Heel lang haar

Slechts enkele vrouwen hebben echt heel lang haar, tot aan hun kont. ‘Veel ergernissen bij de kapper’, hoorde ik. en: En: ‘ ik krijg veel aandacht.’ Twee eigenzinnige vrouwen over hun haar .

door Renzo Verwer

Annemiek, freelance journalist: “Mijn haar is al heel lang heel lang, ik zou een soort nieuwe identiteitscrisis moeten doorstaan als ik het nu zou afknippen. Op mijn twintigste, ik ben nu 41, heb ik de beslissing genomen het te laten groeien. Toch dateert het besluit van de puberteit – toen legden de reacties op een impulsief rattenkopje (“Je lijkt net een jongen”) de kiem voor eeuwig lang haar. Ik zie mezelf met gemak over dertig jaar met een lange grijze vlecht. Een paar jaar geleden was het nog tot over mijn knieën; inmiddels bungelt het er net boven, zodat ik net geen grobbenbol lijk.” Herma, hoofd administratie bij een verzekeraar: “Als kind had ik altijd erg kort haar; men zag mij nogal eens aan voor een jongen. Dat vond ik absoluut niet leuk. Toen ik een jaar of veertien was, zei iemand dat je haar bij een bepaalde lengte stopt met groeien. Nou, dacht ik, dat ga ik uitproberen! En het groeit nog steeds! Vanaf de kruin gemeten is het 94 cm lang – bij de meter moet ik het maar gaan vieren.” Annemiek: “Tot ergernis van mijn kapper vereer ik hem niet vaak met een bezoek. Wassen met shampoo, ‘wasverzachter’ en een extra, helaas alleen in Parijs te verkrijgen, superconditioner is voldoende.” Herma: “Ik knip zelf de dode puntjes eraf. De meeste kappers (vooral kapsters) zijn niet blij met mij als klant. Ze worden er zo moe van dat het moeilijk te kammen is en dat ik alleen voor het bijpunten kom, flauw he? Ik doe eigenlijk niets met mijn haar, kleur of föhn het nooit. Daarom ziet het er nog steeds zo goed en natuurlijk uit. Ik gun mijzelf ook weinig tijd om er iets bijzonders mee te doen. Kammen na het wassen of harde wind is wel het meeste werk: het klit nogal. Meestal doe ik het in een staart, maar ook wel in een knot. Voorbeelden? Alanis Morissette!”

Annemiek: “‘Ik heb geen muzikale voorbeelden. Christal Gayle met dat hele lange haar? Spaar me. Dan eerder Frank Zappa, toen-ie nog leefde. Op het podium, ik speel en zing in twee bands, is mijn haar een handelskenmerk. Jaren geleden, mijn haren waren nog niet zo lang als nu, feliciteerde iemand mij in de Melkweg na afloop van een optreden van Alanis Morissette met het goede concert. Hij had kennelijk helemaal achterin gestaan.” Herma: “Ik krijg altijd leuke reacties. Als ik uitga, word ik regelmatig door mannen aangesproken. De laatste tijd vragen ze – als ik een staart of vlecht draag – regelmatig of het wel echt is. En dan ben ik natuurlijk best trots. Ik ben sinds kort moeder, maar ik heb het niet afgeknipt, zoals de meeste moeders.”

17 gedachten over “Heel lang haar

  1. Gerdi Wind

    Hallo! Ik vind lang haar altijd erg mooi (mits toch wel goed verzorgd) en ook rasta vind ik heel byzonder. Toen ik nog een kwart eeuw jonger was, ik ben nu bijna 50, had ik het ook best lang, ongeveer tot mijn middel, maar nu hangt het tot midden tussen mijn schouders. Wie weet hoe lang het nu nog groeien gaat. Mijn 10-jarige zoontje heeft weer wxc3xa8l erg lang haar, dat hangt onderaan zijn billen en is bijna 80 cm. (vanaf de kruin). Hij is lid van de Club voor Jongens met Lang Haar, die is voor stoere mannetjes met lange manen. Denk aan de vikingen en de noormannen.Hij is ook nog nooit bij een kapper geweest, want die willen toch vooral “knippen”- dat is natuurlijk toch een beetje een soort afwijking, haha, andere mensen zijn weer dol op bv pulken aan van alles.
    Laat het haar maar lekker lang! Groetjes Gerdi.

  2. mirella limongelli

    Hoi,met mirella uit dordrecht. ben 30 jaar en ga mijn haar heel lang laten groeien. Maar ben bang dat het op mijn leeftijd niet meer lukt tot aan je kont te laten groeien,of kan dat nog wel? Wat denken jullie? Mijn haar komt nu tot over mijn schouders,miets boven het midden van mijn rug. Ik denk als je het niet meer knipt,er vanzelf ieder jaar een stuk bijkomt. Wel de dooie puntjes natuurlijk erafhalen.

  3. wendy

    mijn haar is op dit moment 1,30 meter lang,het is altijd erg gezellig als ik bij de kapper ben, ik blijf dan staan terwijl de kapper op de grond zit.Mijn streef lengte is tot mijn enkels.Ik krijg elke dag wel een opmerking over de lengte van mijn haar, vooral kleine kinderen vinden het erg bijzonder.

    1. langhaarfan

      Wendy kwam je oude bericht tegen ,inmiddels 2015 dus vraag me af of je enkellengte al bereikt hebt ,zou je dan graag op foto willen zetten/ontmoeten?
      groet johan een langhaarfan

  4. dzjon

    De avond waarop ik mijn huidige vriendin voor het eerst ontmoette, was ik op slag verliefd op haar, letterlijk, want ze had namelijk ook van dat heel lange haar, het viel tot net boven haar kniexc3xabn. Ze droeg het de hele avond los en het was werkelijk een schitterend gezicht. Pas aan het eind van de avond, buiten, sprak ik haar aan, haar haar had ze inmiddels opgestoken. Ja, ze had me wel zien kijken, dat is nu tien jaar terug. Haar haar is nu niet meer zo lang, het komt nu tot aan middel (natuurlijk ook best lang), maar op z’n langst was het tot halverwege haar kuiten, dat vond ze uiteindelijk wel erg omslachtig en toen heeft ze het tot de huidige lengte laten knippen, nu na twee jaar wil ze het (gelukkig:-) weer tot over haar kont laten groeien, van mij mag ze het zo lang mogelijk laten groeien, langer dan haarzelf lijkt me namelijk ontzettend mooi en zo bijzonder.

  5. magdalena

    Hallo,

    ik heb natural blond lang haar tot mijn kont, ik krijg veel complementen van mijn uiterlijk en aandacht vooral van manen…

  6. Nietje van Geffen

    Nou meiden je hebt groot gelijk om ze niet af te knippen.Ik ben zelf kapster geweest en ik weet dat ze graag knippen.IK heb zelf ook heel lang haar en doe er ook geen kleur in .Ik ben 48 jaar en begin jammer genoeg wat grijs te worden aan de voorkant.What ever ik ben trots op mijn haar en herken vele vragen en vooral of t wel echt is.Jammer dat ik geen foto kan plaatsen dan zul je zien dat je er met lang haar jonger uit kunt zien,altans ze schatten me meestal 35 heerlijk toch?

  7. Peter van der L

    In de VPRO-gids van deze week (nr. 20)is op pag. 8 Gerard Collxc3xa9, gepensioneerd herenkapper, aan het woord over lang haar bij mannen in de jaren ’60. (OP de zelfde pagina een foto van Peter J. Muller, die er tegenwoordig overigens een stuk intelligenter uit ziet!) Als ex-Schiedammer komt de naam Collxc3xa9 mij bekend voor. Natuurlijk! Eef Collxc3xa9, voorzitter van PPSC! Op http://www.ppsc.nl/start/index.php?option=com_content&task=view&id=390&Itemid=116 lezen we o.m.:

    1987-88 Toon Brakus had bijgetekend en Rob Ouwehand, Boro Brandl en Ron de Bruijn (terug op het oude nest) waren de selektie komen versterken. De verwachtingen voor dit seizoen waren hoog gespannen. In de voorbereiding werd er zelfs een trainingskamp van 5 dagen in Frankrijk verzorgd. Het trainingskamp in het Bretonse kustdorp Perros-Guirec was een hoogtepunt. Onze toenmalige voorzitter Eef Collxc3xa9 had het allemaal piekfijn geregeld. Een goede kamer, een mooie trainingsaccomodatie en lekker Frans eten. Twee wedstrijden werden gespeeld: Perros-Guirec (vierde, en betaalde, divisie) – PPSC (uitslag 4-3) en Lannion (eveneens vierde divisie) – PPSC (uitslag 1-3). Beide partijen waren een waar spektakelstuk en de PP-selectie keerde met opgeheven hoofd huiswaarts.

  8. renzoverwer Berichtauteur

    ja dat zou kunnen Eva. de eeuwige vraag naar wat is praktisch? Vraag het de dame in kwestie 😉 . Wsl niet, lijkt me. De dames met haar van 1 meter had in elk geval geen last.

Geef een reactie

