Male-bashing in de mode

Mannen afkraken in de mode

 

Door Renzo Verwer

 

Wat me verbaast is het grote aantal chatverzoeken dat ik overdag krijg. Moeten die mannen niet werken? (Viva-journaliste, onlangs over haar ervaringen op datingsites).).

Plotseling beseffen we waarom het hier zo fijn is: het gebrek aan mannen. (Columnistes Fanny en Alma in Het Parool, enige tijd terug)

Vrouw zoekt vriend:dagboek van een maand horrordaten (aankondiging artikel in Viva, tijdje terug )

Kijk, hij heeft natuurlijk niet voor niets geen vrouw. Waarschijnlijk is het niet zijn grote kracht om intiem te worden met een vrouw. (Yvon Jaspers over de boeren in haar programma Boer zoekt vrouw).


Ik citeer hierboven enkele media-uitingen van de laatste tijd. Misschien zie je hier weinig kwaads in, misschien vind je het wel doodnormaal, MAAR:

Stel je voor: een column waarin een man smaalt over vrouwen die niets beters te doen hebben dan chatten (NB De Viva-journaliste, van wie ik de naam maar met de mantel der liefde zal bedekken, heeft kennelijk nog nooit gehoord van flexibele werktijden, parttime werken, vakanties, freelancen, of met een computer werken)

Of stel je een column voor over een man die schrijft over hoe heerlijk het leven is zonder vrouwen: geen gezeur en gelazer. Of een artikel waarin een man alleen maar vrouwen afkraakt: ze zijn ronduit stom. Of stel je voor dat Yvon Jaspers wat beter nadenkt en beseft dat als alleenstaande boeren niet zo handig met relaties zijn, dat dan exact hetzelfde ook geldt voor de vrouwen die alleen zijn en een boer willen.

 Dergelijke dingen lees je zelden. Want: het mag eigenlijk niet. Over mannen mag je alles zeggen,maar over vrouwen moet je een brave mening geven. En tot mijn verbazing doen zelfs schrijvers als Theodor Holman (Het Parool) en Martin Bril (De Volkskrant) eraan mee; zij schrijven rustig: mannen zijn simpele wezens, mannen zijn onnozel. Toch is het vreemd, dit male bashing. Want het is de man waar je het als heteroseksuele vrouw mee zult moeten doen.

 

Het afkraken van mannen komt niet uit de lucht vallen; we zien het al jaren. In familieseries als ‘Family Ties’ of ‘The Cosby Show’ wordt altijd gespot met de slechte eigenschappen van de vader, nooit van de moeder. In reclames zijn de dommeriken en onhandig en de mannen. En boeken over man-vrouwverhoudingen  heten ‘De oorlog tegen vrouwen’, ‘Liefde is geen mannenwerk’, ‘Vrijen met mannen, kan dat?’, ‘Mannen… hopeloos’. De boeken komen erop neer dat mannen onnozel, onbetrouwbaar, harteloos ijdel en gewelddadig zijn, en vrouwen intelligent en gevoelig met maar een slechte eigenschap, namelijk dat ze ‘te goed’ zijn. 

 

Over dat afkammen van mannen zei cabaretier Jeroen van Merwijk in Esta: ‘In de zaal zong ik eerst: ‘Alle mannen moeten dood’. Iedereen lachen, want over mannen kun je zeggen wat je wilt. Vervolgens zei ik: En vrouwen kunnen helemaal niets.’ En toen werden de vrouwen nijdig. De algemene gedachte in de maatschappij is dat mannen watjes zijn. Ze zijn lastig en als je ze nodig hebt, zijn ze er niet. (..) er is zo’n bijterige sfeer tussen mannen en vrouwen ontstaan en dat vind ik heel jammer. Mannen zijn meegaand geworden en durven allerlei normale dingen niet meer te zeggen. Ze hebben zich op alle vlakken enorm aan vrouwen aangepast. Ze praten nu bijvoorbeeld over hun gevoelens. Dat kunnen en willen ze eigenlijk niet. Maar ja, als zij zegt dat het moet. Waarom willen vrouwen mannen altijd veranderen?’

 

Ja waarom?

90 gedachten over “Male-bashing in de mode

  1. Donald

    Oh ja mongool, dan nog iets. Als je zelf ‘verwijdt’ schrijft inplaats van ‘verwijt’ dan zou ik niet een ander pogen te corrigeren!

  2. Donald

    Eigenlijk zijn jullie niks anders dan een stel hele enge fascisten. Die waren daar ook zo goed in om andersdenkenden de mond te snoeren. Waar jullie trouwens geheel aan voorbij gaan is dat de beheerder van deze site, Renzo Verwer, deze discussie ooit heeft aangezwengeld. Een discussie die, en dan nogmaals voor de langzame leerlingetjes en mongooltjes, er om ging dat het blijkbaar tegenwoordig ‘bon ton’is om mannen af te kraken, maar tegelijk heel verkeerd om ook maar iets negatiefs over vrouwen te zeggen. En dan kunnen jullie dat wel proberen te verdoezelen met allerlei hippe prietpraat; maar daar ging het om, meiden!

  3. Donald

    Eigenlijk zijn jullie niks anders dan een stel hele enge fascisten. Die waren daar ook zo goed in om andersdenkenden de mond te snoeren. Waar jullie trouwens geheel aan voorbij gaan is dat de beheerder van deze site, Renzo Verwer, deze discussie ooit heeft aangezwengeld. Een discussie die, en dan nogmaals voor de langzame leerlingetjes en mongooltjes, er om ging dat het blijkbaar tegenwoordig ‘bon ton’is om mannen af te kraken, maar tegelijk heel verkeerd om ook maar iets negatiefs over vrouwen te zeggen. En dan kunnen jullie dat wel proberen te verdoezelen met allerlei hippe prietpraat; maar daar ging het om, meiden!

  4. Donald

    Als Jan van de week doodgaat, heb je dan al straks een stemnmig muziekje voor op de begrafenis? De cd van Mieke Telkamp met ‘Waarheen Waarvoor’ is momenteel in de aanbieding bij de Free Recordshop. Als Jan er niet meer is mag jij misschien in zijn jurk lopen.

  5. Donald

    Vind het wel flauw dat je mij er nu indirect van beschuldigd debet te zijn aan Jans ziekte. Dat is toch echt zijn eigen schuld; had ie zich maar niet zonder condoom in zijn reet moeten laten neuken door klanten.

  6. Jan en Wiet

    Donald Olie, wij vinden dat jij nu echt veel te ver gaat. Jij maakt foute grappen over Jans ziekte en suggereert dat hij Aids heeft omdat hij, en dit zijn natuurlijk jouw woorden, zich zonder condoom in zijn reet moet laten neuken door klanten. Op deze manier doe jij net of mensen met Aids het aan zichzelf te danken hebben als zij tijdens de sex besmet zijn. Dit natuurlijk terwijl iedereen weet dat Aids is ontwikkeld in een Amerikaans laboratorium en dat vervolgens het vaticaan condooms verbiedt. Op die manier houdt het Christelijk kapitalistich militair complex macht en controle over mensen!
    Wij denken ook dat jij in een benzineauto rijdt en met het vliegtuig reist.Dat je ons niet serieus neemt, o.k. Veel erger is het dat je moeder natuur niet serieus neemt. Koralen sterven, het tropisch regenwoud vedwijnt, maar Donald Olie neemt ten koste van de plaatselijke bevolking van een plaatsje in een warm land nog een biertje en een vette hamburger zonder stil te staan bij de bio-industrie.
    Jan ligt nu ziek op bed, ik ga zo even lepeltjelepeltje liggen om hem te steunen en hem warmte te geven. Nogmaals wij zijn maatjes en geen homo’s. Maar omdat liefde universeel is, zal het best zo kunen zijn dat ik Jan straks even naar een hoogtepunt breng. Dat heeft niets met homo te maken, maar alles met een linkse levenshouding waarbij je niet kijkt naar ras, geslacht of geaardheid. Maar dat snap jij als verstokte hetero met oogkleppen op toch niet.

  7. Jan en Wiet

    Aan de bezoekers van dit forum. Mensen, er is nu een lolbroek actief op deze site ( vermoedelijk Donald Olie) die meent dat het leuk is reacties te geven onder onze naam. Weet dus dat wij daar dus niets mee van doen hebben!

  8. Wiet

    “Jan en Wiet” hebben gelijk als ze zeggen dat er een lolbroek actief is die zich voor ons uitgeeft. Dat is niet netjes.
    maar verder bevat bovenstaande imatatie ook rake elenmenten. Aids is een hele ernstige ziekte die veel leed en angst veroorzaakt, daarover grappen maken is te ziek voor woorden! Hij stigmatiseerd de homo gemeenschap, terwijl het net zo goed een ziekte voor hetero’s is.
    Wat Jan en ik in onze vrije tijd doen gaat niemand iets aan.

  9. Wiet

    Het is mijn droeve plicht u te melden dat vlak na het schrijven van deze reactie en vlak na mijn laatste inschuiver bij Jan, deze is overleden aan de gevolgen van de ziekte Aids. Geheel naar de wens van de overledene zal hij worden gevoerd aan onze katten Femke en Sharon.

  10. Sjoert

    Wiet ook namens mij gecondoleerd met het verlies van je vriend.
    Verder wil ik je zeggen dat ik je geweldig vind en dat ik heel veel van mijzelf in jou terugzie!

  11. Wiet

    Jan en ik hebben geprobeerd een serieuze bijdrage te leveren aan een discussie over vrouwenonderdrukking. Helaas is alweer duidelijk geworden dat de meeste mannen niet tegen kritiek kunnen. Dan blijkt ook weer dat vrouwen veel constructiever zijn dan mannen. Wij hebben ons best gedaan het nivau hoog te houden, maar dat was te hoog gegrepen. Bedankt voor de lieve reacties van onze collega’s en vrienden, die ons altijd steunden en hebben geholpen het debat te voeren. Het was een mooie tijd waar wij ondanks de ruwe beledigingen, met plezier aan terug denken.
    Donald heeft duidelijk zijn onvermogen ge-etaleert om zijn ongelijk te verdedigen. mensen die alleen maar schelden, proberen hun onzekerheid te overschreeuwen. Helaas, voor Donald Olie prikken we met onze wetenschappelijke achtergrond daardoorheen, en we zouden er bijna om kunnen lachen ware het niet dat zijn macabere schrijfsels elke fatsenoensnorm overschrijd en mensen diep raakt. ( DISCUSSIE GESLOTERN )

  12. Donald

    Hoezo discussie gesloten?! Zijn jullie nou godverdomme helemaal van de pot gerukt?! Dat bepaal ik zelf wel wanneer het me tijd dunkt om te stoppen. Ik begin net lekker op stoom te geraken! Nu het een beetje lastig wordt stoppen. OPSODEKANKERSTRALEN!

  13. Renate

    Nou? Verveel je je ofzo.
    Als dhr. Duck nu eens zijn linkje keurig in beeld zet, kunnen we hem ook kritiek leveren.
    Mensen zoals jij verdienen geen plekje in de maatschappij 😉

  14. Donald

    Zeg Renate,heb jij geen huiswerk meer en is je kamer al opgeruimd?! Ga anders fijn je verzorgpony borstelen of met je vriendinnetjes over K3 kleppen .

    Mensen, Renate is te vinden op de site ‘meidenplace1L’. Zij is een beetje zielig en erg eenzaam. Dus dames en heren beurt u haar een beetje op met een leuk mailtje!

    Nou Renate, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest, ik ben verder niet van plan reacties uit te wisselen met puberende meisjes. En ik denk ook niet dat je papa en mama dat goed zouden vinden dat jij reageert op sites die niet voor kinderen bedoeld zijn.

    Ga anders mama eens wat vaker helpen in het huishouden!

  15. Donald

    Eigenlijk heb ik al teveel aandacht aan je geschonken, maar toch ook nog even het volgende.

    Naamgrapjes als ‘dhr Duck’ zijn dermate debiel dat ik twijfel aan jouw intelligentie. Denk je nou echt dat ik dit voor het eerst hoor? Hier, heb je er nog een paar, Donald Oliebol, Oliedruppel, Benzine, Oliebol. Zo, kun je weer even vooruit.

    Maar dan word je wel erg brutaal en vrijpostig met ‘mensen zoals jij ( voor jou u!) verdienen geen plekje in de maatschappij.’

    Ik denk dat papa en mama dat ook niet zouden waarderen als je zo tegen ze sprak!

    Zo, en ga nu maar weer met je leeftijdgenootjes kleppen op die kindersite van je.

  16. Renzo

    Discussie mag welweer algemeen worden hoor! Dus voor iedereen geschikt, niet vanpersoon tot persoon., maar gewoon over man/vrouw,onrechtvaardigheden of niet, male-bashing…

  17. Wendy

    Beste Jantje en Wietje of is het Wietje en Jantje,

    Ik ga niet veel tijd aan jullie spenderen. Liever doe ik dat met mijn beste vriend Donald. De man die een ieder met open vizier betreed, de man bij wie ik in tijde van oorlog graag kom onderduiken. De man die me momenteel steunt gedurende mijn zwangerschap. De man die er de afgelopen jaren altijd voor mij is geweest. Mijn vriendjes als eerste ontmoette, mijn carriere volgde en aanmoedigde en zijn leven heeft gewijd aan de schoonheid van de taal.

    Rest mij nog even de volgende aanname.

    Jantje en Wietje….. al jaren werkeloos. Ooit vol met dromen begonnen maar wat nu rest is het zich beter voelen door een ander neer te halen. En dan niet met hetzelfde geschut maar direct met superlatieven en trachten het zo persoonlijk mogelijk te maken. Ik zou jullie willen aanraden om op doktersadvies meer van elkaar te genieten. De deuren te sluiten. Alle communicatiemiddelen te verwijderen en alleen nog maar van elkaar te genieten. Plaats van bestemming. Een eiland hier heeeeeel ver vandaan. Graag wel de zekerheid dat de voortplanting van jullie fascistische denkbeelden niet kan worden overgedragen op eventuele nakomelingen.

    Wendy

  18. Renate

    @ Donald: Mijn huiswerk is af, K3 is uit, en ik geef toe dat ik een puber ben met een pubersite. Maar jij bent een nog grotere puber met puberale veranderingen. En behandel met niet als een klein kind, want ik ga me niet verlagen tot jouw niveau.
    En wxc3xa1t de hele tijd over mijn ouders? Mensen die daar het hardst over zeiken, zijn zelf moederkindjes.
    Ga zelf energie steken in een site, ga daarna andere sites bekritiseren.

  19. Donald

    Zo Pipi Langkous, ‘meervoudig begaafd’?! en dan heb je zo lang nodig om met zo’n domme reactie te komen?!
    Ik dacht overigens toch dat ik duidelijk genoeg ben geweest. Ik heb geen trek om met een pubergrietje in discussie te gaan, kan ik je dat dan niet aan je verstand peuteren?!
    Ga lekker dingen doen die wel bij jouw leeftijd passen zoals de leraren op je school pesten, giechelen met vriendinnen over jongens, met propjes gooien in het klaslokaal en het in stand houden van zo’n pubersite. Prima; mijn zegen heb je, maar laat mij met rust.
    Waarschijnlijk ben je zo’n onuitstaanbaar grietje dat thuis gewoon door gesprekken van ouderen zit heen te tetteren. Waarschijnlijk vinden je ouders dit schattig en aandoenlijk, prima, ik heb daar geen trek in.
    Ik begrijp trouwens sowieso niet wat je op deze site te zoeken hebt. Dit gaat over onderwerpen waar grietjes van jouw leeftijd, gewoon door een gebrek aan levenservaring, niks zinnigs over te zeggen hebben. Dat is geen kritiek hoor, daar kun jij ook niets aan doen; zo is dat nu eenmaal gewoon.
    Renate, verdiep jij je nou fijn in de Penny, of ga lekker ouwenelen met je hartsvriendin op je mobieltje of eet de koektrommel leeg, doe iets dat bij jouw leeftijd past, maar val mij niet meer lastig
    Dan las ik dus dat je ‘toevallig meerbegaafd’bent. Die kreet hoor je tegenwoordig wel meer. Nou, uit dat kromme Nederlands dat je hanteert, blijkt dat niet echt, maar soit!
    Dit even terzijde. Maar een echt ‘meerbegaafd personage’ zou ook begrijpen als hij of zij ongewenst is. Of was je van plan me te gaan stalken of zo?
    Ik ga met iedereen in discussie nogmaals, maar niet met pubers. Ik denk ook dat papa en mama dat absoluut geen fijn idee zouden vinden dat jij op het internet de discussie aangaat met volwassen mannen.
    En nu je mand in!

  20. Donald

    Want waarom reageer je in de eerste plaats? Je hebt echt helemaal niks te melden dat ook maar iets met het onderwerp ‘male bashing’ te maken heeft. Je bent, gelukkig voor jou, ook nog op de gezegende leeftijd dat je met dit soort zaken niets van doen hebt. En ga nu maar weer snel bellen met Annefleur, Elseloes, Brechtje of Kim. Die willen vast alles met jou bepraten over de komende klasse-avond. Dat wordt mieters! Of ‘vet relaxed’ zoals de jongelui tegenwoordig geloof ik zeggen. Ach, ik heb dat godzijdank al heel lang achter me gelaten en wil dat graag zo houden!
    Ja, valt eindelijk het muntje?! meerbegaafdje?!

  21. Hildebrand-Jan

    Donald maakt een goed punt dat deze weblog niet bedoeld is om tieners in contact te laten komen met volwassenen. Maar helaas zijn er nog steeds te weinig alternatieven op internet waar volwassenen met tieners vrij kunnen communiceren. Beide partijen moeten zich altijd in vreemde bochten wringen om toch aan hun gerief te komen.

    Er is een groeiende vraag naar fatsoenlijke sites waar je als oude-jongere jonge-ouderen kunt treffen in een soort van datingomgeving. Dit verschijnsel heeft te maken met het tekortschieten van de onderwijsvernieuwing die onvoldoende aansluit bij de leefwereld van de jongeren. Er komt steeds meer behoefte aan learning-by-doing (ipv learning-by-reading), want dat spreekt de jongeren van tegenwoordig aan. Als alleenstaande man, is mijn ervaring dat hoewel in de media anders wordt gesuggereerd dat kinderen al heel vroeg volwassen zijn, en goed in staat tot het nemen van belangrijke beslissingen op jonge leeftijd. Dit hangt samen met de algemene toename in intelligentie van de mens, waarschijnlijk door betere voeding. En ook lichamelijk zijn kinderen eerder volwassen dan vroeger. De media houden een oud romantisch beeld in stand dat kinderen onschuldig zijn, terwijl iedereen die zelf kind is geweest wel beter weet.
    Ik ben een voorstander van het zelfbeschikkingsrecht voor ieder mens. Toch wil ik hiermee niet suggereren dat ik onvoorwaardelijk voorstander ben van een leeftijdsonafhankelijke vrije omgang met elkaar. Mijn ervaring is dat ook jongeren het Hele Erge in de praktijk willen brengen, maar helaas, dit leidt bijna altijd tot een ongewenste afhankelijke positie van een van beide partijen, waarbij de oudere (m/v) uiteindelijk vaak het onderspit delft. Zogenaamd in het belang van het ‘kind’.

  22. Renate

    Okee, als je dat zo graag wilt, reageer ik wel niet meer. Ik lees gewoon af en toe stukjes op deze site, ik weet dat dat niet voor mijn leeftijd is, maar ik lees gewoon de discussies die daar uit komen. – Wat blijkbaar niet mag, dat is niet voor mijn leeftijd, maar laten we het centraal houden.

    En Donald, ga een boek schrijven. Je kunt me zo goed beschrijven, creexc3xabr dat personage in een boek en word rijk! *zucht. Nee dit is wel een hele vreemde versie van mij. Maar ik zou niet meer reageren op jou – daar raak je nogal opgewonden van en dat vind ik niet leuk voor Renzo. Hij doet zijn best voor deze site, en dan ga jij zo boos doen tegen 13-jarigen.

    Je hoeft niet zo’n hysterische reactie terug te plaatsen. Ik lees het toch niet meer.

    R

  23. Jolanda

    Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Wat een discussie. Donald mag iedereen maar kuttenlikker noemen, geeft Renate daar kritiek op, is ze meteen een puber en wordt ze finaal afgekraakt.
    En Renate: waarom plaats je geen reacties meer? Ik denk dat het juist goed is als ook jongeren op zulke sites komen. Dan krijgen ze eindelijk in de gaten dat er meer op je computer te vinden is dan je webcam, internetvriendjes, etc.
    Ik ben zelf 23: Dus Donald, mag ik dan nog wel op deze site komen kijken, of ben ik te puberig? Jolanda D.

  24. Donald

    He he Renate, eindelijk dring ik blijkbaar tot je door. Heeft even geduld, maar vooruit dan!
    Het is trouwens een misvatting te menen dat jij deze site niet zou mogen bezoeken, ik heb je alleen gezegd dat ik geen trek heb om een discussie te gaan voeren met een puber. En dat houd ik staande.
    Ga nou gewoon lekker door met je site, dat lijkt me een hartstikke leuke hobby voor meisjes van jouw leeftijd.

  25. Donald

    Nou, volgende personage van de vrouwelijke kunne die iets te pruttelen heeft. Kom er maar in!
    Volgens ene Jolanda mag ik iedereen(?!) maar een ‘kuttenlikker’ noemen en dat als voornoemde Renate ( jezus, wat een wijvengelul allemaal!)daar kritiek op geeft zij vervolgens ‘finaal wordt afgekrxc3xa1akt’.

  26. Nicoleas

    Donald waarom doe je zo sneu tegen kinderen?
    Goed stuk Renzo! Ik ga vaker je site bezoeken, geweldig samengevat en er zit een goede lijn in.

  27. Donald

    Nou dame, ga er even goed voor zitten, want dit klopt natuurlijk niet!
    Ten eerste heb ik ‘volkomen terecht de term ‘kuttenlikker’ gebruikt in de discussie met Jan en Wiet. Dus hoezo ‘iedereen’?!
    Ten tweede( kun je het nog volgen?) reageerde Renate daar helemaal niet op, maar kwam ze met wat algemeen dom gezwets, waarbij ze helemaal niet refereerde aan de term ‘kuttenlikker’. Dus ik vrees dat dit woord om wat voor reden dan ook, vooral in jouw hoofd rondspookt.

  28. Donald

    Jezus Christus nog aan toe, waar gaat het nou precies om?! Je kunt dus niet staande houden dat ik tegen iedereen het woord ‘kuttenlikker’gebruik, maar dat ik vaker het woord kut gebruik in negatieve zin. Zeg dat dan!
    Overigens gebeurde dit in de context dat ik optrad en een vrouw zonder enige reden riep: ‘vrouwen kunnen beter kaartlezen dan mannen! En daar reageerde ik op met ‘het enige dat vrouwen beter kunnen is uit hun kut stinken!’ o.k. niet netjes, niet keurig, maar grappig bedoeld. Dat je dit zo leterlijk opneemt pleit niet voor je!

  29. Donald

    Dan meldt zich een zekere Nicholeas.Hij beklaagt zich er over dat ik ‘sneu’ zou doen tegen kinderen(!)
    Ik vraag mij af wie hij hier allemaal onder schaart. Jolanda soms ook?
    Kijk eens hier Nicholeas, ik heb er niet om gevraagd om lastig te worden gevallen door
    een hysterische puber. Misschien dat jij het leuk vindt om zo door die blagen te worden toegesproken, ik heb een doodhekel aan dat jaren zeventig gelul! O. k. dat ik vervolgens een beetje uitschiet met mijn reactie, dat kan. Punt is gewoon dat ik geen trek heb in een discussie met een grietje van dertien!
    En ga er maar van uit dat ik weet waar ik over spreek met drie tienerdochters! De oudste attendeerde me trouwens op de eerste reactie van Renate en was het er volkomen mee ens dat ik enigzins pittig uitpakte.

  30. Donald

    Dan heb ik nog even dit tegen Jolanda te zeggen. Je doet maar fijn waar je trek in hebt. Uiteraard heb ik er niets over te zeggen welke sites jij bezoekt. Gelukkig niet!
    Het enige waar ik geen trek in heb is een dertienjarige als gelijkwaardige gesprekspartner te beschouwen. Als andere volwassenen dat wel doen is dat uiteraard hun zaak. Ik heb ook de vrijheid om dat niet te doen.
    Zie je, zo moeilijk is het allemaaal niet!

  31. Bob

    Hallo Renzo,

    Een goed artikel. Dat male-bashing irritiert mij al jarenlang. Ik heb je artikel nu pas gelezen door een verwijs op de site van Kluun.
    Allen jammer dat er zo een belachelijke diskussie ontstaat. Zonde van mijn tijd dat ik dat gelezen heb, maar ik dacht dat er bij zo een onderwerp ook interessante kommentaren zouden zijn.

  32. sookeWelf

    De meest primaire smeken ten behoeve van deze is de zephyr verwarmen van de hete ra, de zode , kan het optreden ook dienen atmosferische fronten en nog veel meer .

Geef een reactie

