Kluun en vreemdgaan

Ik las deze week het prachtige boek van Kluun: Komt een vrouw bij de dokter. Een jonge vrouw krijgt borstkanker, waar ze uiteindelijk aan overlijdt. Haar man steunt haar in alles, gaat echter wel vreemd. Mooi en hard beschreven, waarbij de hoofdpersoon veel onsympathieke trekjes heeft – wat ik altijd erg waardeer! Het boek was aangrijpend, aan het einde moest ik huilen.
Wat betreft dat vreemdgaan: ik dacht altijd dat mensen vreemdgaan uit lust, sensatie, liefde en avontuur. Maar ik moet het anders zien van Kluun (pseud. van Raymond van de Klundert); aan het begin van hoofdstuk twee citeert hij Milan Kundera:

” Bij mannen die op een hoeveelheid vrouwen jagen kunnen we makkelijk twee categorieén onderscheiden. De ene zoekt in alle vrouwen zijn subjectieve droomvrouw. De andere wordt gedreven door een verlangen de oneindige verscheidenheid van de objectieve vrouwenwereld te grijpen.”

Tsja, ik noem dat gewoon geilheid. Maar met deze uitleg kreeg Kluun natuurlijk meer vrouwen zijn bed in..

Meer over Kluun: http://www.kluun.nl

Kluun / Komt een vrouw bij de dokter . Uitgeverij Podium, 1e dr. 2003, 14e druk mei 2005.

Te koop in de boekhandel, op het net of door € 16,50 (incl. verz.kn) over te maken
tnv Kluun in Amsterdam, bankreknr 542907216, ovv je naam en adres (of, als je in Belgie woont, €17,90)

Een gedachte over “Kluun en vreemdgaan

  1. Dorien

    ik zie het meer dat mannen bang zijn dat ze iets anders gaan missen, en daardoor altijd de behoefte hebben om te kijken of het gras elders groener is, maar ja denk dat iedereen zijn eigen mening hierover heeft

Geef een reactie

