Dik, kwaliteit of stoornis?

Door Bram Bakker
Hilde Kreuze is een aantrekkelijke vrouw van ergens in de dertig. Ze heeft een leuke man en een lieve dochter, en aan haarzelf is op het eerste gezicht niets raars op te merken. Misschien is ze een tikje te zwaar,maar wat zou dat? Kwestie van smaak, lijkt me.En wellicht was het me niet eens opgevallen, als ik niet had geweten dat er iets bijzonders met Hilde is. Een paar jaar geleden leed ze namelijk vreselijk onder haar forse overgewicht. In doktersjargon leed ze aan morbide obesitas. Deel je gewicht in kilo’s door je lengte in meters in het kwadraat en je weet je BMI (Body Mass Index). Idealiter is deze zo’n beetje twintig, bij mensen met morbide obesitas meer dan dertig (bijvoorbeeld een vrouw van 1.70 meter die meer dan 87 kilogram weegt).

Om van haar overgewicht af te komen nam Hilde een dramatisch besluit: bijeen operatie in België liet ze haar maag letterlijk buitenspel zetten.Een ‘gastric bypass’ noemt de chirurg dat. Een pittige operatie, waar zelfs wel eens iemand aan is bezweken.Hilde is er echter zeer over te spreken. Het heeft haar zelfbeeld meer goed gedaan dan allerlei therapie.

Nu is ze onlangs een tijdschrift gestart, [d]Ik,lijfblad voor dikke mensen, waarin alle facetten van dik zijn aan de orde komen. En in het eerste nummer staat niet toevallig een informatief verhaal over operaties waarmee overgewicht bestreden kan worden. Het lijkt mij een waardevol initiatief, dat blad.

Zowel politici, dokters als journalisten lijken er de laatste tijd een wedstrijd van te maken de publieke opinie rond overgewicht zoveel mogelijk te beïnvloeden. Allemaal in de richting van een ernstige ziekte die nodig behandeld moet worden. In veel gevallen is daar ook best iets voor te zeggen, maar lang niet in alle, en zeker niet altijd.

We dreigen door te slaan in de richting van collectieve,politiek correcte verontwaardiging ten opzichte van iedereen die te zwaar is. Terwijl er ondertussen ook nog steeds hele mooie dikke mensen zijn, die helemaal niet met hun gewicht tobben en een uitstekende gezondheid hebben. De Scientific American publiceerde niet lang geleden zelfs dat de gezondheidsrisicoxe2x80x99s van overgewicht zwaar worden overtrokken. Daar werd, ook niet geheel toevallig, weinig aandacht aanbesteed.

Zou ik me laten opereren om van overtollige kilo’s af te komen? Vermoedelijk niet. Maar om er tenminste op een niet-moraliserende manier over te schrijven lijkt me heel zinvol. Hilde doet dat voor alle dikke mensen die van nuance houden. Dwars tegen de stroom in, daar houd ik van!

 

Dr. Bram Bakker is psychiater. Deze column verscheen eerder op http://www.planet.nl

2 gedachten over “Dik, kwaliteit of stoornis?

  1. Donald

    Ik houd ontzettend van mollige romige vrouwen met dikke borsten, dikke billen, ronde armen, benen en buik.
    Dat dunne vind ik uitgesproken onvrouwelijk en zeker niet aantrekkelijk.
    En ik kan het weten! Dus!
    Dus dikkerds, oom Donald houdt van jullie!

  2. Wiet

    Ik maak bezwaar tegen termen als “vrouwen” en “dikkerds”. Dames zijn geen lustobjecten maar hebben ook inhoud. Met neerbuigende teksten van gefrustreerde mannetjes is deze discussie niet gediend.

Geef een reactie

