A punt Moonen

MOONEN DOOD.

 Ooit, zo’n dertig jaar terug, plaatste A.Moonen zijn eigen overlijdensadvertenties. Typisch staaltje van Moonen-humor. Moonen die sowieso altijd grapte over de dood. ‘Olie, de dokter zegt dat ik nog maar vijftig jaar te leven heb!’

Maar nu is het dan toch echt gebeurd met de grootste Rotterdammer ooit.

Afgelopen dinsdag kreeg ik van diverse kanten mailtjes van mensen die mij kenden als Moonen-adept en mij wisten te vertellen dat ze zijn overlijdensadvertentie in de NRC hadden zien staan.

Iemand twijfelde nog, omdat er stond A.W.P. Moonen, maar uit de tekst van de overlijdensadvertentie

‘nabestaanden, erfgenamen, volgauto’s, regen en wind, na u’

moeten we helaas vaststellen dat het hier toch echt om A. Moonen gaat.

De allereerste keer dat ik met het fenomeen A. Moonen werd geconfronteerd, was tijdens een boekenbeurs in de Bijenkorf alwaar schrijvers hun handel persoonlijk aan de man/vrouw brachten.

De meeste auteurs namen dit niet al te letterlijk en stelden zich nogal bescheiden op. Zo niet Moonen. Gelijk een ouderwetse standwerker prees hij zijn boeken aan. Een oudere dame werd door Moonen klemgezet terwijl hij haar enige highlights uit ‘Anaal verkeer’ toebulderde.

Hierna ben ik alles gaan lezen van hem. Een beeld rees op van een eenzame gek, die de lezer meenam in zijn bizarre wereld vol hoeren, daklozen, jongetjes, Turken, gekkengestichten, enz. enz. Ik heb nimmer meer zo gelachen dan om hem en ben nog steeds zwaar onder de indruk van zijn stilistisch vermogen.

Later heb ik hem meerdere keren geïnterviewd en zien optreden. En ik blijf zeggen, de man was onuitstaanbaar, smerig,  flauw en melig, maar vooral geniaal. Als Moonen het op zijn heupen kreeg, was hij genialer dan alle schrijvers en cabaretiers bij elkaar.

De laatste keer dat ik hem zag, was in de gesloten afdeling van een gekkenhuis. Twee enorme negers aan het tafeltje naast mij zaten mij uitgesproken vijandig op te nemen.

Bij het afscheid sprak Moonen luid met die half deftige, half plat Rotterdamse tongval die hem zo kenmerkte: ‘Zeg Olie, doe jij nog eens een Surinamer na!’

 

Donald Olie

 

16 gedachten over “A punt Moonen

  1. ruud

    Geweldige anektode. A.Moonen was mij niet bekend… Noem mij een cultuurbarbaar, noem mij een groentje, geef me in ieder geval een naam. Hoe dan ook, deze anektode prikkelde mij om wat te gaan zoeken en zo vond ik bij de Avonden een fragment. Erg van genoten! Dank voor deze tip!

  2. Moos Rovers

    Hoezoo een goed idee van Peter om juist op deze dag je bruine sterretje ongebruikt te laten? Zet maar in je agenda van volgend jaar: niet vergeten bruine bonen te kopen!

    Misschien is het een beter idee, om je die dag niet te houden aan de oude spreuk SEMPER UBI SUB UBI (ijs en weder dienende).

  3. Donald

    Ik voel mij bijna verplicht om nog wat anecdotes met de grote schrijver van stal te halen.
    Toen ik hem ooit eens opzocht in zijn woning aan de Hugo Molenaarstraat vroeg hij aan mijn toenamalige verloofde….’Wilt u een asbak, of gebruikt u uw kut als asbak?’
    Terug in de auto bleek zij nog niet eens zo kwaad op Moonen, want die was immers niet goed snik, maar vooral op mij, omdat ik de hele terugweg de slappe lach had
    Toen ik eens met Moonen door een park liep stapte hij op twee bejaarde dames af die, met elk een hondje aan de riem, gezellig met elkaar zaten te kletsen.
    ‘Dames, julllie hebben het nou al een half uur over die honden gehad, maar nog geen vijf minuten over die kutten van jullie!’
    Toen ik dit eens vertelde dat ik daar zo geweldig om moest lachen, wist een kennis die pschychologie had gestudeerd dat ik waarschijnlijk in het pis en poepstadium was blijven steken. Nou, ik was blij om dat te horen. Ik kon er dus niks aan doen dat ik Moonen zo leuk vond!

  4. Donald

    Ja, nu kan ik natuurlijk niet meer stoppen.

    Ooit wandelde ik met enige journalistieke kopstukken als Renzo Verwer en de nieuwe Willibrord Frequin, Paul van Liempt, in gezelschap van Mooonen door Rotterdam. Ineens meldde Moonen dat hij een ‘flosje’in in zijn broek had. Nou, dit betrof een ietwat eufemistische uitdrukking voor een doorgeschoten natte wind. Tegen de tijd dat we de gelegenheid hadden betreikt waar we moesten zijn was het ‘flosje’inmiddels uitgegroeid tot een volwassen ‘flos’die ongeveer het gehele zitvlak van Moonens lichte zomerpantalon bedekte. Paul van Liempt, die toch al een beetje benauwd is uitgevallen, trok dit staaltje van pure menselijkheid niet langer en wilde het liefst akuut huiswaarts keren.
    Toen ik maanden later met Moonen had afgesproken in het eersteklasrestaurant op het Amsterdams Centraal Station kwam hij met excact dezelfde broek aanzetten, met nog steeds het ‘flosje’ er in.

  5. Donald

    Toen ik ooit eens voor het kwaliteitsblad Aktueel een interview met Moonen deed, leidde hij mij rond door de Haagse hoerenbuurt waar hij ooit had gewoond. Wij liepen door de Poeldijkse straat. Moonen hield een bebrilde kantoorpik aan terwijl hij deze streng monsterde en sprak ….Zeg, van Genderen, weten uw superieuren dat u in werktijd hier rondhangt?!’

  6. Donald

    Aan het eind van mijn rondleiding door de Haagse hoerenbuurt stapten wij ergens een cafe in. Aan de tap hingen enige woestelingen, die duidelijk halverwege waren blijven steken in het laatste boek van Harry Mulisch.
    ‘Goedendag fijne, eenvoudige lieden, Ik ben de bekende schrijver A. Moonen, en dit is mijn goede vriend Olie, die alles van mij geleerd heeft.Wij hebben beiden Aids, dus heer uitbater doet u ons derhalve een groot glas bier met twee rietjes!En daarna wil ik graag met uw minderjarig zoontje in bad. Maar onder de douche is ook goed hoor, ik doe niet zo moeilijk !’
    De cafebezoekers waren zo overdonderd door Moonen dat ze naar adem zaten te snaken, en ook niet reageerden toen Moonen aan de grootste, een kale gigant die volledig onder de tatoeages zat vroeg…xc3x89n lieve schat, zullen wij dan nu even een dansje wagen, waarbij jij dan weer de meest vrouwelijk rol op je neemt?! Barman, ik zeg muziek!! Lach dan Paljasso!!

  7. Hog Throb

    A. Moonen nam ons zelfs in zijn sterven in een ootje: NOS-Teletekst-pagina 263/2 meldt ons vandaag (maandag 05-02-2007): DE SCHRIJVER A. MOONEN VERBLEEF DE LAATSTE JAREN DOOD IN EEN ROTTERDAMS VERPLEEGHUIS!!!

  8. Donald.

    Ooit had ik Moonen eens gevraagd op te treden voor een avond van de Winkeliersvereniging in Amstelveen. Dit evenement zou plaatsvinden in een hotel.
    Nou was het slecht afspreken met APunt. Eens kwam hij doodleuk niet opdagen en rechtvaardigde dit met ‘Ja Olie, een man van mijn statuur kan zich veroorloven zijn afspraken niet na te komen.’
    Dus moest ik hem hoogstpersoonlijk vanuit Rotterdam ophalen. En hoe leuk hij ook kon zijn, Moonen kon je echt tot razernij drijven met zijn voortdurend gezeur en geklaag.
    Alvorens Moonen zou spelen, waren er optredens van lokale literaire geeesten zoals Tjitske Meinema, een op leeftijd geraakte hippie die gedichten voordroeg die vooornamelijk betrekking hadden op de natuur en met name de wisseling der seizoenen.
    Na haar kwam Moonen. Maar die lag te mokken in zijn blote kont op het bed in de hotelkamer die ons was toegewezen als artiestenruimte.
    Peter R. de Vries die om ‘onnaspeurbare redenen’ aanwezig was zinde de gang van zaken totaal niet en sprak mij er op aan.
    ‘Donald, je moet wel je zaakjes op orde heben!’
    Nou, eindelijk was het dan zover. Moonen trad binnen in dameslingerie met een voorbinddildo om.
    Hij sprak vrijuit over ‘urinella’s’ en ‘pisbakken op poten’ waardoor sommige winkeliers mopperend de gelegenheid verlieten. Toen Moonen ook nog het aangezicht van de vrouw van de voorzitter vergeleek met het achterwerk van een baviaan was de maat vol en werd hij door de slager en de groenteman resoluut van het podium geduwd.
    Het Amstelveens weekblad bedacht de volgende kop.
    ‘VUILSPUITERIJ VERMOMT ALS LITERATUUR.’

  9. theo

    In 1986 las ik een interviw met A. Moonen in het helaas ter ziele zijnde tijdschrift “Prothese”. Ik vond hem hxc3xb3xc3xb3gst eigenaardig en…smerig. Na het artikel een paar jaar bewaard te hebben, kwam ik het nog eens tegen en heb het toen weggegooid! Nu trek ik mn haren uit mn kop, want 12 jaar later ben ik begonnen aan “Stadsgerechten” en nog nooit heb ik zo om een boek kunnen lachen! Meteen al op blz. 1 was het raak en toen bedacht ik me dat ik eigenlijk zelden om een boek moet lachen. Moonen pakte me volledig in en toen ben ik al zijn boeken gaan kopen en heb ze allemaal achter elkaar uitgelezen. En o, wat heb ik weer enorm gelachen. Zeker: de hoeveelheid goorheid is groot en zn leven was beslist triest, maar de manier waarop hij het verwoordt behoed je voor teveel meelij. Want Moonen is vxc3xb3xc3xb3r alles: veel lachen! Een heel goede schrijver. Het is jammer dat zijn oeuvre niet veel groter is. Alleen zn dichtbundel heb ik nog niet. En nu ben ik op jacht naar zoveel mogelijk kranten-interviews en artikelen etc. Dat heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen, Moonen: van afkeer tot bewondering tot fan.Er zijn er die het slechter doen. O ennuhh…BEDANKT, hxc3xa8!!

  10. Donald

    Hee Theo,

    De prachtbundel Gezagsvoerdersverzen van Moonen is zeker nog te krijgen bij antiquariaten. evenals andere meesterwerkjes van hem.
    Wat leuk dat je hem uiteindelijk toch bent gaan waarderen. Natuurlijk, het was een draak van een man, te ranzig om aan te pakken, maar ook zo geweldig geestig!

  11. theo

    dag Donald. Ik zie nu pas (27 mei) dat je op m’n berichtje heb gereageerd. Dank daarvoor. Kun je me zeggen of er plannen in de maak zijn of er een boek komt met herinneringen van mensen die Moonen hebben gekend? En een biografie is ook wel op zijn plaats. Kan Chabot dat niet doen? Er zijn zoveel mensen die hem gekend en/of ontmoet hebben; dar moet toch een boek over te maken zijn, vind je ook niet?

  12. Renxc3xa9e Vollenbroeck

    Hallo,

    ik ben bezig een theatershow voor te bereiden rond Johnny en Rijk (Een paar apart), maar omdat de heren zelf al op leeftijd zijn, leek het me leuk om ter vervanging A. Moonen en Theo Koomen te benaderen. Kunt u mijn misschien aan hun huidige adres helpen?

    Alvast bedankt!

    Renxc3xa9e

Geef een reactie

