Schaakcafé Gambiet dicht per 1 december a.s.

door Lydia van der Weide

Met het overlijden van schaker en café-eigenaar Menashe Goldberg begin dit jaar is de toekomst van Schaakcafé Gambiet onzeker geworden. Sinds afgelopen vrijdag is de kogel door de kerk: per 1 december a.s. zal de zaak gesloten zijn. Dit unieke Schaakcafévan Amsterdam, liggend aan de Bloemgracht, opende bijna 25 jaar geleden voor het eerst haar deuren. Gambiet heeft een sterk sociale functie en is méér dan een schaakcafé. Het is een geliefde plek, een toevluchtsoord haast, voor schakers en voor de vele andere vaste bezoekers die dagelijks Gambiet binnenstappen. Een prettig gesprek, een potje schaak of een spelletje kaarten maakten van het café een aangename plek. De locatie werd ook druk bezocht door nationale en internationale schakers van niveau. Kortom, een heel bijzonder stukje Amsterdam zal met de sluiting verloren gaan.

Oproep namens het bestuur: De schaaksociëteit Gambiet (Bloemgracht 20), is op zoek naar een nieuwe behuizing. Gevraagd wordt een huurovereenkomst
voor een eenvoudige (bedrijfs)ruimte van 100-150 m2, gevestigd in of rond het centrum. Gedacht wordt aan een locatie in een souterrain of op de begane grond, met toilet(ten) en zo mogelijk een bar. Indien deze voorzieningen niet aanwezig zijn, dient het mogelijk te zijn dat de vereniging deze laat aanbrengen. Onze activiteiten zijn niet-commercieel, en de op te brengen huurprijs ligt daardoor onder horeca niveau.

2 gedachten over “Schaakcafé Gambiet dicht per 1 december a.s.

  1. Edwin M

    Sorry dat ik het zeg, maar dat is echt K.U.T. nieuws.
    Ik had er graag nog een keer langs gegaan. Nu zal ik het nooit te zien krijgen. Zoiets moet toch behouden blijven. Wat ik ervan heb begrepen, moet dat onderhand een schaak historisch cafxc3xa9 zijn.

  2. Alex van der Heijden

    L.s., vanuit Arnhem betuig ik mijn medeleven, zoals dat zo mooi heet, aan jullie daar in Amsterdam, en verder aan iedereen die dit leest en die plekken als het voormalig cafe Gambiet ter harte gaat. Ik ben ervan geschrokken, eerst van Goldbergs overlijden, en nu net van het sluiten van de deuren van dit schaakhol. En dat terwijl ik er nog nooit ben geweest -ik kan de haren wel uit mijn kop trekken. Uitgerekend morgen was ik van plan om een kleine pelgrimage naar dit heiligdommetje te ondernemen, en ik dacht: even kijken op internet of Gambiet nog… Maar ja, dat is mijn eigen huilerigheid… Voor de vaste kliek moet het nog veel harder schrikken zijn (aan de andere kant: jullie hebben deze plek tenminste nog gekend, ik niet. Is het voor mijn soort niet het ergste? Wij, onkundigen, kunnen er nooit meer heen. Bitter, bitter grieft het mij. Gelukkig heb ik hier in Arnhem nog Cafe Van den Brink). Of is het beter zo, nu, nu Menashe Goldberg er niet meer is? Was er dan niemand in staat om de tent over te nemen, in welke vorm dan ook? Wie sterkte nodig heeft om de teloorgang te dragen, die krijgt het van me. Ik groet u!

Geef een reactie

