zenuwen

Altijd als het woord doping valt, gaat het over sport. Maar ook managers, werknemers, kortom anderen nemen middelen om beter te kunnen presteren. Of denken te presteren. Ik sprak een violiste over zenuwen en het gebruik van middelen. Het was een leuk interview over een onderwerp waar je zelden over hoort en leest; de wereld van de klassieke muziek is terughoudend hierover te vertellen. Daar gaat ie:

 

Middelen op het werk

 

Door Renzo Verwer

 

De Violiste en de zenuwen
Marieke de Bruijn (39) speelde o.a. in het concertgebouworkest, en maakt eigen voorstellingen zoals momenteel Trompet voor Olifant. Ze nam ooit bètablokkers om de zenuwen te bestrijden.

‘Vroeger kon ik de viool nooit laten rusten. In plaats van op vakantie ging ik naar een cursus of orkestkamp. En nu nog: als ik de kans krijg, ga ik te veel doen.

Zenuwachtig zijn voor een concert of auditie is gruwelijk. Ik slaap slecht, mijn spieren staan steeds meer gespannen. Ik ben bang dat ik mijn noten niet meer herinner. Dat ik op het podium stokstijf stilsta zonder te spelen. Dat is wel eens gebeurd, ja. Daarom ben ik ook geen Janine Jansen of Isabelle van Keulen.

Op mijn achttiende moest ik toelatingsexamen doen voor het conservatorium. Mijn privéleraar vroeg me: ‘Heb je zenuwen? Hier zijn twee pillen. ’s Avonds moet je er een nemen om te testen. Als je er geen last van hebt, kun je er ook eentje voor het examen nemen.’ Ik wist toen helemaal niet dat het bètablokkers waren.

Het examen was doodeng, voor een jury, maar ik haalde het. Bij toelating voor het tweede jaar ging het weer zo. Later dacht ik: ‘Als ik nou een concert hebt -toch mijn vak- zou ik dan zonder kunnen spelen? Ik wilde leren spelen zonder pilletje. Dan maar die hel van de stress.

Ik heb begrepen dat boogschutters en biljarters, die ook baat hebben bij een vaste hand, geen bètablokkers mogen gebruiken omdat het als doping geldt. Ik vind het gebruik wel geoorloofd; ze verbeteren niet je prestatie, maar zorgen ervoor dat je meer op je intrinsieke niveau speelt. De totale paniek verdwijnt. Je bent kalmer, maar niet suf en je hartslag blijft onder controle. Het gebruik van bètablokkers is algemeen geaccepteerd in de muziekwereld, in de kleedkamer zie je wel eens pilletjes van hand tot hand gaan. Toch praat men er niet graag over, en zeker naar de buitenwereld wil men vaak niet erkennen dat je iets nodig hebt . Inderdaad, een heus taboe.’

‘Als ik een stuk voor de eerste keer in het openbaar speel, ben ik nog steeds heel nerveus.Zoals vorig jaar toen ik Lenette van Dongen begeleidde, ik moest ineens invallen zonder te repeteren! Maar ik merkte dat ik toch nog heel goed kon spelen. Als je een stuk vaker speelt, word je rustiger, die ervaring heeft me veel geleerd. En dat ik ervoor koos muziek te spelen die ik mooi vond. Ik speel alleen nog voor publiek. Dat zijn mensen die voor mij komen, bij audities is het andersom. Verder zorg ik voor een goede nachtrust en laat me minder opfokken. Bij heel zware stress neem ik Rescue, dat zijn homeopatische druppeltjes die kalmeren. Wat ook helpt is dat ik een gezin heb. Er zijn andere dingen in mijn leven, als ik een uur de tijd heb, moet ik ook studeren. Ik kan nu beter focussen.’

Zie ook http:///www.mariekedebruijn.nl

 

Het interview met Marieke de Bruijn is deel van een groter stuk over werk en middelen en is te lezen in het tijdschrift  Volkskrantbanen ( nr. 48) van deze week.

3 gedachten over “zenuwen

  1. Donald

    Het is bekend dat politici waaronder Balkenende en Bos ook wel eens een betablokker nemen alvorens het parlement toe te spreken.
    Ook in de wereld van de comedy en het cabaret is het niet ongebruikelijk om voor een optreden een betablokker te slikken.En inderdaad, uit ervaring kan ik melden dat je er lekker kalm door word maar niet suf.
    Dus leve de betablokker!

Geef een reactie

