sympathieke actie en/of goedkoop engagement?

Ik lees dit in de laatste nieuwsbrief van columniste Annemarie Postma:

“OPROEP AAN DE OPINIEMAKERS VAN NEDERLAND : (PENNEN)MOED GEZOCHT
TEGEN LAFAARDS

In de week van 20 maart begint weer de gewetenloze, barbaarse slachtpartij van pasgeboren baby zeehondjes.

In 4 dagen tijd zullen door ongeveer 400 jagers ruim 300.000 zeehondjes worden vermoord en gevild (bewezen vaak levend). Sluit je ogen, en zie voor je wat voor een taferelen dat moeten zijn.

Na al die jaren is er nog steeds niets gedaan om deze weerloze beestjes met wetten te beschermen tegen vuile, goddeloze handen van de door alcohol en drugs benevelde jagers die hier slechts wat ‘pocket-money’ mee verdienen. Een zeehonden-vachtje brengt slechts ongeveer 50 euro op!

Wij worden door de Canadese regering om de tuin geleid met flauwekul verhalen en leugens om ons in het nut van dit volstrekt onzinnige bloedbad te laten geloven.

Op hun website http://www.canada.nl staat zelfs te lezen dat Canada vindt dat er wel erg veel mythes de wereld in worden geholpen over de zeehondenjacht. Zo worden er geen baby hondjes gedood, want als de jacht begint zijn deze ouder dan twaalf (!) dagen. Canada spreekt overigens niet van een ‘jacht’ of ‘ slachtpartij’, maar gebruikt de term ‘harvesting’. Er worden binnenkort dus weer een half miljoen zeehondjes ‘geoogst’.

Vorige week organiseerde de Bont voor Dieren een debat met onder andere een lezing van Professor Andrew Linzey van de Oxford University. Deze ethicus/theoloog schreef 20 boeken over ethiek en dieren. Onlangs verscheen zijn rapport ‘Public morality and the Canadian Seal Hunt’, een statement van een internationale groep ethici, theologen en filosofen over de zeehondenjacht. Hierin toont hij aan dat, in tegenstelling tot beweringen van de Canadese regering, deze jacht:
nooit ‘humaan’ kan zijn
niet streng gecontroleerd en gereguleerd wordt
de meest barbare, goddeloze denkbare slachting van zoogdieren is
van marginale economische betekenis is voor de plaatselijke bevolking
Uit zijn passievolle betoog blijkt vooral: er begint straks niet alleen weer een daad tegen weerloze beestjes, maar vooral ook tegen de mensheid zelf.

Beste collega columnisten/ journalisten. Ik heb er vorige week een column over geschreven. Hugo Borst en Kluun schrijven er DEZE WEEK in het Algemeen Dagblad ook een column over.

Wie volgt…?

Schrijf een artikel of een column, plaats een banner van de Bont voor Dieren + stukje tekst op je website of maak een vermelding in je nieuwsbrief.

Laat me weten wat je doet. Je bijdrage(n) zal ik graag in mijn eerstvolgende nieuwsbrief meenemen en kan, met je toestemming, worden geplaatst op de site van de Bont voor Dieren.

Warme groet,

Annemarie.”

Ik heb gemengde gevoelens bij deze actie. Zeehondjesjacht is gruwelijk – al bestaat de wereld heus wel voort zonder zeehonden denk ik wel eens – maar om jezelf nu als moedig neer te zetten als je de pen durft op te nemen tegen jagers…. die je dan ook nog eens lafaards noemt.hmmm. Ik heb mijn bedenkingen. En verder: zolang er mensen zijn die zeehondjesbont ( zo heet dat toch?) dragen, zal er gejaagd worden. Ik vind het wat gemakkelijk om alleen de jagers aan te klagen. Niettemin: wie zich geroepen voelt, kan een column gaan schrijven! Kluun doet het ook, dus wat let je?

 

54 gedachten over “sympathieke actie en/of goedkoop engagement?

  1. percy

    Ik komDonald. En ik ga Francois EN Annemarie uitnodigen met mij mee te gaan. Trouwens, ik heb haar gisteren gemaild via haar site naar aanleiidng van al die fuss hier. Ze leest het AD zelf niet eens blijkt, dus heeft je reacties helemaal nooit gezien, hahaha!
    ‘Broer van Ruud? mailde ze terug. ‘Dan is het goed. Doe hem de groeten!’
    Dus bij deze.
    He gozer, zie je bij je voorstelling!!!

  2. Donald

    Leuk Percy! Wat mij betreft absoluut geen ‘hard feelings’.
    Dat is het mooie van dit land, je kunt het in alles met elkaar oneens zijn, en als het goed is, maakt het geen reet uit!
    Groeten terug aan Annemarie. Zal vragen of Ruud ook mee komt. Vind het wel grappig om jullie eens in levende lijfe te aanschouwen. šŸ˜€ šŸ˜€ šŸ˜€ šŸ˜€ šŸ˜€

  3. Donald.

    Nou Sharon, ik zou zeggen: hartstikke leuk! Als je wilt weten of er nog kaarten zijn dan moet je even bellen met het kantoor tel: 020-6383971.
    Welicht tot maandag! šŸ˜€ šŸ˜€ šŸ˜€ šŸ˜€ šŸ˜€

Geef een reactie

