Mooie en slechte/belachelijke begin- en slotzinnen

De mooiste slotzinnen van boeken/verhalen/columns die ik ooit las:

Het is voorbij, ik ga mij douchen – Peter Winnen / Van Santander tot Santander

De enige die mijn vriend kon zijn, kon het niet meer zijn – Boudewijn van Houten / Onze Hoogmoed

Ben je naakt? – Laurie Langenbach / Geheime liefde

Hij hoorde hierna niets meer van haar – Theo Kars – De koorts van het verstand: of Alice

De taxistandplaats bleek slechts een half uur gaans te zijn – Donald Olie / Toppertjes . Uit: Van de wilde honden besnuffeld

De mooiste beginzinnen van boeken/verhalen/columns die ik las:

Ik heb me jaren verheugd op de dag dat mijn moeder zou sterven. Niet omdat ik haar zoveel slechts toewenste. Maar omdat ik dan eindelijk met mijn vader zou kunnen praten – Boudewijn van Houten / Fout

Hugo Verwey vond werken afschuwelijk – Theo Kars / De verleider (oudere drukken, in de laatste druk uit ik meen 1996 is deze zin gewijzigd in het mindere: ‘Hugo Verwey had een hekel aan werken’)

Ik zag Rosenfeld terug in Club 26; het grootste illegale speelhuis van Amsterdam – Tim Krabbé / Full prof. Uit: De paardentekenaar en andere verhalen

In de tram kreeg Jacobson een nieuw idee voor zijn Bodemloze Put – Tim Krabbé / Meester Jacobson. Uit: De paardentekenaar en andere verhalen

Het was lekker weer en ik was 22 jaar – Hans Böhm / De draaideur. O.a. gepubliceerd in het tijdschrift SIC, 2001

God, wat was ik ongelukkig in die tijd. Meisjes kon ik niet te pakken krijgen. En bij mijn vrienden voelde ik geen geestverwantschap – Boudewijn van Houten / Onze Hoogmoed

De slechtste/belachelijkste/idiootste slotzinnen die ik ken:

U begrijpt, wij kwamen niet meer bij van het lachen – Theo Kars / Column uit Aktueel, jaren tachtig (in mijn herinnering)

Krantenlezen is het mooiste dat er is. Behalve het minnespel natuurlijk. Peter R. de Vries / Column uit Panorama, 2003 of 2004 (in mijn herinnering)

Uiteraard is deze selectie zeer persoonlijk en subjectief en ga ik dus af op wat ik mooi of stom vind. Aanvullingen zijn zeer zeer welkom!

Voor enkele van de mooie slotzinnen ben ik schatplichtig aan de website van Tim Krabbé. Zie: http://www.xs4all.nl/~timkr/text/v&a91-120.htm

27 gedachten over “Mooie en slechte/belachelijke begin- en slotzinnen

  1. Liesbeth

    Mooie openingszin:
    Ik ben gedoemd voor altijd terug te denken aan een jongen met een afgeknepen stem – niet vanwege die stem of omdat hij de kleinste mens was die ik ooit heb gekend en zelfs niet omdat hij de bewerker was van mijn moeders dood, maar omdat hij er de oorzaak van is dat ik in God geloof; ik ben christen vanwege owen Meany.
    (Bidden wij voor Owen Meany – John Irving)

  2. Trude

    ”Vaarwel,’zei ik, hem mijn hand toestekend. Hij gaf mij de hand en glimlachte nauwelijks merkbaar, maar zo deerniswekkend, dat ik wel kon huilen.
    ‘Wel, u moet me niet kwalijk nemen…’herhaalde hij de woorden, waarmee hij ook zijn hele verhaal had besloten.’

    Van welk boek is dit het slot?

  3. Donald Olie.

    Hier het intro uit het boek ‘Suss de jood’ van Lion Feuchtwanger.

    ‘Als een net van aderen verknoopten straatwegen zich over het land, elkaar kruisend, zich vertakkend, in elkaar opgaand. Ze waren verwaarloosd, vol stenen en gaten, verbrokkeld, overgroeid, wanneer het regende een bodemloze poel en bovendien overal door sluitbomen onderbroken. In het Zuiden, in de bergen, versmalden zij zich tot voetpaden, hielden op. Het bloed van het ganse land vloot door deze aderen. De hobbelige, bij zonneschijn stoffig opengebarsten bij regen vermodderde straatwegen waren de beweging, het leven, de adem en de hartslag van het land.’

    Dit nu acht ik het mooiste intro van het mooiste boek dat ik ken.

  4. Fleur

    “Het was op een mistige vrijdagmorgen dat bij mijn Mickey Maus (het is een Duits exemplaar) zijn neus rondjes begon te draaien en hij daarbij zijn hand obscene gebaren liet maken. Ik nam de telefoon op, lied een scheet en sprak koelbloedig: Detective bureau ‘Opgelost’. ”

    Uit voorwoord van “Zo rond als een dubbeltje”
    (B. Bouwleeuw, 1990). Het boek waarin met wetenschappelijke argumenten aannemelijk wordt gemaakt dat de aarde niet bolvormig maar plat is.

  5. renzo

    ” Het was op een mistige ” etc., bovenstaande zin dus, is van Johannes Lijzenga, die naam wil ik hier toch even noemen. Het zijn de beginzinnen van ” kort verhaal of dat wat het had moeten zijn”.

  6. Hugo

    ter info. De eerste zin uit “Kort verhaal of dat wat het had moeten zijn” is nog altijd (letterlijk):

    Het was op een mistige vrijdagmiddag, het staat me nog goed voor ogen, toen bij mijn Mickey Maus (het is een duits exemplaar) zijn neus rondjes begon te draaien en hij daarbij zijn hand obscene gebaren liet maken. Ik nam de telefoon op, lied een wind, en zei koelbloedig: ‘Detectiveburo “opgelost” ‘.

  7. Helmut

    Het detectiveburo heet “opgelost”. Is oplossing niet “Endlosung”, in het Duits? Ik vind het maar verdacht, dat er sprake is van een Duits exemplaar.
    Anderzijds lijkt me de naam van de auteur (Bonne Bouwleeuw), via z’n initialen (B.B.) een verwijzing te zijn naar de Berscherming Burgerbevolking, een organisatie,
    die sinds jaar en dag pal heeft gestaan voor de trots van de Nederlandse (bouw)leeuw.
    Treffend ook de verwijzing naar het liedje “Bonnie (Bonne) kom je buiten spelen” van de zangeres Bonnie St. Clair, waarbij we ons moeten realiseren, dat Bonnie binnen is, dwz in een gebouw. Dwz Bonn(i)e (in een ge)Bouw(leeuw). Denk ook aan het lied “Kom van dat dak af”, van de producer van St.Clair (Peter Koelewijn), dat zich ook afspeelt rond een gebouw (te weten, dat, waar het dak zich op bevindt).
    Aangezien St.Clair een Franse naam is, vind ik dat de Europese gedachte via de trits (Nederlandse) leeuw, Maus/Endlosung en St.Clair aardig naar voren gebracht wordt. Hulde!

  8. Peter

    “Het had niet veel gescheeld of Albert Speer, die ik aardiger begon te vinden naarmate ik hem beter leerde kennen, was in de nacht van 16 op 17 oktober opgehangen.”

    Gitta Sereny; Albert Speer Verstrikt in de waarheid

  9. Peter

    Reiner: About four days ago a plane landed in Idlewild Airport. The plane came from the Middle East, bearing a man who claims to be two thousand years old. He spent the last six days at the Mayo Clinic. Sir, is it true that you are two thousand years old?
    2000: Oh, boy. Oh, yes.
    Reiner: You are two thousand. It’s hard to believe, sir, because in history of man nobody has ever lived more than a hundred and sixty-seven years, as the man from Peru was claimed to be. But you claim to be two thousand.
    2000: Yes. I’ll be – I’m not yet – I’ll be two thousand October 16. This month, yes.

    The 2000 year old man
    by Mel Brooks and Carl Reiner, illustrated by Leo Salkin, Warner Books, 1981

  10. Bernard

    Ieder zijn voorkeuren. Hier drie mooie slotzinnen van Herman Brusselmans.

    “En ik stel haar, met een stem die schor is van de angst, de vraag die mij, sinds ik geboren ben, in leven houdt.” (Zul je mij altijd graag zien?)

    “Wel wist ik dat de toekomst van Katia er niet zo prettig uitzag.”
    (Het oude nieuws van deze tijden)

    “Hij klauterde op een keukenstoel, maakte het touw vast en hing zich op.”
    (Het einde van mensen in 1967)

    De laatste roman begint overigens met de prachtige zin “Het was toeval dat in de eerste week van maart 1967 niet xc3xa9xc3xa9n maar twee van de drie cafxc3xa9s in de Pilaarstraat in Lensbeke hun deuren sloten.”

  11. Donald Olie.

    1981. De champagne stond klaar. Goed gekoeld. Die had ik ’s middags al in de ijskast gezet. Drie flessen Dom Perignon.

    Uit ‘De ontvoering van Alfred Heineken.’

  12. renzo

    Een uiterst curieuze brief die ik ooit kreeg begon als volgt:
    ” in het ongelijk gesteld, althans dat wat te verwachten viel, gebeurde niet: miss pepper, dat loopse teef van Hare Majesteit is dood.”

    Het heeft iets poetisch, ja.

  13. Peter

    Verder is Renxc3xa9 Appel fan van Gerben Hellinga (o.a. auteur van thrillers), die ik (ook) erg goed vindt. Heel goed zelfs.
    De boeken van Appel zelf daarentegen…
    om de paar bladzijden clichxc3xa9 als (uit m’n hoofd) “het landschap schoot hij hem voorbij” (over iemand, die in de trein zit) of “de regen viel met bakken uit de hemel”, etc.
    Verder: Appel heeft altijd plots, gebaseerd op waar iedereen het (het jaar ervoor) over had. Heeft xc3xade al een boek over terrorisme geschreven? Toegegeven: “De derde persoon” heeft een goed plot, maar ook hier…
    de pers schrijft: “Knap, dat Appel zo goed de taal van de gewone man weergeeft.” Tja, vind je het gek: binnen uit buiten de aanhalingstekens kom je dat taalgebruik tegen!

  14. Pe(t)er

    p.s. Ik heb maar een paar boeken van Appel gelezen.
    Wat ik niet begrijp is, dat z’n boeken voor “literaire thrillers” doorgaan. ’t Is misschien als met Suske en Wiskes nxc3xa1 de dood van Willy Vandersteen: je gaat ze vergelijken met het (beste) werk van de meester zelf.
    Als ik Appel langs een literaire meetlat leg, zeg ik “???”,
    terwijl de boeken op zich misschien niet onaardig zijn.
    Ik vermoed, de z’n (/de Nederlandse) uitgever(s) na het succes van NIcci French (ook al vreemd, om die boeken “literaire thriller” te noemen, maar goed) dacht(en): zoiets moeten we in Nederland ook hebben. Ging men er van uit, dat thrillers normaliter niet literair zijn? Of gaat men met terugwerkende kracht bv. “Het stenen oordeel” literair noemen?

  15. Trude

    Renxc3xa9 Appel is ooit begonnen met het schrijven van korte verhalen voor literaire tijdschriften.
    Zijn stijl vind ik nog steeds goed (voor de voorbeelden zal ik eens in zijn boeken gaan graven), maar die plots! Tenenkrommend!
    De meeste thrillers zijn inderdaad niet om te lezen, zo schrijft de in VN veelgeprezen Harlan Coben een nogal houterig proza.
    Ruth Rendell hoorde toch bij de ‘psychologische’ thriller?

  16. Peter

    De meeste thrillers zijn inderdaad niet om te lezen?
    Vind ik wel meevallen, hoor.
    Een greep:
    De dag van de jakhals Frederick Forsyth
    De man van St. Petersburg Ken Follet
    Willekeurig wat van Gerben Hellinga
    div. John leCarre
    Sjowall en Wahloo (Martin Beck!)
    James Bond van Ian Fleming
    Praten met vreemde mannen Ruth Rendell

    Ja, Ruth Rendell zou je psychologische thrillers kunnen noemen.

    You know what bothers me? Dat Heleen van Royen niet meer in Het Parool staat. Ik vond haar columns fantastisch.
    Het stempel, dat ze altijd over sex zou schrijven, klopte niet. Persoonlijke stukken. Bv. over de verhouding tot haar vader, die zelfmoord gepleegd had, toen ze klein was en die ze dat verweet. Wonderlijk, dat niemand een link gelegd heeft tussen dat gegeven en haar motief (bewust of onbewust) om het bewuste artikel over Rob Oudkerk te schrijven. Voor veel mensen geldt HvR als een soort rellerige pulpschrijfster, die Oudkereks bekentenissen heeft aangegrepen om te scoren. Mogelijk klot dat laatste tot op zekere hoogte, maar oik zie de behoefte om een echtgenoot en vader aan te confronteren met on-vaderlijk, on-echtegenotelijk gedrag. Ofzoiets.

  17. renzo

    Heleen is zelf opgestapt Peter. De druk werd te groot voor haar, dat zei ze zelf. dus het hoeft jou niet te verwonderen dat ze weg is. Verder helemaal met je eens, die columns gingen over van alles en nog wat. maar ja, een column over seks en je bent een seks-schrijver. Ach ja. De mensen oordelen maar.

    Zo en nu gaan we weer over naar begin- en slotzinnen! Begrijp u? En ik ga een apart logje over Rene Appel openen!

    😀

  18. Peter

    “bothers” betekent volgens mij “zorgen baren” oid.

    Maar enfin, hier weer een mooie openigszin:

    “In mijn jeugd borg Nijmegen juist xc3xa9xc3xa9n procent van de Nederlandse bevolking – en het heeft dit aardig volgehouden tot nu toe.”

    M(arinus). van der Goes van Naters; Met en tegen de tijd

  19. Yvonne

    “In Praag wonen meer dan een miljoen mensen die ik hier maar niet xc3xa9xc3xa9n voor xc3xa9xc3xa9n zal opnoemen.”

    Ludvxc3xadk Vaculxc3xadk; Guinese Biggetjes

  20. ineke

    Weet een van jullie van wie deze slotzin is:
    En het was nog lang onrustig in de stad.
    Ik vind het echt een zin voor Heere Heeresma, maar kan hem nergens vinden. Weet wel dat Freek de Jonge hem gebruikte, maar volgens mij is hij niet de bedenker van de zin.

  21. kees sluys

    ‘Hugo Verweij vond werken afschuwelijk’ is zeker een meesterlijke beginzin.
    Kars veranderde de zin echter niet in: ‘Hugo Verweij had een hekel aan werken’, maar in: ‘Hugo Verweij verfoeide werken.’
    Nog slechter dus.
    Laat het niettemin gezegd zijn: Kars is en blijft een zeer ondergewaardeerd auteur.

Geef een reactie

