NRC trapt in flauwekulverhaal!

De ikjes op de achterpagina van NRC-Handelsblad zijn somsgoed, soms niet. Het zijn  lezersbijdragen, korte verhaaltjes. De NRC-redactie beoordeelt ze en plaatst sommige.

Zie http://www.nrc.nl/ik

Wat het altijd goed doet bij de redactie zijn verhaaltjes waarin een vrouw mannen afzeikt of mannen zichzelf als sukkel neerzetten. Ook bijdragen pro-allochtoon en pro-multiculturele samenleving zijn opmerkelijk populair, net als zogeheten sterke verhalen.

De redactie heeft zich echter deze week lelijk in de vingers gesneden.

Een verhaaltje over een vrouw bij degynacoloog.

http://weblogs.nrc.nl/weblog/ik/2007/06/06/glitter/#more-143

is natuurlijk regelrecht verzonnen.

Hetzelfde geldt voor een andere bijdrage die week

http://weblogs.nrc.nl/weblog/ik/2007/06/04/dood/#more-141

De NRC let niet op!

Standaard zou op elke krantenredactie een boek van Peter Burger en/of Ethel Portnoy aanwezig moeten zijn, over broodjes aap/stedelijke legenden! Want de geplaatste verhalen zijn al jaren bekend.

Dan komen dit soort onzinverhalen niet meer in kranten. Alle alarmbellen zouden moeten rinkelen bij sterke verhalen. Maar dat die niet rinkelen, wat doet dat vermoeden over de nauwkeurigheid waarmee redacties werken en het onderzoek dat ze doen..

Je vraagt je af wat de inzenders van dergelijke verhalen bezielt. Wilden ze een grap uithalen met de redactie. Of goedkoop scoren en koste wat het kost in de krant? Ik vrees het laatste.

Lees verder over dit onderwerp, o.a.

De jacht op de veluwepoema ,  sagen en geruchten uit het moderne leven /  Peter Burger. Uitgeverij Bert Bakker, 2006. 232 pag. EURO 16,95

8 gedachten over “NRC trapt in flauwekulverhaal!

  1. Nirvana

    Ja, ik heb het gezien.

    Zelf lees ik die Ikjes in NRC Handelsblad eigenlijk nooit (een digitaal abonnement heeft ook zijn nadelen 🙂 ). Ik denk dat men het bij de redactie het gewoon niet heeft gezien. Ze doen ook geen onderzoek. Dat kan men bijv. wel verwachten bij de redacties wetenschap of politiek, maar zelfs als die allert blijven zullen ze steken laten vallen.

  2. Karel van der Weide

    Niet enkel de ik-jes komen ongezien in het NRC: zie artikelen van auteurs als Stine Jensen en Heleen Mees. De rubriek “De mannen en ik” (inmiddels godzijdank opgeheven) was de druppel en het einde van mijn abonnement op de kwaliteitskrant van Nederland.

  3. Karel van der Weide

    Merci, ga ik lezen! “De Mannen en ik” was het werk van Kyuu-soon van Gelder (pak me niet op de juiste spelling), een geadopteerde Koreaanse. Nu heb ik met deze groep sowieso een verstoorde verhouding, maar dat doet verder niet ter zake. In haar stukken voerde “male-bashing” de boventoon. Renzo en ik spraken al vlot van “die pinda-hoer”.

  4. renzo

    de koreaanse stond denk ik alleen in de papieren krant.. verhalen gingen dat arnon grunberg het schreef. Het interview met mees zal ik luisteren..

  5. Nirvana

    @Renzo: Staat het dan niet in het archief? Bij betaald weblezen heb je echt de hele krant, maar dan digitaal. Er staat elke keer 1 week compleet online.

    Wat ik o.a. interessant vond is dat Heleen Mees in het begin van het interview sprak over haar ‘evangelie’. Maar ook het volgende (en wat erop volgt): Pieter Hilhorst: ‘Waarom heeft u er last van als anderen ervoor kiezen om thuis te blijven?’ Heleen Mees: ‘Op dezelfde manier als de hele Turkse en Marokkaanse gemeenschap last heeft van Mohammed B. die een gruwelijke moord heeft begaan.’

  6. Renzo Verwer

    Collega Tom Bottema wees me erop dat ik om dit stuk journalistiek te vervolmaken wederhoor moet toepassen.Kortom het NRC vragen om een reactie en de lezer. Hij heeft gelijk. Dus om het stuk af te ronden moet ik inderdaad mededelen dat ik nu zeker weet dat het verhaal verzonnen is.Immers, ik stuurde het als vraag naar de hoofdredacteur en die antwoordde in de zaterdagse rubriek ‘de lezer schrijft’ dat het niethad mogen gebeuren, dat ze de indiener van het stuk om uitleg hadden gevraagd en dat die erkend had het verhaal gehoord te hebben..

    Een extra nauwkeurigheidje, Tom je had je gelijk.

Geef een reactie

