Smoezen/uitleg bij doping

Deze week werd wielrenner Dario Frigo gearresteerd en uit de Tour gezet; zijn vrouw vervoerde EPO-ampullen. Ooit zette ik voor NRC op een rij wat sporters zoal als uitleg gaven over hun (vermeende?) dopinggebruik. Inmiddels zijn er weer fraaie bijgekomen. Daarbij valt op dat een aantal renners geen smoesjes meer bedacht: o.a. David Millar, Oscar Camenzind en Marc Lotz erkenden EPO-gebruik. De mooiste smoes ooit kwam uit de mond van oud-wereldkampioen veldrijden Mario de Clercq – bij hem thuis werd EPO en andere verboden midddelen aangetroffen. Zijn uitleg: “ik had ze in huis als researchobject – ik ben namelijk een roman aan het schrijven.”

BEDORVEN KIP

Door Renzo Verwer

“Ik ben geflikt. Iemand heeft iets in mijn bidon gedaan, terwijl ik in de kerk zat” (wielrenner Eddy Merckx, 1969).
“Er is geknoeid met mijn urine” (wielrenner Gerben Karstens, 1969).
“Ze gaven me een verkeerde pil.” (wielrenner Rini Wagtmans, datum onbekend)
“Ik heb duivenvlees gegeten. Die duivenmelkers drogeren hun beesten, dus vandaar.” (wielrenner Adri van der Poel, 1983)
“Ik heb last van jicht. Daarom gebruikte ik probenicide.” (wielrenner Pedro Delgado, 1988)
“Ik snap echt niet wat er aan de hand is. Ik heb nooit iets genomen. Mijn lichaam maakt zelf extra testosteron aan.” (wielrenner Gert-Jan Theunisse in 1988 en 1989 en 1990.)
“Ik heb geen dope genomen. Dat zweer ik op het hoofd van mijn kinderen.’ (voetballer Diego Maradona, 1990.)
“Ik nam mij zelf dopingcontroles af. Als ik positief was, meldde ik me af voor de eerstvolgende wedstrijd.” (Diego Maradona, 1996).
“We hebben bedorven kip gegeten.” (Jan Gisbers, ploegleider van de PDM-wielerploeg, 1991)
“Het was geen bedorven kip, maar bedorven Intralipid.” (Gisbers, enkele weken later.)
“Clenbuterol staat niet op de dopinglijst.” (atlete Katrin Krabbe, 1992)
“EPO is net zo onschuldig als jus d’ orange” (Sportarts Michele Ferrari, 1994)
“Ik heb de hele nacht met mijn vrouw gevreexc3xabn. Dat verklaart mijn te hoge testosteronspiegel.” (Atleet Dennis Mitchell, 1998.)
“Ik heb EPO gebruikt. Ik ben wielrenner.” (Alex Zxc3xbclle in 1998.)
“Er is iets gevonden in de auto van onze ploeg ja.” (TVM-ploegleider Cees Priem, juli 1998).
“Het is EPO ja. Rotwoord. Waarschijnlijk heeft iemand het in onze auto gelegd.” Priem, amper 10 minuten later.
“De EPO was niet voor de ploeg, maar voor een Russisch kinderziekenhuis.” De voltallige TVM-ploeg, augustus 1998.
“Het bandje zat te strak om mijn pols. Daarom viel mijn hematocrietwaarde te hoog uit.” (wielrenner Erik Dekker, 1999).
“Iemand heeft nandrolon in mijn tandpasta gedaan.” (Atleet Dieter Bauman, 1999).
“Inderdaad, ik heb EPO gebruikt. Ik stop met wielrennen.” Niklas Axelson, 2000.
“Ze hebben verboden middelen in mijn bagage gevonden, niet in mijn bloed. Ik wilde ze helemaal niet gebruiken. Ik had ze uit voorzorg.” (wielrenner Dario Frigo, 2001)
“Wij gebruiken alleen voedingssupplementen. Die waren natuurlijk met nandrolon vervuild.” (De voetballers Frank de Boer, Edgar Davids en Jaap Stam, 2001.)
“Ze hebben rundvlees met nandrolon erin gegeten.” (Voetballer Bert Konterman over zijn collega’s.)
“Het eten van vlees van een niet gecastreerd varken kan ook voor een verhoging van de nandrolonwaardes zorgen.” Nederlands Centrum voor Dopingvraagstukken, 2001.
“Het waren medicijnen voor mijn hond.” (wielrenner Frank Vandenbroucke, 2002).
“Mijn tandarts heeft me verdoofd met cocaine.” (wielrenner Gilberto Simoni, 2002).
“Ik heb Colombiaanse thee gedronken bij mijn schoonmoeder. Daar moet de coke in hebben gezeten.” (Simoni, over dezelfde kwestie.)
“Ik heb bonbons gegeten bij mijn tante. Daar zat de cocaxc3xafne in.” (Alweer Simoni).
“De hele ploeg is gedrogeerd bij het eten. Het is een complot.” (wielrenner Stefano Garzelli, 2002).
“Edita had medicamenten bij zich voor mijn schoonmoeder in Litouwen. Ik had ze niet nodig”
(Raimondas Rumsas, afgelopen dinsdag)
“Edita zal mij heel wat moeten uitleggen.” Raimondas Rumsas, een dag later.

Dit artikel verscheen eerder in: NRC-Handelsblad, 1 augustus 2002

Geef een reactie

