Stine Jensen houdt vrouwen voor dom, vrees ik

In een artikel tegen de  jarretelfilosofie (NRC, 7 april, zie:

http://www.women-on-top.nl/wp-content/uploads/nrc-jarretelfilosofie.pdf )

tegelijk een soort bespreking van het nieuwe boek van Ariel Levy, ‘Female Chauvinist Pigs, de opkomst van de Bimbocultuur’,

maakt Stine Jensen erg grote stappen. Van een reclamefoto van een vrouw in bikini trekt ze een rechte lijn naar vrouwenmishandeling. Over de vrouw als lustobject: “Wat ooit bevrijdend en grappig was, is nu door en door commercieel, en zelfs gevaarlijk. Het lijdt tot psychische beschadigingen.”

Jensen – van wie ik mij in haar boek Turkse liefde  EN in NRC-artikelen klaagzangen herinner dat ze in Nederland te weinig als lustobject werd gezien en dat zich pas in Turkije, onder de liefdevolle aandacht van haar Turkse vriend pas echt vrouw voelt- houdt hier een gevaarlijk, seksistisch pleidooi.

Als je, zoals zij, commerciéle beelden verantwoordelijk stelt voor het totaalgedrag van vrouwen, zet je vrouwen neer als zielige, onzelfstandige, domme wezens die zelf geen verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen voor hun gedrag. Ik geloof niet dat het zo werkt.. Nog gevaarlijker aan haar pleidooi is dat het leidt tot een censuur. Die ze namelijk zelf in de laatste regels van haar stuk bepleit, als ze de Christenunie gelijk geeft in het protest tegen de reclamefoto. Maar wie gaat dan vaststellen welke beelden vrouwonderdrukkend zijn,vraag ik me af! Oftewel: bij welke beelden zijn vrouwen nog slim genoeg om te zien dat ze wel of niet kunnen, en bij welke beelden zijn vrouwen  zo onzelfstandig dat ze in bescherming moeten worden genomen? Wie gaat censureren ?

De CU? Jensen? Ariel Levy? Een driemanschap? Ik hoop het niet.

Overigens zie ik momenteel veel meer van dat soort neigingen van vrouwen om andere vrouwen als minderwaardige, domme wezens te beschouwen die voorgeschreven dient te worden hoe te leven. Jensen  doet het – sexy zijn mag eigenlijk niet –  Sunny Bergman met haar documentaire Beperkt Houdbaar, maar vooral Heleen Mees ( http://www.women-on-top.nl/heleen-mees) ,
die vindt dat alle vrouwen naar de top moeten, fulltime moeten werken. MOET moet moet.
Anders ben je geen goede vrouw. En allemaal maar vanwege de economie. Ik vind absoluut dat ze haar mening mag zeggen, deels zit er ook wat in, maar wat me stoort is het heilige moeten dat eruit spreekt en haar neerkijken op mensen die :
– het huishouden doen,
– kinderen opvoeden
-voor ander mensen zorgen, al dan niet betaald
– geen manager zijn, maar gewoon in de HEMA of supermarkt werken
– parttimers, Ik zie niet in wat er mis is met deeltijdwerk. Die mensen willen tijd inruimen voor andere dingen in het leven. Laat ze.

Het zal een trend zijn. Toch jammer dat mensen zich op deze manier boven anderen willen verheffen. Vooral het dictatoriale dat uit zowel de mening van Jensen als die van Mees (beiden publiceren in  NRC-Handelsblad)  spreekt, dat beangstigt me.

7 gedachten over “Stine Jensen houdt vrouwen voor dom, vrees ik

  1. H.R. Krol

    In NRC-handelsblad, dat zeker de laatste jaren spreekbuis is van een aantal rabiate feministen (o.a. Mees, Jensen, de Vos en Etty) las ik je ingezonden brief die van a tot z aansluit bij hetgene waar ik de afgelopen jaren ook tegen ‘gestreden’ heb. Vanaf het monent dat de laatste staatssecretaris van Emancipatie, Phoa, de site ‘ookmannenwordenerbetervan.nl’ op het internet plaatste heb ik het feminisme in de (internationale politiek en de cultuur kritisch gevolgd. Wie daar de nodige tijd aan besteed valt van de ene verbazing in de andere. Een combinatie van desinteresse en vrees voor vrouwonvriendelijk te worden versleten heeft er toe geleid dat maar weinigen weten hoe groot de macht en invloed van een selecte groep feministen binnen de politiek en in de opinievorming is. Overigens is wat het laatste betreft niet zozeer hetgeen feministen als Heleen Mees publiceren (wie neemt haar nu serieus?), maar vooral hetgeen niet gezegd wordt dat grote invloed heeft op hoe de gemiddelde nederlander over het feminisme en alles op het gebied van man/vrouw zaken. Critici worden bewust een heel scala aan argumenten weerhouden, domweg omdat veel feiten nauwelijks bij het grote publiek bekend zijn. Slechts weinigen zal het opgevallen zijn dat maar liefst drie ministers en drie staatssecretarissen
    (allen Pvda) het manifest van Heleen Mees dat oproept het emancipatiebeleid nieuw leven in te blazen (incl. positieve discriminatie), ondertekend hebben? Dat de helft van alle leden van de adviesraden van de regering wettelijk verplicht uit vrouwen moeten bestaan of dat gezinnen met 1 kostwinner relatief tot 40 procent meer belasting betalen? Wat het laatste gegeven betreft spelen politiek en media een uiterst kwalijke rol, het begrip “aanrechtsubsidie” dook overal in de media op, maar bijna nergens is te achterhalen dat afschaffing van de algemene heffingskorting het verschil in belastingdruk alllen nog maar groter maakt. Je zou er nog moedeloos van worden, maar binnenkort start ik toch een website, stopfeminisme-nu.nl, om alle opgedane kennis van enig nut te laten zijn. Ook denk ik wel eens aan het oprichten van een politieke partij, het is immers van de gekke dat iedereen die kritisch staat tegenover het feminisme verplicht is op een kleine christelijke partij te stemmen (of misschien nog de SP) omdat anders je anders met je uitgebrachte stem automatisch indirect het feminisme binnen PvdA, VVD, CDA en uiteraard D’66 en Groenlinks steunt.

    groet, Hessel

  2. H.R. Krol

    P.S: gelukkig is er sinds enige tijd wel enige verandering ten positieve te bespeuren, o.a. Wim Orbons en Beatrijs Ritsema schrijven erg goede dingen, zoals Orbons op zaterdag 14/04 in NRC Handelsblad.

  3. Renzo Verwer

    HAi Hessel, dank voor je opmerkingen.

    JA ik vind dus juist Mees en Jensen en vrouwonvriendelijk aangezien zij denken te weten wat goed is voor vrouwen. Alsof vrouwen zooo dom zijn!

    Overigens,foutje van me, hetboek van Jensen heet ‘ Turkse Vlinders’. Excuus Stine. En het is een interessant boek…

  4. MoNa

    uit de column van Aleid Truijens, de Volkskrant, zaterdag 14-04-2007:

    (…) Als alle hoogopgeleide vrouwen hun talent voluit benutten en zich met Mees verdringen bij de top, mag tweederde deel van de vrouwen werk zoeken als nannny, poetsvrouw, huiswerkbegeleider en kindertaxibestuurder. Werk dat nu blijmoeidig wordt verricht door parttimemoeders. De (fulltime? – toevoeging MoNa) psycholoog (m/v -t.M.) wrijft vergenoegd de handen: klandizie! (…)

  5. Donald Olie

    Renzo, een uitnemend stuk waar ik ( uiteraard!) geheel achter sta. Dacht ik dat we dat infantiele feministische gekwaak nu wel achter ons hadden gelaten, niets blijkt dus minder waar! En, houd me ten goede, ‘vrijheid blijheid’; iedereen heeft recht op zijn of haar eigen gekte, maar ik kom er zeker tegen in opstand als mensen hun gektes en frustraties aan anderen wensen op te leggen.
    Opmerkelijk is overigens ook dat die rabiate feministes zo op dezelfde lijn zitten met die Christelijke godsdienstwaanzinnigen! Ook van die types die dolgraag anderen voorschrijven hoe zij zich dienen te gedragen!

  6. Donald Olie

    Renzo, een uitnemend stuk waar ik ( uiteraard!) geheel achter sta. Dacht ik dat we dat infantiele feministische gekwaak nu wel achter ons hadden gelaten, niets blijkt dus minder waar! En, houd me ten goede, ‘vrijheid blijheid’; iedereen heeft recht op zijn of haar eigen gekte, maar ik kom er zeker tegen in opstand als mensen hun gektes en frustraties aan anderen wensen op te leggen.
    Opmerkelijk is overigens ook dat die rabiate feministes zo op dezelfde lijn zitten met die Christelijke godsdienstwaanzinnigen! Ook van die types die dolgraag anderen voorschrijven hoe zij zich dienen te gedragen!

  7. Renzo Verwer

    Vandaag zegt Ciska Dresselhuys van ‘Opzij’ in Dagblad ‘ De Pers’: ” Als er alleen vrouwen waren, aten we de hele dag moorkoppen en schoren we onze benen niet.”

    Aha, het is weer eens de schuld van de man dus. Toch interessant haar uitspraak, zij beweert hiermee dat vrouwen domme, onzelfstandge wezens zijn die geen eigen mening of gedrag hebben, maar naar mannen luisteren. Immers, een beetje zelfstandige vrouw drijft toch haar eigen zin door?

    Overigens, en dat zou zij moeten weten, zij vrouwen onder elkaar genadeloos met hun commentaar op elkaars uiterlijk: ‘ hmm vetrandje te veel etc.’, zaken die mannen vaak niet eens opvallen.

Geef een reactie

