Normen & waarden

Ook in 2007 gaanwe vaak over normen en waarden horen. Al in het begin van het jaar is het raak: in de winkel waar ik werk, is onduidelijkheid over de rij. Een man komt vanachter en legt het bedrag voor een krant neer. Mooi, zo schiet het lekker op.Maar: een vrouw gaat tekeer alsof er een misdaad begaan is. ‘U. MAG. NIET.VOORDRINGEN!’ Ze blijft minuten onbeschoft dooremmeren.

Ander voorbeeld :ik loop over de stoep. Er fietst ook iemand. Dat mag niet, ik weet het. Een vrouw snauwt de fietser dan ook toe: AFSTAPPPEEEEEEEEH!!!!

Ik denk wel eens: Mensen corrigeren anderen om zo te laten zien dat ze zelf goed zijn. We zagen het aan de reacties in de media toen Ali B de misdaad had begaan Jan Peter Balkenende te tutoyeren. Wat wist men goed, dat dat niet mocht, ofschoon ook Balkenende Ali met Jij aansprak.

Dezelfden zwegen overigens toen Hafid Bouazza stomdronken bij hetzelfde programma (Pauw &Witteman) zat te stamelen. Kijk, dat vind ik nu schandelijk gedrag.

Meten met 2 maten zal in 2007 populair blijven.

8 gedachten over “Normen & waarden

  1. Donald.

    Renzo, ik ben het absoluut niet met je eens.Als iemand zonder iets te zeggen geld neerpleurt voor een krant, dan ergert mij dit ook. Kijk, als iemand voor zijn beurt wenst te gaan omdat deze of gene alleen maar een krant hoef te betalen ben ik dan een overdreven fatsoenrakker als ik in dat geval verlang dat zo iemand dat even vraagt aan degene(die voor hem staat?! Dus die reactie van die vrouw op de hork vind ik zonder mee acceptabel.
    Ik vind het vooral zorgelijk dat anderen, waaronder ook jij Renzo, die toch een rolmodel is voor de jeugd, dit soort gedrag niet alleen accepteert, maar zelfs aanmoedigt! Een driewerf bah!!

  2. Een Manager

    De techniek om een ondergeschikte het imago “staat aan de foute kant van de streep” te geven, om zo jezelf te profileren als staande aan de goede kant van de streep, is in mijn beroepsgroep zxc3xa9xc3xa9r populair.

  3. renzo

    Donald,het gaat mij om de manier waarop. Je begrijpt niet wat ik bedoelde
    Natuurlijk mag je een ander best corrigeren en wijzen op het juiste gedrag. Al heeft het iets behoorlijk zelfverheffends, maar alla.

    Maar dan wel graag corrigeren op een wat correcte nette wijze en niet gaan krijssn en gillen en snauwen. Dan ben je zelf erger.

    En die meneer met die krant, dat was prima, kostte geen tijd. Je had het moeten zien, er was niks aande hand, Maar die mevrouw die gilde de winkel bij elkaar alsof ze vermoord werd.

    Wat niet zo was.

    Ben ik nu duidelijker?

    R

  4. Donald

    Nee, nu wordt ie nog fraaier; nu worden de rollen wel even omgedraaid!
    Nu wordt godbetere degene die volkomen terecht een aanmerking maakt op het onbeschofte gedrag van zo’n voorkruiper beticht van ‘zelfverheffing!’
    Waar het om gaat is dat sommige mensen hun tijd nu eenmaal belangrijker vinden dan de tijd van een ander, dus vinden zij het gerechtvaardigd voor te dringen. Als die man nu alleen even had gevraagd of hij even een krantje mocht afrekenen, dan had niemand daar bezwaar tegen gehad.
    Het is dit volstrekt respectloze, botte gedrag dat steeds normaler wordt gevonden en iemand die zich daar tegen verzet wordt afgeschilderd als een gek of aartsconservatief.
    Prima actie van zo’n vrouw!

    *Waar ik bijvoorbeeld zelf een enorme hekel aan heb is
    als iemand in een gelegenheid ongevraagd een stoel wegrukt bij de tafel waar je zit.

  5. Donald

    Nee, nu wordt ie nog fraaier; nu worden de rollen wel even omgedraaid!
    Nu wordt godbetere degene die volkomen terecht een aanmerking maakt op het onbeschofte gedrag van zo’n voorkruiper beticht van ‘zelfverheffing!’
    Waar het om gaat is dat sommige mensen hun tijd nu eenmaal belangrijker vinden dan de tijd van een ander, dus vinden zij het gerechtvaardigd voor te dringen. Als die man nu alleen even had gevraagd of hij even een krantje mocht afrekenen, dan had niemand daar bezwaar tegen gehad.
    Het is dit volstrekt respectloze, botte gedrag dat steeds normaler wordt gevonden en iemand die zich daar tegen verzet wordt afgeschilderd als een gek of aartsconservatief.
    Prima actie van zo’n vrouw!

    *Waar ik bijvoorbeeld zelf een enorme hekel aan heb is
    als iemand in een gelegenheid ongevraagd een stoel wegrukt bij de tafel waar je zit.

  6. trude

    Na die heftige actie van de benadeelde vrouw zal de voordringer wel drie keer uitkijken om zoiets weer te doen;-)
    En haar optreden levert weer stof voor een stukje weblog!
    Hafid Bouazza stomdronken? Wanneer was dat, weet je dat nog?

  7. Donald

    Precies Trude, dat zal hem leren, die botte hork! Dat slag mensen wordt helaas veel te weinig gecorrigeerd.
    Leuk om te lezen dat jij Moonen ook kent trouwens.

  8. Donald

    Precies Trude, dat zal hem leren, die botte hork! Dat slag mensen wordt helaas veel te weinig gecorrigeerd.
    Leuk om te lezen dat jij Moonen ook kent trouwens.

Geef een reactie

