Boek Coke – Ad Fransen

door Renzo Verwer

Ad Fransen, hier rechts van Theodor Holman.

Ooit nam ik een snuifje cocaïne. Het was geweldig, en daardoor ook reuze gevaarlijk, spul. Ik voelde me fantastisch 5 minuten na het snuifje: ik was de leukste, vriendelijkste, grappigste, aantrekkelijkste, bijzonderste mens ter wereld. Wat voelde ik me verheven boven anderen en tegelijkertijd ook eenzaam! Ik ging naar huis en sliep lang, een wonderlijke ervaring rijker.

Met veel plezier las ik dan ook “Coke”. Journalist Ad Fransen, momenteel adjunct-hoofdredacteur van HP/De Tijd, publiceerde onlangs dit boek over zijn jarenlange cokeverslaving.

Ik heb geen tijd voor een recensie, volsta met een paar citaten:

” Coke maakt je energiek en zelfverzekerd, maar ook loslippig, arrogant en cynisch. De roes zorgt ervoor dat je wildvreemden je diepste geheimen vertelt terwijl je vrienden van je vervreemd raken. Je denkt dat de oplossing van het wereldraadsel in je handen ligt. Tot de coke is uitgewerkt..”

Ander citaat: ‘Geef me een plattegrond van Amsterdam en een doosje spelden, liefst met van die rode knopjes. En in een mum van tijd zorg ik ervoor dat die hele kaart – van het Oosterpark tot de Haarlemmerpoort, van de Zeedijk tot het chique Amsterdam-Zuid – bezaaid is met rode puntjes. Allemaal deal-adressen waar je terecht kunt voor je coke. En geef me er nog een liniaal bij en een rood potlood bij en ik trek een wirwar aan lijnen. Dat zijn cokeroutes. Van taxi-chauffeurs, fietskoeriers, scooter-Marokkaantjes. Op de step brengen ze het nog langs als het moet.’

cover van het boek.

7 gedachten over “Boek Coke – Ad Fransen

  1. Ramona

    Ik heb het boek zonet gekocht en uit mijn werk ga ik het meteen lezen!

    Ik heb een kort stukje over het boek gelezen in Psychologie Magazine afgelopen maand en ik was al geinteresseerd.. gisteren zag ik m liggen bij de AKO 🙂 😀

Geef een reactie

