Donald Olie over Jan Timman

Op de weblog van Donald Olie: http://www.donaldolie.web-log.nl kwam ik interessante, ook wat tragische schaakinformatie tegen. Informatie die ik in de reguliere schaakpers niet tegen ben gekomen. Olie vertelt in het verhaal over ene Henk Piekema over zijn bezoek aan een bevriend echtpaar in de Verenigde Staten:

” Na het avondmaal liet het stel mij de buurt zien. Schitterende landhuizen, met voor de deur Mercedessen, Blazers en overige automobielen uit de duurdere prijsklasse. Deze raspaardjes stonden kriskras geparkeerd op de golvende brede oprijlanen.
Gedurende die wandeling liet de familie Piekema mij weten welk een schande het wel niet was dat de negers in Amerika nog steeds zo werden achtergesteld.Ik kon het niet anders dan volledig beamen. Ik moest nog een volle week, tenslotte.
Mevrouw Piekema kwam ten overvloede met diverse schrijnende staaltjes van onderdrukking en discriminatie.
Toen de rondleiding ten einde was en wij in de ‘living’ een uiterst smaakvolle zeer zachte kostbare Ierse whisky uitprobeerden, verhaalde Henk over de schandelijke omgangsvormen die de vooral ‘witte politiemensen’ zich menen te kunnen permitteren in Los Angeles.
Nog meer kwam de idealistische ABN AMRO man op stoom toen hij vertelde hoe het echtpaar Timman ooit gebrutaliseerd was. De schaker wenste in hetzelfde vermalijde Los Angeles een kamer te boeken voor zichzelf en zijn toenmalige Surinaamse echtgenote.
Toen de denker zich inschreef liet de portier hem weten dat hij zijn vrouw niet mee naar
binnen kon nemen.Timman, nog niet helemaal bij de les, vroeg zich verbaasd af wat er dan wel aan de hand kon zijn, terwijl de portier al begonnen was Timmans wederhelft naar buiten te duwen.
Later bleek dat de man strikte opdracht van zijn chef had om hoeren buiten de deur te houden. Henk stikte zowat in zijn verontwaardiging. ‘Typisch weer zo’n voorbeeld hoe er tegen een zwarte vrouw werd aangekeken. Nee, als het een blanke vrouw zou zijn geweest, dan was het allemaal een stuk minder pijnlijk geweest, aldus mijn ex-buurman.
‘Een schande was het,’ blies hij, terwijl ik tot mijn schrik merkte dat ik ten prooi dreigde te vallen aan een aanval van de slappe lach. Een minuut later, terwijl ik inmiddels gierend van het lachen hulpeloos over de sofa dweilde, zag ik aan de lichaamstaal van het echtpaar dat de logeerpartij wat hen betrof nu wel gedaan mocht zijn.”

2 gedachten over “Donald Olie over Jan Timman

  1. Donald.

    Maar je houdt toch nog wel van me, Linda?! Ach lieve schat, je moest eens weten! ’s Nachts als ik in mijn bedje huilend in mijn kussen bijt. Dan heb ik toch zo’n vreselijke spijt.
    Spijt dat ik die etters nog niet veel harder heb aangepakt!

    dag lieverd, kusjes van je oom Donald!
    Ik ben gewoon veel te aardig, dat is mijn makke! 😀 😀

Geef een reactie

