Om te zoenen

Rudi Kemna + een onbekende rondemiss. De dame op de foto komt niet in dit artikel aan het woord; de renner wel.

De Tour de France is afgelopen en in het land zijn weer veel criteriums, waarin de renners zich aan de wielerfans tonen. De rondemissen maken weer overuren.

Twee jaar geleden schreef ik een artikel over enkele van deze missen; naar mij bekend het eerste serieuze stuk over deze dames.

(uit NRC, augustus 2003, achterpagina. Titel: om te zoenen. Auteur: renzo verwer)

De Wateringse wielerdag op 31 juli jongstleden kent maar liefst drie rondemissen. Om acht uur ’s ochtends zaten ze bij de kapper, al vanaf half elf huldigen ze wielrenners, en ’s avonds als de profs rijden zijn ze nog steeds in touw. “Ik denk dat Boogerd, Kemna en Cooke op het podium staan, ik weet alleen niet in welke volgorde”. Petra Veenman (25 jaar), groepleidster op een kinderdagverblijf, durft zich wel aan een voorspelling te wagen. Zij is Miss Rijnpoort Makelaars, en draagt een lange zwarte jurk.
De lange, blonde Judith van der Lans (25), medewerkster van plaatselijke Rabobank, is Miss Westland. Ze heeft een gestreepte broek en een roze truitje aan. Ook de gebruinde Patricia van der Helm (24) werkt bij de Rabobank. Ze is gekleed in een donkerbruin topje, een jasje en een kort rokje en heeft een gepiercete navel. Zij is de Rabomiss. Allen dragen een sjerp met daarop de naam van de sponsor.

De wielrenners draaien hun rondjes tegen de achtergrond van kermis, muziek, bier en patat, de missen kijken enthousiast toe. Ze vinden het niet erg vooral op hun rondingen beoordeeld te worden. Patricia: “We zijn hier alleen om mooi te zijn.” Judith: “ik vind het een eer – als ze je lelijk vinden, vragen ze je niet. Ik vind overigens niet dat ik er nu sexy uitzie, maar ik wil er wel leuk uitzien. Als je verlegen bent, word je geen rondemiss. Ik wil aandacht.” Patricia: “Aandacht ja, daarom doe ik dit. Ik heb ook figurantenwerk gedaan bij tv-series. Maar ik woon nu twee maanden samen en merk dat ik er niet zo’n zin meer heb. Ik wil tijd aan mijn huis besteden.”
De missen zijn in trek, ze worden luid toegejuicht door het publiek. Patricia: “en sommige renners vragen voor de wedstrijd: ‘Mag ik nu vast de zoenen, miss?'”

De taak van de rondemiss is te dienen; volop ruimte voor fantasie natuurlijk. Profwielrenner Bart Voskamp: “in het peloton wordt er nauwelijks over rondemissen gesproken. Het is wel leuk, die meiden zien er mooi uit, maar ze zijn toch meer het visitekaartje van de organisatie. Ik ga er niet harder van rijden, het is maar een kusje hoor.” Maar Nederlands kampioen Rudi Kemna stelt: “Ja, we praten binnen het peloton wel over die meiden. Het meisje dat mij huldigde bij het NK was deze week weer rondemiss bij een criterium; ik heb nog met haar in de kroeg gezeten. Ik ben getrouwd, maar een rondemiss is toch een publieksvrouw, daar mag je goed naar kijken.” En de Australiër Baden Cooke, sensationeel winnaar van de groene trui in de Tour de France vindt: “They are very beautyful here. I’m single; maybe I should ask one of them for a drink afterwards.” Patricia, desgevraagd: “nou .. eh… leuk. Maar ik heb hartstikke verkering en de anderen ook! Twee jaar geleden won Matthijs Delen de amateurwedstrijd. Vooraf had hij tegen zijn vrienden gezegd: ‘ik neem de beker en de rondemiss mee naar huis.’ Die avond zoenden we, en we hebben een paar maanden wat gehad. Dus soms gebeurt er wat.”

De profs rijden hun honderd rondjes (62 kilometer) in een moordend tempo. Petra heeft de uitslag goed voorspeld: 1. Cooke, 2. Kemna, 3. Boogerd. Deze renners staan op het erepodium. De missen zoenen elke renner drie keer, overhandigen hen bloemen en een kistje druiven. Cooke is wat verlegen, hij lijkt al die aandacht niet gewend. Judith, van het podium aflopend: “Mijn wangen zijn nu ook bezweet. Maar ik kan het er niet vanaf vegen vanwege mijn make-up, dus ik laat het opdrogen.” De rondemissen, de renners en de organisatie verdwijnen naar een feestje.

5 gedachten over “Om te zoenen

  1. Trude

    Zijn er bij de vrouwelijke wielrenners aantrekkelijke mannen aanwezig om ze te kussen? Dan overweeg ik alsnog een wielercarrixc3xa8re!

  2. Andries

    En andersom denk ik, Renzo. Ik kan me niet voorstellen dat de missen verlangen naar het mogen zoenen van twee uur ingedroogd mannenzweet. Buiten het feit dat dat zoenen geinflatteerd is tot wat luchthappen waar mijn goudvissen jaloers op zouden zijn, zijn de missen uit op hun eigen gewin of in ieder geval de ultieme droom: in een uitdagende pose op de cover van de Avant-Garde.

    Persoonlijk had ik nooit veel oog voor al dat vrouwlijk schoon tijdens mijn (spaarzame) huldigingen. Ik fietste voor de overwinning zeg maar, niet voor dat meisje dat daar stond mooi te wezen om haar mond te houden. Collega-coureurs hoorde ik wel eens andere verhalen vertellen, maar voor hen behoorden de missen waarschijnlijk wat meer tot hun doelgroep.

Geef een reactie

