1 euro. 2 auteursrecht

Ik lees vandaag in het Parool over een makelaar die beweert dat hij vijf jaar geleden een briefje zag met de mededeling: Pool, 10 euro per uur.

Dat is knap, ik heb zelf in 2001 nog nooit iemand ontmoet die al in euro’s dacht.

Tikje wereldvreemd volk, die makelaars?

Ook vandaag gelezen, nu in de Volkskrant: recensente Aleid Truijens windt zich op/verbaast zich dat in de bloemlezing over poep, samengesteld door Gerrit Komrij, een bepaald verhaal van Gerard Reve niet staat. Heeft mevrouw Truijens wel eens van auteursrecht gehoord vraag ik me dan af. Een beetje literair angehaucht persoon weet toch dat de auteursrechthebbende toestemming moet geven voor (her)publicatie. En het is toch genoegzaam bekend dat Reve erg moeilijk doet over opname in bloemlezingen? Enfin, Truijens had hierover kunnen denken.

Tikje wereldvreemd volk die recensenten?
Misschien. Maar ik denk vooral dat Truijens in de val is getrapt die ikzelf ook maar al te goed ken, namelijk via je recensie laten blijken dat je het zelf allemaal beter weet en daar dan de helft van je recensie aan besteden.

Ach wij, mensen, zo ijdel… zo schattig.

Geef een reactie

