Uitgevers

Ik zoek een uitgever voor mijn boek over internetdaten; een handleiding voor mannen. Nu heb ik al heel wat uitgevers gesproken, en het valt me op dat ze allemaal hetzelfde roepen (de een harder dan de ander, dat wel): mannen kopen geen boeken, vrouwen wel en daarom richten ze zich op de markt van vrouwen.

Nu is dat A. niet waar, mannen kopen en lezen wel degelijk boeken (sport, non-fictie, thrillers), en B., zouden we de zaken niet eens kunnen omdraaien? Als er zoveel boeken op de markt komen die kennelijk alleen voor vrouwen bestemd zijn, lijkt het me logisch dat mannen ze niet of nauwelijks kopen. Dan moet je boeken gaan uitgeven die op mannen gericht zijn. Ook mannen willen over de liefde lezen, dat weet ik. Ook niche-markten zijn interessant – waarom beseffen zoveel uitgevers dat niet?

Ik had het vooraf kunnen weten. Boudewijn van Houten beweert elders op deze site:
” Typisch voor uitgevers is dat ze altijd het boek willen dat al geschreven is. Heeft Harry Potter succes, dan willen ze dat je een soort Harry Potter schrijft, doet Reve het goed, dan moet je Reve-achtig doen. Terwijl een interessant boek natuurlijk een nieuw boek is. Ik ben er trots op dat ik herhaaldelijk met iets nieuws gekomen ben. Ik dacht met Onze Hoogmoed voor het eerst in de Nederlandse letteren een soort case story te schrijven van een criminele psychopaat. Met Zoveel lol meende ik het eerste verslag te brengen van hetgeen achter de muren van de sociëteit van het studentencorps zich afspeelde. In Hoerenlopen beschreef ik als eerste schrijver (Philo Bregstein zei er wel kort iets over) over wat door je heen gaat bij hoerenbezoek. In Erotisch dagboek ging ik verder op deze weg en probeerde ik als eerste auteur een oprecht, dus niet te rooskleurig, beeld van de seksuele verlangens en activiteiten te geven. Fout was volgens mij het eerste boek waarin iemand wiens vader op enig niveau in de collaboratie werkzaam was geweest, over zijn jeugd en over die vader vertelde. Recensenten hebben veel onaardigs en soms iets aardigs over mij gezegd, maar ze hebben er nooit op gewezen dat ik steeds met iets nieuws kwam. Het lijkt of ook zij willen dat je boeken lijken op succesboeken. De behoudzucht van de mensen die zich constant tegen conservatisme beweren te verzetten, is mateloos.”

3 gedachten over “Uitgevers

  1. Karel van der Weide

    Lotgenoot,
    Wie eenmaal een naam als schrijver heeft, krijgt alles gepubliceerd. Kop noch staart, draken van verhalen. Mijn advies: blijven proberen, vol gas geven, afgewezen materiaal kan altijd later ingezet worden. En voor deze materie is, itt tot wat de uitgevers beweren, zeker een markt!

  2. J.L. Jones

    Nicheboeken zijn erg geschikt om zelf uit te geven als het regulier niet lukt.

    Ik ben het eens met bovenstaande, het is allemaal meer van hetzelfde terwijl juist iets compleet anders, iets gewaagders interessant is!

    groetjes J.L.

Geef een reactie

