A. Moonen; een herinnering

dekens

 

Nou Arie, je krijgt geen hand, ik weet niet wat jij onder die dekens heb liggen doen.’

Geschrokken keek ik naar mijn hand.

Donald Olie en en ik waren begin 2000 op de gesloten afdeling van een psychiatrische kliniek in Capelle a/d IJssel om Arie Moonen te bezoeken. Moonen was weer eens opgenomen. Toen we aankwamen, lag Moonen nog somber op bed. Hij sliep niet. Enthousiast veerde hij omhoog en strekte zijn hand uit. Ik gaf hem de hand, maar Donald weigerde. Heel verstandig voor wie het werk en leven van de anusgerichte Moonen kent. En ik ken zijn werk!

Mijn handen heb ik daarna snel gewassen. En ach, het is toch ook wel een eer om DNA van Moonen in je handen te hebben gehad. Al zijn er grenzen….

We gingen met zijn drieen naar de huiskamer. Alles daar vond ik boeiend en eng: de gesloten afdeling, de twee gillende meiden (ergens in dertig) die er rondliepen. Donald werd vooral heel droevig, merkte ik.

Moonen vroeg om de tien minuten: ‘Donald,  ik ben toch wel de grootste he? Ik heb toen toch die Jan-Arends-prijs gehad van Propria Cures?’.  Donald antwoordde bevestigend: ‘Arie, je weet het: jij was en bent de grootste. Die humor, die stijl, beter dan Reve!’

Ook vroeg Moonen een paar keer aan mij: ‘Vindt u mij goed?’, waarop ik bevestigde dat ik vooral Open afdeling zeer goed vond.

Donald kende Moonen redelijk goed, interviewde hem geregeld voor onder meer Penthouse. Donald wilde na een uurtje weg en was nog minstens een uur lang van streek. Maar hij vond dat hij Moonen niet in de steek mocht laten.

Bij het weggaan gaf Olie Moonen wel een hand.

3 gedachten over “A. Moonen; een herinnering

  1. Peter

    Je stukje kon me wel bekoren, Renzo! Moonens invloed op de Nederlandse cultuur begint overigens steeeds grotere vormen aan te nemen! Ik hoorde, dat Camiel Eurlings – xc3xa9xc3xa9n van de nieuwste minister – de uidrukking “retedruk” had gebruikt! (NOS radio).

  2. Pingback: Begin december verschijnt een biografie over A. Moonen | Blog van Renzo Verwer

Geef een reactie

