Sven Kramer, wat een wijsheid

Schaatser Sven Kramer, vandaag in het AD:

Kramers thuisbaan Thialf garandeerde in de aanloop  naar de gewenste troonsbestijging te weinig rust. En wie als topsporter geen   rust durft te nemen, weet ook Kramer, wordt vooral moe.

,,Ik ben blij dat ik hier ben. In Heerenveen is soms geen normale warming-up  mogelijk. Iedereen wil wat van je. Iedereen is supporter, lijkt het. Ik wil  graag wat terugdoen, daarom maak ik ook vaak een praatje of zet ik een   handtekening. Ik vind mezelf trouwens niet veranderd, de buitenwereld vindt   dat je verandert. Alles wat je zegt, wordt uitvergroot. Dat heb ik   natuurlijk aan mezelf te danken, daarom is het ook leuk. Als je zo presteert   als ik word je automatisch een voorbeeld voor velen. Ik vind dat niet erg.   Ik ben professional, dit hoort erbij. En ik heb het in de hand. Maar na zo’n  EK als laatst in Collalbo is het heerlijk om even hier te zitten in Erfurt.  Zodat ik me volledig op het WK kan richten en door niets wordt afgeleid.”

Twintig jaar en allang geen kind meer. Daarom gaat hij bijvoorbeeld straks in   maart op zichzelf wonen, nog dichter bij Thialf.  (…)

,,Dat EK in Collalbo vergde zoveel energie, vooral mentaal. Die focus kan ik niet lang   vasthouden. Daarom heb ik de teugels wat laten vieren, bijvoorbeeld een   keertje voor de lol trainen met die Kenianen van Bart Veldkamp. Wouter heb ik toen van het ijs gestuurd. Nokken jij, jij moet volgende week een   skate-off rijden. Hij mocht niet te veel afgeleid worden.”

 

Sven Kramer als wielrenner

(…)
en het interview biedt zowaar nog een onthulling op privégebied:

Is er dan niets kinds meer aan die nog jonge Kramer? Jawel. Wie vraagt naar   dat enorme litteken in zijn gezicht, krijgt een speelse lach. ,,Ik was een   jaar of zes en zat vol energie. Ik ben zo door een pui heen gelopen toen ik   aan het spelen was bij een vriendje thuis, zo wild was ik. Ik zat onder het   glas, mijn gezicht onder het bloed. Als de moeder van dat vriendje dit   leest, krijgt ze opnieuw een hartverzakking, zo was ze geschrokken. Ik ben   daarna wel een jaar lang met de plastisch chirurg in de weer geweest. Nou   ja, het is goed afgelopen.,’

Lees verder op

Een gedachte over “Sven Kramer, wat een wijsheid

  1. Linda

    hooi sven(L)
    goed geschaatst!(Y) ik heb zaterdag tot 2 uur snachts tv gekeken!
    maar ik wou even wat vragen…
    lotte (eeen vriendin van mij) en ik moeten stage lopen en we wouden heel graag met jou een dagje meelopen kijken wat jij allemaal doet! want wij zijn groten fan van jou(L)!
    ik hoor het wel!
    groetjes lotte & linda

Geef een reactie

