) maar eens een citaat.

” […] Ook kun je van Popper leren dat je bij het debatteren, bij het bestrijdenvan iemands beweringen niet de oorsprong van die beweringen moet bespreken, maar die beweringen zelf. Dat iemands argumenten voortkomen uit nijd of lafheid of uit frustratie of uit racistische vooroordelen of uit zijn maatschappelijke positie of uit zijn milieu bewijst niets ten aanzien van de juistheid of onjuistheid van die argumenten. Bij een debat over de juistheid of onjuistheid van die argumenten behoort de oorsprong van die argumenten geen rol te spelen.”

Nee ik noem even niet van wie het citaat is => dat is beter voor de oordeelsvorming

 

5 gedachten over “debat

  1. Nirvana

    Wat cursief staat is een vorm van op de persoon spelen. Dat hoef je niet uit Popper te halen. Het staat ook in boeken over argumentatietheorie.

    (Ik weet van wie het citaat is, maar ik zal het niet verklappen.)

  2. renzo

    Ha nirvana, je hebt gelijk, ik realiseerde het me net nadat ik dit geblogd had. tegelijkertijd beroep jij je ook weer op een autoriteit, nl ‘boeken over argumentatie’..

    weer anderen beroepen zich op habermas aangaande discussies.

    Hoe komen we hieruit? 😉

  3. Nirvana

    Zo?

    Het was geen beroep op autoriteit. Ik noemde boeken over argumentatietheorie als mogelijke bron voor een andere manier van kijken. Ook in het citaat beroept men zich niet op Popper als autoriteit. Ik geloof best dat je dat van Popper kunt leren.

  4. Daz

    Als je in plaats van een debat winnen tot een gezamenlijke oplossing wil komen, doet de gedachte achter het argument er wel degelijk toe. Hoe kan je er samen uitkomen als je geen moeite doet om te begrijpen waaruit kritiek, felle woorden e.d. ontstaan? Argumenten zijn slechts een symptoom van onvrede en wie vrede wil, zal verder moeten kijken dan wat er letterlijk wordt gezegd.

Geef een reactie

