De media HEBBEN!!

.

De media heeft, de media is. Ik hoorde het vroeger  in kringen waarin men de Aktueel (vroeger een goed blad) een boekje noemt, maar nu ook steeds meer in hoger opgeleide kringen. En ik las het in een stuk van studenten aan de School voor Journalistiek.
Waar het vandaan komt? Het heeft iets te maken met de media zien als een grote moloch, met alle media over een kam scheren. En het is niet meer tegen te houden vrees ik. Ik legde laatste een jonge, hoger opgeleide vrouw uit dat de media meervoud is.  Maar ze geloofde me niet..dan houdt het op..

Het zou kunnen dat vijanden van de media het vaker gebruiken. Zo was op 10 maart j.l. in NOVA Mabel Wisse Smit te gast. Ze had een kritisch boekje over ‘de media’ geschreven. Afwisselend had zij het over ‘de media heeft’ veel invloed, en daarna weer ‘ de media hebben’.

5 gedachten over “De media HEBBEN!!

  1. Gerb.

    Renzo, wind je niet op. Alles verandert en de taal verandert gewoon mee. Je zegt het zelf: de media zien als een moloch, een enorm eenkoppig monster. ‘De media heeft’ klinkt mij al tamelijk normaal in de oren. Je bent toch geen lid op Het Genootschap, hxc3xa8?

  2. Renzo Verwer

    Nee hoor ,geen lid. Maar jij kent het genootschap niet, want die zijn nl niet per definitie tegen taalverandering, als je hun blad leest…

    Ik vind de media heeft BELACHELIJK klinken. En het is fout.

    hihi

  3. Media Trix-Den Hoest

    Beste Renzo,
    Ik vind “Media hebben” belachelijk klinken.
    Het spijt me geweldig.

    Met vriendelijke groeten,

    zr. Media Trix-Den Hoest

Geef een reactie

