Beperkt houdbaar?!

Ik lees dat documentairemaakster Sunny Bergman (34, leeftijdsgenoot van me) een documentaire heeft gemaakt over het verlies van schoonheid bij vrouwen na hun 35ste.

 

Zie bijv: http://www.elsevier.nl/lifestyle/gezondheid_en_gezin/gezondheid/artikel/asp/artnr/141631/index.html

 

Ze heeft ook een  website bij de documentaire Beperkt Houdbaar, waarop na 8 maartklachten kunnen worden ingediend tegen de cosmetica-industrie. De op de site ingediende klachten worden afgehandeld door letselschadeadvocaten van SAP. Als blijkt dat veel vrouwen klachten indienen, kan het Amersfoortse kantoor het eerste megaproces tegen de schoonheidsindustrie beginnen.

 

Ik begrijp dat het niet makkelijk is om vrouw te zijn . Toch vraag ik me af een aanklacht handig is.
– Het is dan namelijk wel zo dat als vrouwen de schuld geven aan anderen, dan worden ze dus neergezet als zielige wezens die zelf geen verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen.
– Aan je schoonheid werken heeft vrouwen behalve ellende ook veel plezier gebracht.
– Van mannen – zoals ik – wordt ook van alles verwacht: geld verdienen, status najagen, er en beetje uitzien, aardig zijn etc. Wie dat niet doet,valt er ook buiten. Ik vind die maatschappelijke druk ook niet leuk, maar ja. Doe er ook deels aan mee. We moeten allemaal onze weg vinden.

Oh ja , ik ben tegen anorexia, ik vind botox en siliconen oeeeeeerlelijk.
Hoe dan ook, en dat mis ik heel erg in Bergmans verhaal, het schoonheidsideaal, dat doen vrouwen zelf en elkaar aan. Zij willen dun zijn, een beetje man wil een vrouw met vlees. Behalve dan mode-ontwerpers, maar dat zijn doorgaans homo’s  en die houden niet zo van vrouwen.

 Laten vrouwen zelf mode gaan ontwerpen, zelf producten gaan fabriceren.

 

‘Beperkt Houdbaar’ wordt op 8 maart – Internationale Vrouwendag – uitgezonden bij de VPRO. Nederland 2, 22.50-23.50u.

5 gedachten over “Beperkt houdbaar?!

  1. majriM

    de knoppen bovenaan de website werken niet in Firefox 😦 … da’s een misser.
    Ach weet je, alle cliches zijn waar (beauty is only skindeep en beauty is in the eye of the beholder).

  2. Kees C

    Inteerssant, ik ga wel kijken.
    Kan de VPRO een programma maken, geheel gewijd aan de hoofddoek, en wat die zoal voor de vrouw betekent en met haar doet? Als zelfs meisjes van onder de tien er al mee lopen? (Jong geleerd is oud gedaan.) En wat voor schade dat aanricht

  3. reinhilde kwekkeboom

    Ik vond de documentaire van Sunny Bergman helemaal fantastisch!! Ik ben heel blij dat zij is gestart met een tegenoffensief tegen het onnatuurlijke ideaalbeeld wat ons (meest vrouwen, maar ook mannen)wordt wijs gemaakt Leve de verschillen van de mens, laten we weer trots op ons zelf worden en onze blik naar buiten richten inplaats van alleen met ons uiterlijk bezig te zijn! Wat een decadentie! Waar gaat het in het leven nu om!?
    Bedankt Sunny voor je openhartige documentaire, vriendelijke groet van een vrouw net zo oud als je moeder met rimpels en lekker zacht behaard!

  4. Hildebrand-Jan

    Het schattige aan vrouwen uit de jongste categorie is dat ze er op hun best uitzien maar zich tegelijk nog het drukst maken om hun uiterlijk. Het zou logischer zijn als ze dat juist pas op latere leeftijd gaan doen.
    Ontschaamharen is toch wel het minste dat je kan doen als vrouw!

Geef een reactie

