Stok in de mond

Al twee weken achtereen (dit weekend voor het eerst niet!) mochten schrijvers in het Volkskrant-magazine vertellen over hoe ze van de drank af zijn. Eerst A F.Th. die nu ook een medicijn slikt tegen slaapapneu en minder drinkt. En vorige weekend Connie Palmen die helemaal niet meer drinkt en ook nog even een filosofietje te berde bracht. “Wat mensen een kater noemen, is eigenlijk een gruwelijke terugblik op het verlies van vormelijkheid” of zoiets. Gaaaaap.

Wat mij nu zou benieuwen: welke schrijvers hebben/hadden last van RSI?

Dat lezen we niet in de Volkskrant.

Gelukkig is er het blad Vriendin dat meldt dat thriller-auteur Simon van der Vlugt RSI heeft. V/d Vlugt: “Dat is natuurlijk vervelend, maar toch is het wel goed voor me.  Vroeger was ik te fanatiek, voelde elk moment dat ik niet schreef als spijbelen.  Tja, en dat heeft voor RSI gezorgd., Daarom kan ik alleen maar ’s ochtends schrijven (…)  Maar reken maar dat ik hoe dan ook blijf schrijven, al moet ik met een stok in mijn mond op het toetsenbord slaan. ‘

Welke schrijvers hebben /hadden RSI? Ik weet het van Ingmar Heytze, die het vooral kreeg van computerspelletjes spelen. Vestdijk misschien, of, andere veelschrijver als Simenon??

En:  waarom hoor je schrijvers er niet snel over?   Willen ze het verbergen, vragen de interviewers er niet naar?

Ik weet in elk geval dat zat journalisten, uitgeverijpersoneel e.d. er last van hebben/hadden.

4 gedachten over “Stok in de mond

  1. Trude

    Ik ken geen kinderboekenschrijvers die lijden aan dit verschijnsel.
    Sommigen schrijven ook nog gewoon met een pen en laten anderen de boel uitwerken.
    Tijdens het schrijven ben ik nooit zo druk aan het typen, want ik moet nadenken over het verhaal, de juiste woorden, zinsbouw&constructie en leuke, originele vergelijkingen:-(
    Bovendien zet ik veel thee&koffie, en grijp elke gelegenheid aan om niet te hoeven werken.
    Bijvoorbeeld even op Renzo’s weblog kijken!

  2. Joep Schrijvers

    De romantiek van de geniale schrijver die blauw aan haar (of zijn) schrijftafel zit is er ook al niet meer. Nu moeten we van meneer Verwer over onze muisarmen gaan mutsen alsof we in het zoveelste gezondheidstalkshowtje zitten. Ik hoop dat Connie heel snel weer aan de absinth gaat.

  3. Nora de Groot

    Ha! Een mooi plekje om te reageren op je mail. Ik heb al vxc3xa9xc3xa9l minder last van een muisarm hoor, gewoon m’n bureaublad op de juiste hoogte gezet, en niet elke dag achter de PC. En ja, ik ben ook schrijver. Heb al een hele rij dagboeken, een aantal websites en ben een boek aan ’t schrijven over de draak in m’n leven. Dat boek is een meerjarenplan, maar toch… het komt er!

Geef een reactie

