diefstal; het laatste taboe?

 

In de serie “De tien geboden” op zaterdag in Trouw – ook te lezen op http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article7737.ece/Tien+Geboden praat menig geïnterviewde openhartig over zaken overspel, begeerte, vloeken etc. Velen erkennen bijvoorbeeld wel ‘zondige’ gedachten, over hun drang om vreemd te gaan bijvoorbeeld, wat ze natuurlijk vervolgens niet doen. Interessant vind ik altijd hun reactie op het achtste gebod: gij zult niet stelen. De meeste mensen komen dan met wat theoretische verhalen aan (artiesten/kunstenaars bijv. over ideeën overnemen van anderen, over cd’s downladen) en natuurlijk komen velen met een jeugddiefstal aanzetten. En velen zeggen dat het niet mag, of, in navolging van bisschop Muskens, alleen als je honger hebt.

Opmerkelijk en erg leuk vond ik het om afgelopen zaterdag in Trouw Arthur Japins reactie op dit gebod te lezen:
” Toen ik met Rosita Steenbeek in Rome was, heb ik in een winkel eens een truffel in mijn zak gestoken. Zomaar, omdat het me lekker leek en waarschijnlijk om indruk op haar te maken. Ze zag het en schrok. Die blik! Ik wou dat ding meteen terugleggen, maar durfde niet meer. Die ervaring heeft mij genezen. Hoe die truffel smaakte? Heerlijk.”

Japin komt dus zowaar met een relatief recente diefstal aanzetten. Dit nu vind ik leuk, hij verschuilt zich niet – hoewel ik dat van de rest van het interview niet weet… ik ga nu zijn boek De zwarte met het witte hart lezen. En ik ben echt benieuwd of Japin genezen is of dat hij dat uit zelfbescherming meldt – hij wil natuurlijk niet de hele tijd in de gaten worden gehouden door winkelpersoneel.

Voor het hele interview met Japin: http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article244253.ece/Arthur+Japin?backlink=true

Geef een reactie

