Identificatieplicht

Sinds 1 januari 2005 geldt in Nederland een algehele identificatieplicht. Persoonlijk heb ik nog nooit mijn paspoort bij me gehad en ik heb het ook nog nooit hoeven tonen. Wel vraag ik me iets af: wie mag mij om mijn identificatie vragen (alleen de politie?) en hoe weet ik dat zij zijn wie ze zijn? Ik bedoel: ook zij moeten zich kunnen legitimeren en hoe weet ik zeker dat hun specifieke legitimatie correct is? Kan ik bij een controle wegkomen met de mededeling: ik geloof niet dat u van de politie bent?

Overigens lees ik net in het scholierenblad Pauze een interview met Alexander Pechtold die vertelt dat we geen draagplicht qua legitimatie hebben, maar wel een toonplicht. Betekent dat dat als een agent mij om mijn ID vraagt, dat ik hem/haar mee naar mijn huis mag nemen, om aldaar mijn paspoort te tonen?

Benieuwd wat de juridisch geschoolden of gewoon verstandige denkers onder de lezers van deze log hiervan denken.

Een gedachte over “Identificatieplicht

Geef een reactie

