extreemrechts in nederland

Ik heb gisteravond de uitzending over de volksnationalisten in nederland, verenigd in de Ned. Volksunie gezien. Deze uitzending is na te zien op: http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/27297743/

Ik zag sympathieke jongens met vooral erg linkse standpunten: tegen Amerika, begrip voor radicale Moslims, tegen ‘ de rijken’ en kapitalisten. Ik dacht helemaal in een documentaire over krakers te zijn terechtgekomen toen ik zag dat Kusters zonder gas en licht zat en mopperde op beroepsverboden, werkgevers, en het vervolgens opnam voor extreem liinks.

Minder lollig vond ik het gedweep van de Volksnationalisten met de waffen SS en Adolf Hitler voor wie ze wel erg veel eerbied hadden.

Constant Kusters

Ik ga een voorspelling doen. Frits Abrahams, die onlangs in een column (http://www.nrc.nl/columns/frits_abrahams/article213129.ece ) autochtone Amsterdammers zwaar discriminerend en bevooroordeeld benaderde, zal vandaag – of in elk geva deze week- in zijn NRC-column over deze documentaire schrijven. En hij zal het citaat van ik meen Kusters naar voren brengen dat Leefbaar Rotterdam lijkt op de vooroorlogse NSB (iets wat Kusters als positief beschouwde). Hij gaat dat citaat uit zijn verband trekken en uitmelken, want zo is de vervelende Abrahams.

De uitzending riep nog een vraag bij me op: Kusters beweerde dat er veel Joden in de NSB actief waren, omdat die veel zagen in de standpunten van de NSB. Klinkt interessant, benieuwd wat ervan waar is. In elk geval zal Frits Abrahams zal dit of bestrijden of negeren in zijn column, daar ben ik zeker van.

 

5 gedachten over “extreemrechts in nederland

  1. Ivo Stork

    Twee weken geleden voorspelde ik het thema van Abrahams column correct. Met mijn vader liep ik door de Jordaan toen er iemand van zolder moest worden getakeld, drie keer raden wie er stond te kijken en wat ik de volgende dag op de achterpagina van mijn krant las.

  2. Ivo Stork

    Toch maar even snel de avondkrant uit de brievenbus gevist. Helaas Renzo, een volwaardige Nostradamus ben je nog niet; het gaat vandaag over de nieuwe film van George Clooney. Abrahams komt op voor de publieke omroep, wil de VVD soms nog meer Talpa? Een thema dat op deze weblog al eerder aan de orde is gekomen.

  3. renzo

    inderdaad, ik zag het dat abrahams het nog een dagje heeft uitgesteld. Jouw voorspellende gave is wel makkelijk hoor! haha,.

    en nu nog jouw intelligente commentaar op de docu, ivo!

  4. Donald Olie.

    Die Abrahams bestond het ooit te schrijven dat hij hoopte dat de moordenaar van Marianne Vaatstra een blonde, blozende Fries zou zijn(!)
    Dit nu, vind ik gevaarlijke en zelfs onzindelijke opvatingen.

  5. David Staal

    Als je in de plek van Fries ‘neger’ had gelezen of ‘jood’ dan waren de rapen gaar geweest in de linkse kerk.
    ‘Verdonk for president!’

Geef een reactie

