Zinloos geweld

Afgelopen week was zinloos geweld weer eens in het nieuws; het was 10 jaar geleden dat Joes Kloppenburg werd gedood in de Voetboogsteeg te Amsterdam, het werd daar ook herdacht.

Ik las her en der in de kranten een paar vragen/opmerkingen, die me nogal verbaasden. Een ervan was van iemand die zwaar streed tegen zinloos geweld en teleurgesteld zei: ‘Tsja de tijd van de stille tochten is nu wel voorbij, zie nu nog maar eens iemand warm te krijgen voor een stille mars.’

Tsja , hier worden toch doel en middelen verward: een stille tocht is geen doel op zichzelf hoor! Ergens anders werd de vraag opgeworpen: ‘Wat doe JIJ tegen zinloos geweld?’

IK zal er antwoord op geven. Ik doe er niets tegen. Ik weet niet wat ik zou doen als ik het op straat zie. Stille marsen zijn niets voor me. Ik zal alleen geen zinloos geweld plegen, is dat voldoende??

6 gedachten over “Zinloos geweld

  1. Donald

    De ellende met stille marsen is eigenlijk dat je de types die je wilt bereiken toch nooit bereikt maar hooguit mensen overtuigt die al lang zijn overtuigd.

    groet van Donald ‘Jezus was a soulman’Olie.

  2. Dan

    Geweld is niet altijd zinloos. Waar komt die onzin toch vandaan? Hoe hadden de Amerikanen WWII kunnen winnen zonder geweld te gebruiken? Hoe kan Israel terroristen als Hezballah tegenhouden?
    Ik vind dat geweld als verschijnsel gedemoniseerd wordt. Je mag niet eens je eigen kind slaan!? Je mag niet eens een inbreker een klap geven!!? Dat is hier allemaal strafbaar.
    Geweld is alleen zinloos als je er geen enkel doel mee bereikt. Maar dat is niet aan buitenstaanders om daar over te oordelen. De pleger van het geweld is in eerste instantie degene die kan beoordelen of het iets heeft opgeleverd of niet. Meestal is dat dus wel het geval weet ik uit ervaring, al is het alleen maar een opgelucht gevoel.

  3. renzo

    Nou idd, bijv. als iemand in de wilde weg op mensen zit te schieten (komt ok in ned. voor al!) en je kunt die persoon met een knuppel helemaal kapot slaan… hop scheel indeuken, bloed spuit eruit, scherpschutter dood, dat werk. Tsja,

    Of dat dan zo erg is.. ik zouzeggen dat degene die de killer doodt, dan toch ZINVOL geweld gebruikt. UIteraard mag het van de ned. overheid niet, en zou je eerst 112 moeten bellen, de man opzijn schouders tikken en zeggen ‘dat mag niet’ en hard boe roepen (suggestie van Piet Hein Donner), maar voor de knuppelmethode valt veel te zeggen.

Geef een reactie

