Onder Mannen


Door Renzo Verwer

Veel vrouwen schijnen het ontzettend graag te willen weten: hoe is het om een man te zijn? Boven het glazenplafond te kunnen uitstijgen, bij de pisbakken, over vrouwen te praten en geregeerd worden door testosteron?

De Amerikaanse journaliste Norah Vincent  voegde de daad bij de gedachte en vermomde zich anderhalf jaar als man. Vincent wilde weten hoe anders zij beoordeeld zou worden als man dan als vrouw. Ze verkleedde zich, plakte lichte stoppels op en bond haar borsten in, liet zich trainen haar stem zwaarder te doen klinken en kon op stap! Ze ging onder het pseudoniem Ned als man de straat op, ze ging bowlen, solliciteren, werken, naar het klooster, naar de kroeg, naar een mannenpraatgroep en .. natuurlijk daten als man.

 De journaliste vond de resultaten van haar investigative journalism vaak schokkend. Ze vond mannen vriendelijk tegen elkaar, niet achterbaks zoals veel vrouwen onderling (ik geef steeds de mening van Vincent weer!) . Ze constateerde dat mannen elkaar niet langdurig aankijken en veel respect voor elkaar hebben. Bij sport willen ze winnen, maar, in tegenstelling tot vrouwen, ook dat de ander goed speelt: ze geven haar (hem dus) aanwijzingen.

 

Dating

Als man ervaart ze hoe hard het is om steeds maar het initiatief te moeten nemen en hoe hard het is om meewarig aangekeken te worden, of door een bitch te worden afgezeken.Ze maakte mee hoe wantrouwend vrouwen kunnen zijn.. en hoe hartelijk toen ze zich als vrouw bekend maakte: ze was geen potentieel gevaar meer.

Genadeloos is Vincent soms over haar seksegenoten: ‘Biseksuele vrouwen weten dat de seksen elkaar in gelijke mate pijn doen. (…) De mannen met wie ik als Ned kennismaakte en bevriend raakte, gingen ervan uit dat een man bij voorbaat onschuldig was:je bent een goede vent, tenzij je het tegendeel bewijst. Veel vrouwen gingen er echter vanuit dat een man bij voorbaat schuldig was: je bent een ploert, net als andere mannen, tenzij je het tegendeel bewijst. (…) doordat ze weigerden mannen als individuen te zien, en, belangrijker, hen bij de eerste ontmoetingen als een onbeschreven blad te benaderen, waren alle contacten van begin af aan tot mislukken gedoemd. (…) Veel vrouwen die ik ontmoette , stonden in emotioneel opzicht zelf nou ook niet bepaald sterk in de schoenen en evenmin beschikten ze over een bijzondere innerlijke harmonie of stabiliteit, hoewel ze daar zelf anders over dachten. Zelfs vrouwen die wisten dat ze beschadigd waren, meenden blijkbaar dat ze recht hadden op een onverstoorbare man die geheel volgens de traditionele opvattingen sterk was, de zaken voor zijn vrouw opknapte en haar overeind hield.’

Ze luisterde naar lange klaagzangen over relaties, werk. Het cliché dat juist mannen eindeloos over zichzelf kletsen bleek niet te kloppen.

Een fascinerende ervaring, voor haar en de lezers, is hoe ze als verkoper langs de deuren ging. Ze treedt aanvankelijk smekend op: Sorry dat ik u lastig val.  Gekleed als man, verkocht ze als een vrouw,flirtend. Het riep minachting op bij man en vrouw, net als smekend versieren.Vincent: ‘Als mensen zwakheid in een vrouw zien, willen ze helpen. Als ze zwakheid in een man zien, willen ze het uitroeien.’Daarna zette ze de knop om, verkocht met zelfvertrouwen en het lukte. Ze eiste de verkoop als het ware op.

Vincent neemt het op voor mannen. Ze prijst hun directheid, stevige manier van aanpakken tegen elkaar, hun kameraadschap en hun liefde. Ik vind dat ze soms zelfs te vriendelijk is voor mijn sekse. Die onderlinge solidariteit bijvoorbeeld vind ik wel meevallen, als je ziet hoe mannen elkaar dwars kunnen zitten. Maar ze vraagt er aandacht voor dat mannen het zwaar hebben. Ze moeten hard werken, en in tegenstelling tot wat vrouwen vaak denken hebben ze het emotioneel vaak erg moeilijk.

Toch ziet ze mannen niet als zielig. Wel was ze blij toen het experiment afgelopen was: “Ik voelde me een beetje als een zebra die probeert door te gaan voor een giraf”.

.

Norah Vincent / Onder mannen. Uitgeverij Balans. 302 pag. EURO 17,50

Zie ook haar site.

 

8 gedachten over “Onder Mannen

  1. Lydia

    Leuk stukje Renzo. Alleen: wel een beetje xe9rg negatief over vrouwen. Is er dan niets leuks te vertellen over ze, in hun houding t.o.v. mannen, xe9n tegenover elkaar? Dan is het wel erg droevig met ons gesteld 😉

  2. renzo

    Ze was vooral kritisch over vrouwen, niet negatief.
    Is een leuk tegenwicht tegen de damesbladencultuur waaar het vrouwelijke de norm is, voor al het goede op aarde

    Wat je een beetje doet – en dat verbaast me heel erg- is dat je de boodschapper – mij- de schuld vragat om een positief stukje . Terwijl het jou toch ook zal zijn opgevallen dat het om een boekrecensie gaat.
    Ik vind het stuk nogmaals niet negatief.
    Maar ik weet dat vrouwen vaak overgevoelig zijn 😉

  3. Lydia

    Ha die Renzo, ik heb mij niet duidelijk geformuleerd. Natuurlijk heb ik geen kritiek op JOU, maar op de schrijver van het boek. Met leuk stukje bedoelde ik de inhoud van het stuk, interessant over dat boek, alleen jammer dat het resultaat van dat boek zo negatief is. Jij hebt gewoon prima je werk gedaan met de recensie! 😉

  4. Renzo Verwer

    Tja, de schrijfster kwam er achter hoe hard vrouwen zijn. Dat realiseerde ze zich niet voordat ze man ‘werd’.

    En ja, ook over vrouwen is veel negatiefs te vertellen hoor. Je hoort het alleen nooit, zie de media, zie ook het stuk ‘ male bashing’ elders op deze site…

    ;_)

  5. marq rawls

    hallo Renzo,

    Kan je dit en mijn reactie van 10.03.2008 aub. wissen.
    Ik heb hetboek intussen gevonden, en gelezen.

    Bedankt voor je vriendelijke medewerking.

    groeten,
    marq

Geef een reactie

