Drie keer in het pak genaaid

Dit stuk stond eerder in Het Parool, 13 augustus 2005

Nieuwe ziektekostenpremie voor kleine zelfstandigen een ramp

door Rik Smits, freelance journalist/ondernemer

Gelijke rechten gelden voor iedereen in Nederland, maar niet voor ondernemers. Dat zijn niet de dure, strakgepakte graaimanagers die zich veilig in loondienst ondernemer noemen, maar de 600.000 zelfstandigen in ons land: kleine winkeliers, advocaten, loodgieters, schrijvers en tekenaars, architecten, boeren en tuinders, meubelmakers, huisartsen, restaurateurs, vrachtrijders, edelsmeden, journalisten en nog veel meer. Al die mensen, tezamen zo’n tien procent van de werkende bevolking, hebben geen recht op voorzieningen als WAO en WW, ontslagbescherming of gouden handdrukken. Dat is niet zo erg, ze kiezen zelf voor het vrije ondernemersbestaan.

Wel erg is dat het nieuwe ziektekostenstelsel voor hen op een regelrechte financixc3xable ramp dreigt uit te draaien. De boosdoener is de zogenaamde ‘inkomensafhankelijke bijdrage’ waarover het Parool op 6 augustus berichtte, die in feite gewoon een werkgeverspremie is: de werknemer of uitkeringsgenieter betaalt formeel, maar de werkgever of uitkeringsinstantie moet het betaalde volledig aan hem vergoeden. Maar zelfstandigen hebben per definitie geen werkgever.

Pech, zegt politiek Den Haag achteloos, dan draaien ze zelf maar voor die premie op, een aderlating van al gauw (namelijk bij een bruto gezinsinkomen – man en vrouw samen dus – van 42.000 euro) de maximale 1875 euro per jaar. Het klinkt onvoorstelbaar in een net land, maar vele tienduizenden zelfstandigen worden zo ruimschoots meer dan dubbel aangeslagen voor een basisverzekering die juist voor iedereen gelijk moest zijn – geen 1100 à 1200, maar rond de 3000 euro. Dat topbedrag betalen ze niet allemaal, maar ook met de beloofde zorgtoeslag zijn zelfs zelfstandigen die slechts een inkomen op bijstandsniveau verdienen, en dat zijn er nog heel wat, fors duurder uit dan, pak hem beet, Albert Heijns Anders Moberg of minister Hoogervorst zelf.

Zelfstandigen zijn hun eigen werkgever, is de redenering, dus moeten zij zichzelf maar vergoeden. Maar dat is onzin. Als zij hun eigen werkgever zijn, zijn zij a forteriori ook hun eigen werknemer, met recht op toegang tot WAO, WW en alle andere werknemersrechten, en dat is niet zo.

Maar dat is niet de enige manier waarop ondernemers in het pak worden genaaid. Zelfstandigen doen als groep sinds jaar en dag aantoonbaar verreweg het minst een beroep op de gezondheidszorg. Ze zijn zelfs zulke ‘goede risico’s’ dat de ziekenfondsen als leeuwen om hun klandizie vochten toen zelfstandigen een paar jaar geleden door minister Borst in groten getale het ziekenfonds in gedwongen werden. Ook bij een precies gelijke premie worden ze dus ten opzichte van werknemers al flink te hoog aangeslagen.

Zelfs als je dat wilt vergoelijken met een (nogal eenzijdig) beroep op solidariteit, daarmee houdt de ongelijke behandeling nog niet op. Het geld van die werkgeverspremies komt namelijk niet uit de lucht vallen. Dat moet de werkgever eerst verdienen, en dat kan maar op een manier: uit de consumentenprijzen. Bij elke boodschap subsidixc3xabren de zelfstandigen dus nog eens de werknemers en uitkeringstrekkers van Nederland, inclusief de minister.

Dat is geen vestzak-broekzak kwestie. Grote bedrijven en uitkeringsfondsen kunnen de extra lasten vertalen in onmerkbaar kleine prijs- of premiestijgingen. Een zelfstandige moet met zijn veel kleinere omzet voor hetzelfde effect zijn tarieven fiks verhogen, en dat pikken zijn klanten niet. Zo wordt het half miljoen mensen dat bij uitstek doet wat dit kabinet wil: ondernemen, innoveren, hun eigen broek ophouden en vaak ook die van anderen, driedubbel gepakt.

Rik Smits heeft twee websites, een met Liesbeth Koenen: http://www.peptalks.nl en een alleen: http://www.xs4all.nl/~riksmits

13 gedachten over “Drie keer in het pak genaaid

  1. Liesbeth

    Zeg Renzo, niet om het een of ander, maar zou het niet een goed idee zijn er effe bij zetten dat dat stuk zaterdag in Het Parool stond? Vandaag stond daar trouwens een brief in van iemand die vond dat alle zelfstandigen maar eens een week moesten gaan staken. Hebben ze veel meer reden voor dan die verwende ambtenaren van de vuilnisophaal (ik citeer even vrij uit het hoofd). Maar ja, ze dacht ook weer dat het afschaffen van de WAZ akelig voor ons is. De overheidspropaganda daarover heeft echt verbazend goed gewerkt. En Trude, protesteren met z’n allen: er is niet een ‘z’n allen’, dat maakt het zo lastig. Je hebt wel het PZO (Platform Zelfstandige Ondernemers), ontstaan toen dat achterlijke verplichte ziekenfondsgejojo begon, maar die lijken wel in een moeite door geheel gexc3xafnstitutionaliseerd te zijn. Formele brieven, ‘overleg’ in Den Haag, dat werk, niks dat nou ’s zoden aan de dijk zet. Nogal jammer.

  2. renzo

    Joh mensen, de klootzakken in den haag interesseert het echt geen ene moer hoor wat wij vinden. Ze zitten in de slag met de grote ondernemers.

    De klootzakken zitten er echt niet voor de rechtvaardigheid hoor, of voor het landsbelang of weet ik wat. Maar gewoon om zoveel mogelijk te graaien. Hun daden wijzen mijn gelijk uit.
    Kijk, er zijn soms mooie woorden van de politici, maar ik heb inmiddels geleerd dat je mensen op daden moet beoordelen. Nou, conclusie is dan: den haag lust
    kleine ondernemers niet, wil ze naaien. Conclusie 2: Het interesseert ze allemaal NIETS, als ze maar mee kunnen graaien en/of meedraaien in de
    baantjesjacht.

    Ik verwacht van Den haag helemaal niets meer. Het zijn hufters, allemaal. Toezeggingen dat er wat voor ondernemers gedaan zal worden?? Die zijn er, maar Ik
    geloof het niet. Op leugenaars kun je immers niet rekenen.

    Dit in ernst,
    Renzo

  3. Trude

    Je hebt toch de VVL? Zo zullen er nog wel meer beroepsverenigingen zijn. Die kunnen toch samen iets organiseren?
    Ik denk niet dat het iemand iets kan schelen als een schrijver staakt. Als ik door griep wordt geveld is er niemand die het opvalt. Dat is nou het probleem van de kleine zelfstandige!

  4. Liesbeth

    Grinnik, Renzo, je klinkt als de eerste de beste ouwe taxichauffeur! Met boos zijn schiet je niet veel op, noch met Den Haag van kwade wil betichten. Zo zullen ze het zelf zeker niet zien. Geen mens vindt zichzelf een zakkenvullende leugenaar, en daarvoor uitgemaakt worden maakt alleen maar kwaad.

    De vraag is hoe je kunt zorgen dat je wxc3xa9l interessant wordt voor politici, dat er met je te ‘scoren’ valt voor ze, om het maar eens in jouw geliefde sporttermen uit te drukken. Want zo werkt het nou eenmaal. Als je iets constructiefs wilt doen, moet je je dat afvragen. En nee, daar heb ik geen antwoord voor klaar.

    Mensen organiseren is helaas notoir lastig. Een winkeliersvereniging voor xc3xa9xc3xa9n straat krijg je al nauwelijks op een lijn. En veel organisaties doen vooral vergaderrondjes, waarbij het ze blijft ontbreken aan ideexc3xabn en slagkracht. Mogen ‘meepraten’ vinden ze al mooi, dat ze zo onschadelijk gehouden worden, hebben ze niet door.

    Overigens wordt het hoog tijd dat jij je visie op wat taalkundigen zijn en doen bijstelt. Het zijn juist de niet-taalkundigen die me altijd weer komen vertellen dat ik geen spreektaal mag schrijven, of die, helemaal ziedendmakend, mijn teksten zonder overleg aanpassen voor publicatie. Zonder dollen: over dit soort dingen heb ik juist altijd conflicten met redacteuren.

  5. renzo

    Oh maar ik maakte en geintje Liesbeth, over jouw taalgebruik, ik vertelde niet dat jij woorden niet mocht gebruiken…

    Ehm, ik taxichauffeur, nou dat moet dan maar. Het is gewoon wel waar!! Ik neem aan dat je het negatief beodoelt, maar ik vind dat die ouwe taxichauffeurs gewoon gelijk hebben.
    En scoren en constructief doen?? ik weet ook niet hoe, ik weet alleen wel dat de politici alleen maar aan zichzelf en hun vrindjes denken. Het is niet anders… zucht.

    wat ik bedoel is dat we gewoon 0,0 moeten verwachten van politici. Met ons is nu niet te scoren, dus moet je erop rekenen uitgemergeld, gepakt en genaaid te worden…

    Zo gaat dat in de harde mensenwereld en het zal zo blijven. Leuk dat jij nog zo optimistisch bent, maar eh… ik allang niet meer

  6. Liesbeth

    Als ik iets niet ben dan is het optimistisch. Maar dat neemt niet weg dat woede en verontwaardiging slecht voor je hart zijn, tijd en energie kosten en wanneer ze al opgemerkt worden door de ‘tegenpartij’ hooguit contraproductief zijn. Alleen ‘verzamelde’ woede kan soms iets uitmaken als het gaat om een partij die vooralsnog onvoldoende macht bezit. Zoals mijn moeder altijd zei: als ik boos word dan is dat een teken van onmacht.

    Wie van zijn onmacht af wil, moet dus voorbij de woede. Zie het als een variant op ‘wie niet sterk is, moet slim zijn’. Dat is in de loop van de tijd echt mijn diepe overtuiging geworden. Wat iets anders is dan dat ik die altijd zo knap in de praktijk breng…

  7. renzo

    Maar we hebben ook onmacht, Liesbeth! De hufters hebben de macht en wij niet! Dus ja, moeten we dan maar naar macht gaan streven??

    Ik ben trouwens minder boos dan jij wellicht denkt! Ik ben de boosheid al bijna voorbij en moet er af en toe om lachen – ik accepteer de waarheid al bijna. En ja, als ik in den haag zou zitten zou ik natuurlijk net zo’n vieze vuile gore klootzak zijn als de anderen.

    Haha

  8. Trude

    Dat staken zie ik niet zitten. Heeft geen effect.
    Wel als je je gaat vertonen in Den Haag met spandoeken en woest geschreeuw.
    Zoiets kan toch wel worden georganiseerd via de bonden?
    Interessant is de kleine zelfstandige niet voor politici. En kunstenaars zijn dat al helemaal niet, nooit geweest ook.

  9. Ko van Dijk

    Veel van die kleine zelfstandigen zijn zogenaamde ‘gedwongen’ ondernemers. Er waren/zijn geen banen voor hen omdat ze te oud zijn bijvoorbeeld. En te oud wil zeggen boven de 40. Deze mensen, waaronder ik, zouden anders aangewezen zijn op de bijstand. Van de bijstand kun je niet leven en dus begonnen we uiteindelijk voor ons zelf. Daarmee hebben we de schatkist niet alleen geld bespaard maar ook geld opgeleverd.

    En inderdaad we zijn geen risicogroep. Elke dag dat we ziek zijn verdienen we niets. En dus wordt maar spaarzaam een beroep op het Ziekenfonds gedaan. En dat wist oma Borst maar al te goed toen ze ons in het ziekenfonds dwong. Zo kon ze mooi het gat in haar begroting dichten.

    Het wegvallen van de particuliere verzekering is inderdaad een enorme ramp. Het zogenaamde gelijkheidsbeginsel gaat voor ons niet op. Probeer maar eens kwijtschgelding van de gemeentelijke belastingen te krijgen als je inkomen als zelfstandige onder de bijstandsgrens komt. Betalen meneer of anders gaat u maar failliet!

    Dit land is corrupt en verziekt. Ik schaam me dat ik Nederlander ben.

  10. Ivo Stork

    Interessante discussie, vooral nu ik ook zelf direct betrokken ben. Excuses aan Renzo, mocht ik vroeger niet opgelet hebben als jij begon over het slechte lot van de zelfstandige zonder personeel (ZZP’er).

    Twee vragen van mijn kant aan de goed ingevoerden: ten eerste, die inkomensafhankelijke bijdrage komt toch in de plaats van de al bestaande Zfw-premie en ten tweede, was de particuliere ziektekostenpremie niet veel hoger dan de ziekefondspremie?

Geef een reactie

