Nieuwe leren leidt tot Tomtomisering van de mens

Door Renzo Verwer

 Volgens de voorstanders van het nieuwe onderwijs verlangt de huidige maatschappij een ander onderwijs dan vroeger.  Intuitief,leren leren, geen kennis leren, de docent als coach, zie bijv het NRC.

De replieken die de voorstanders krijgen, zijn tamelijk ideologisch geladen: ‘Ze hebben ongelijk, goed kunnen spellen en rekenen zijn beslist noodzakelijk.’ Het waarom blijft echter uit. Het wordt erg gevonden als een leraar ‘jullie zijn geslaagt’ op het bord schrijft.

Och, ik vind juist dát niet zo’n ramp. Andere fouten hebben ernstiger gevolgen.
Ik noem hier een aantal consequenties in het dagelijks leven van het onvoldoende beheersen van basisvaardigheden:

– In een winkel waar ik werkte, werkte ook een 18-jarig meisje. Steeds weer zocht zij in de kassa de opwaardeerkaarten van Vodafone bij de F op. Die ze natuurlijk niet kon vinden.

– Soms gaan deze mensen ook producten invoeren in de computer, met als gevolg dat die dus niet meer terug te vinden zijn. Voor het zoeken in databases en in google is een juiste spelling eveneens vereist. Alle miljarden die in terrorisme- en misdaadbestrijding via databases worden gestopt, zijn weggegooid geld als iemand niet kan spellen. Kortom: dit geld is nu al weggegooid.

– Als je niet goed kunt rekenen, kun je te weinig geld terug krijgen. Vervelend bij kassawerk EN  als klant!

–  Zelf merkte ik een keer toen ik aangifte van poging tot inbraak deed hoe weinig begrip de politieagenten van taal hadden. Ze begrepen bepaalde woorden, ook na uitleg, niet. Uiteindelijk zat ik het zelf te schrijven. Onlangs was bij een verhoor een ontkenning vaneen verdachte als een bekentenis opgevat; ik ben er van overtuigd dat het met een misser op het gebied van taal te maken heeft.

 

funny cartoon of teacher on first day of school looking at kid pulling wagon full of apples

– Studenten recht kunnen slecht spellen en nauwelijks een gestructureerd betoog schrijven. Dat wijst op onvoldoende taalbegrip en een groot gevaar voorde rechtsstaat. Hoe zullen zij ooit juridische teksten goed kunnen interpreteren?

– Je ziet nu al dat hoger opgeleiden hun kinderen (laten) bijscholen in spelling en rekenen. Gevolg: een grotere tweedeling in de samenleving

Voortdurend hoor ik verhalen over het belang van de kennismaatschappij. Een eerste vereiste om informatie of kennis goed te kunnen vinden en/of over te dragen is standaardisatie. Je kunt nog zulke prachtige databases en informatiesystemen hebben -waar doorgaans meer geld in worden gestoken dan in goed onderwijs -maar in een systeem dat volstaat met spelfouten en kromme formuleringen is veel niet terug te vinden. Het onderwijs van de laatste vijftien jaar heeft een mens gecreëerd die overal hulp bij nodig heeft: hij kan niet meer rekenen zonder rekenmachine, bij elk tekstje heeft hij een tekstschrijfbureau nodig, en bij elke verplaatsing een mobiele telefoon én Tomtom.

Zo leidt onderwijs tot een verdomming en steeds afhankelijker wordende mens. Ik noem het de Tomtomisering van de mens. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

 

Met dank aan Joep Schrijvers voor de term Tomtomisering, die hij in zijn nieuwe boek Het wilde vlees ietwat anders gebruikt.

6 gedachten over “Nieuwe leren leidt tot Tomtomisering van de mens

  1. Donald.

    Renzo, mijn broer en mijn zuster werken in het voortgezet onderwijs en zeer geregeld hoor ik hen klagen over het onderwijs van tegenwoordig. Vooral dat ‘studiehuis’ ervaren zij als zijnde bijzonder slecht en contraproductief. Er wordt dan namelijk van pubers verwacht dat zij genoeg verantwoordelijkheids gevoel en zelfstandigheid kunnen opbrengen om zelf te kunnen bepalen hoe zij hun studie indelen. Nou, afgezien van enkele hogerbegaafdjes, vroegrijpe kinderen en braverikken kun je dit natuurlijk niet van pubers verwachten. Als er in mijn tijd een studiehuis bestond dan was er waarschijnlijk nog minder van mij terecht gekomen dan nu het geval is. Zo zie je maar dat niet iedere vernieuwing ook een verbetering behoeft te zijn.

  2. Wim Suyderhoud

    “Het onderwijs van de laatste vijftien jaar heeft een mens gecrexc3xaberd die overal hulp bij nodig heeft”

    Dit is nu juist de reden waarom het ministerie het nieuwe leren heeft willen invoeren: leerlingen moeten meer betrokken worden bij hun eigen leerproces; niet langer alleen consumeren, maar actief, onderzoekend
    leren. Dat daar kennis en vaardigheden voor nodig zijn, daar schijnen alle beleidsmakers aan voorbij te gaan. Om nog maar te zwijgen van de onpractische kanten die zitten aan de uitvoering van dit plan.”

    Aldus mijn – oppervlakkige – analyse
    van de problemen mbt het ‘nieuwe leren’.

    Wim Suyderhoud, sinds 1985 leraar Engels, CKV en Levensbeschouwing in MBO en VO

    W

  3. Renate

    Ik ben toevallig meerbegaafd en met gymnasium heb ik niet super veel moeite.
    Ik erger me ook hartstikke dood aan de 4e klassers die lopen met 2 oo’s schrijven en er loopen van maken.
    Mijn ouders zeggen dat het vroeger best bijzonder was als je gymnasium kunt doen. Nu maken zelfs de kinderen bij mij in de klas de spelfout loopen.
    Je hebt gelijk over dat slechte onderwijs, Renzo 😉

  4. Mari-Elise

    Hoi hoi,
    Ondanks alles ben ik een voorstander van het nieuwe leren. Het had mijn middelbaar schooltijd een stuk interessanter gemaakt en de lagere school ook.
    Maar daarbij wil ik 1 kanttekening plaatsen, niet zonder een goede theoretische onderbouwing en goede begeleiding.
    Als je niet weet wat je mist, kan je er ook niet om vragen. Daarbij zijn begeleiders nodig die kunnen overzien wat nodig is voor een goed eindresultaat (waaronder kennis en theoretische onderbouwing).
    Het nieuwe leren brengt ervaring op doen, zelf ondervinden, iets kunnen als nieuw concept in het onderwijssysteem. Daar ben ik blij om.
    Ik ben erg goed in de theorie, maar de praktijk daar heb ik moeite mee. Een leersysteem die beide kanten aan kinderen ontwikkeld is van belang. Wat heb je aan beleidsmakers die de consequenties van hun maatregelen voor de minima niet kunnen invoelen omdat ze nooit ervaren hebben hoe het is om met weinig geld te leven.
    Maar wat heb je aan leerlingen die geen index, register of inhoudsopgave kunnen lezen. Maar ook, wat heb je aan mensen die niet creatief zijn ontwikkeld zodat ze nieuwe problemen in de wereld niet aan kunnen pakken omdat ze alleen geleerd hebben om via de geijkte, voorgekouwde, uit hun hoofd geleerde paden kunnen denken (= schoolsysteem van vroeger. Mijn moeder zei altijd dat je op school alleen hoefde in te slikken en uit te spugen. Zelfstandige mensen krijg je daar niet mee.)
    Theorie en ervaring door ondervinding, het beste van allebei en eigenlijk terug naar het inspirerend voorbeeld van het gilde systeem.
    Yes please!
    Groetjes,
    Mari-Elise

    Werkzaam in MBO ondersteuning, schoolgaand in competentiegericht onderwijs, ervaringsdeskundig in het onderwijs dat door tegenstanders van het nieuwe leren de hemel wordt ingeprezen en moeder van een dochter die niet kan rekenen of spellen.

Geef een reactie

