De A punt Moonologen (1979-1997)*

Uit het leven van een eenvoudige kantoorklerk

 door Wim Sanders

 

`Daar bent u dan, beste man. Ik heb u zeker tussen de klamme lakens vandaan gebeld? U vindt het zeker niet erg, dat ik u zo maar om twee uur ’s nachts bel? U woont toch ook alleen, net als ik? Nu ja, ik heb gezelschap van Sampie. Sampie!, Sampie! Waar loopt ie nou. En u niet, want als u gezelschap had van Sampie, dan liep hij niet hier rond op mijn schimmeletage. Zo is het toch, meneer eh, Sanders?

Ik ben nu eigenlijk niet zo goed te pas, de hele dag zeurt een geniepig koppijntje boven linkerwenkbrauw, maar ik dacht: ik bel die man toch, anders komt het er niet van. We hebben zo kort met elkaar gesproken na Vers voor de Pers. Ik kampte die dag  met een lichte inzinking, maar na een paar biertjes word ik wat monisch-manisch. Die kant van mij kent u toch, het demonische in me? Ja natuurlijk, u bent immers een fan van me. Ik zie de kop van uw stuk in de courant zo voor me: Uniek Dwars Auteur. In zúlke letters. Ik dacht eerst: de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken!  Maar nee, het ging over mijn boek.

Och, och, wat bent u jong! Ik viel bijna om van verbazing toen ik u zag. Ik had me u voorgesteld als een middelbare man met een kaal hoofd vol schilfers en met een lange regenjas en een kunstgebit, zoals die critici van NRC-Handelsblad,maar zo bent u helemaal niet. Hoe oud bent u, als ik vragen mag? Drie-en-twintig-Hoe is het mogelijk. En nu al bij Het Parool! Toen ik zo oud was stond ik me in de coulissen van het Rotterdams Toneel aan Ko van Dijk te vergapen. Mijn broer werkte daar als toneelknecht, zodoende.Daar zag ik Commissaris Fennedy. Nu gij weer! En Pirandello en Beckett. Beckett is de koning. Kent u mijn Gastheer Moonen? Dat is geniaal niet, dat vindt u toch ook, doch daar steek ik hem niet mee naar de kroon. Niet opgemerkt door de literaire goegemeente uiteraard, mijn toneelstuk, die lui hebben immers stront in hun ogen, zoals Schopenhauer al zei.  Ik ben een stilist, dat is nu eenmaal niet besteed aan het volkplebs.

Met die menosukkelaarster is het niks geworden, nee. Zo’n inferieur schepsel dat dacht dat ik haar voor de gek hield.  En misschien was dat wel zo. U vond haar bijzonder lelijk? En ook nog heel oud? Echt waar? Ach,beste man, dat zie ik niet meer zo U kent toch dat verhaal over Beckett? Beckett was met iemand naar bed geweest en toen vroegen ze later aan hem met wie, meteen man of een vrouw. En toen zei hij na lang nadenken: ik kan me haar gezicht niet meer zo scherp voor de geest halen, maar ik geloof dat ze een baard droeg.

Nou beste eh,Sanders, hoe laat is het nu? Vier uur des ochtends reeds? Doch hoe gaat het met u?  Is het niet te koud bij u? Het is hier maar eenentwintig graden Celsius. En bij u? Wat, veertien graden slechts? U gaat toch niet dood? Om met de koninklijk erkende Zelfbevlekker te spreken: Vrijheid! Ziekte! Ouderdom! Lang leve de Dood! Daar moet u om lachen he. Ja, ik heb u weer helemaal opgebeurd he. Daar leg ik me ook op toe, dat hoort u wel, om het mijn toehoorders een beetje naar de zin te maken.

Ik wilde u nogmaals op het hart drukken dat het niet zo boos bedoeld was, dat van die pispot met lauwwarme urine waarin u uw handen moest wassen, dat was maar beeldspraak. Een geletterd iemand als u begrijpt dat wel. En ik vind u een aardig man.

Nou, beste eh, dag hoor.

`Beste man, moet u eens luisteren.. wacht even, eerst dat gammel kunstgebitje op de goede plaats schuiven. Zo ja. Kunt u dit draadgesprek nu volgen? Nee? Ach, dat kolereding, ik gooi het gewoon weg.  Mijn toon is wat korzelig, doch dat komt doordat ik thans mijn kauwvermogen heb uitgespoegd. Let op, houdt u vast aan gene stoel of tafel.

(Dit , en meer in het volgende nummer (3) van het literair tijdschrift Kinbote, dat binnenkort verschijnt.)

Een gedachte over “De A punt Moonologen (1979-1997)*

Geef een reactie

