Teleurgesteld in Ronald Giphart

 

Ik ben teleurgesteld in Ronald Giphart. Dat was ik al een tijdje, maar nu helemaal. de man schrijft op de achterkant van het Algemeen Dagblad werkelijk oersaaie columns, maar dat niet alleen, afgelopen zaterdag schreef hij over dat hij bij de begrafenis van schrijver Henk van Woerden was geweest.

Ik heb Giphart – en ik heb zijn boeken en heel veel interviews met hem gelezen – nooit kunnen betrappen op interesse voor de persoon Van Woerden. Dus ik kan eigenlijk niet anders concluderen dan dat Giphart zijn uitnodiging voor de begrafenis van Van Woerden te danken heeft aan zijn schrijversschap en dat Giphart nu echt behoort tot het literaire circuit. Ging hij in Giph, zo’n tien jaar terug, nog tekeer tegen het ‘ litterair plantsoen’ (en beschreef hij prachtig wat een eikel Jeroen Brouwers in het echt bleek te zijn), nu maakt hij er zelf deel van uit. Ach, ik had het ook al gezien in zijn Privédomeindagboek over 2001, waarin hij rept over tal van contacten met mensen uit de literaire wereld, en zelfs hoe aardig voormalig vijand Tom van Deel is.

Walg walg. Giphart zal wel milder zijn geworden, zoiets. Maar toch ben ik teleurgesteld. Omdat zijn AD-columns slecht zijn, en omdat ik verwacht dat iemand toch iets minder zijn oren laat hangen naar de macht.

Foei.

PS Als u zo’n column van Giphart wilt lezen: hij staat niet op de AD-site. Eens in de twee dagen, op de achterkant van de krant. Dus u kunt een euro offeren of heel snel de krant bekijken . De column is doorgaans zo flut dat dat laatste wel kan. Laat u de krant wel heel?

13 gedachten over “Teleurgesteld in Ronald Giphart

  1. renzo

    Ik word nog bozer. Lees net een stukje van Giphart in Rails waarin hij zegt dat hij bijv. het boek ‘ Hoer’ van Nelly Arcan niet in de trein zou lezen, omdat mensen dan zouden kunnen denken…. Wat is Giph braaf geworden

  2. Joost

    Ik snap niet dat je in dat rijkeluiskindje teleurgesteld kan zijn. Die boeken van hem zijn behoorlijk puberaal dus waar je teleurstelling nu vandaan komt…

  3. Donald Olie.

    Aart, je moet wel je klassieken kennen! Ik heb die Berg ooit eens een interview afgenomen voor het kwaliteitsblad Aktueel. Een grotere paardenlul moet ik nog meemaken. Toen ik en passant en voor de grap informeerde of ie nog steeds zoveel snoof werd meneer zo boos dat ie geen medewerking meer wilde verlenen aan het interview, m.a.w. we mochten hem niet portretteren. Net toen de redaktie bedacht dat het wel leuk zou zijn als er een foto zou worden genomen dat ik Gert Bergs afbeelding op mijn knie stuk zou slan, draaide hij bij en verleende toch nog medewerking. Of ik dan de vraag ‘snuif jij nog steeds zoveel?!’ wilde veranderen in ‘Spuit jij nog steeds zoveel?!’ Want spuiten is natuurlijk veel minder erg dan snuiven!

  4. Cowboy Aart

    Naldo, je hebt een keer een feessie bezocht, van iemand, die van je wilde weten, hoe Gert Berg, Andrxc3xa9 Hazes en Miep Brons (?) in het echt waren.
    Dat heb je me zelf verteld, nadat je er ’s nachts uit bent gegooid en je een heel end moest lopen, om bij de dichtsbijzijnde taxistandplaats te komen.
    Beste mensen, dit is een waar verhaal. Want die taxichauffeur, dat was ik.

  5. Donald Olie.

    Aart; ik heb ten onrechte geschreven dat je je klassieken niet kende. Dit nu is een gemene aantijging die ik dan ook direkt terug neem. Dat je meent dat Gert Berg een vriend van mij zou zijn is onjuist.
    Maar omdat mij nu blijkt dat jij, afgezien van deze misstap, terdege op de hoogte bent van mijn geschriften vergeef ik je dit graag!
    Blijf de blijde Boodschap verkondigen, Aart!

  6. Aart

    Donald, alles is vergeten en vergeten.
    Kom je volgende keer weer op de club?
    We zijn nu bezig met Sein und Zeit pag. 271 t/m 382 (Groninger editie). Neem je je Tefalpannetje mee?:-)

    Je cowboy!

  7. Henrik

    Er zijn maar heel weinig schrijvers die zich kunnen permitteren, zonder zichzelf commercieel in de weg te zitten, om schijt te hebben aan het literaire circuit. Nederland heeft er een gehad, die tot aan zijn dood meer literaire vijanden had dan dito vrienden, dat was W.F. Hermans. Ik geef toe, het is dwaas om hem te vergelijken met ene meneer Giphart.

  8. BJ

    Ik was nog redelijk enthousiast over de eerste twee boeken van Giphart. Meende ook dat hij zich met het ouder worden verder zou ontwikkelen. Naar mijn gevoel is hij volledig blijven stilstaan. Nu is Giph een oudere jongere die puberale boekjes schrijft. Zijn laatste boek, Troost, werd redelijk ontvangen door de recensenten, maar ik vond het verschrikkelijk zwak. Geen clou, geen pointe, geen boodschap.
    Lees Houllebeqc!!!

Geef een reactie

